Ny inom körning, sitter allt som det ska?

Sv: Ny inom körning, sitter allt som det ska?

Har vart & kollat på vagnen nu och vi hittade många olika lösningar som kan funka =) Det blir troligtvis min jobbarkompis som får svetsa och han är riktigt duktig faktiskt. Får lägga in före och efter bilder sen :):)

svängel och bakseleöglor på skaklarna, samt kolla att du har rätt skaklar för din sele. Du ska ha giggskaklar. Korta dem några meter :) från svängeln till hasen ska du ha 50 cm eller kanske 70 cm om du vill ha mer utrymme för ev glädjeskutt./j

ps. Mycket fin travhäst! vagnen kan bli riktigt fin den med med rätt skaklar.

Tack så mkt, =) Vad är normal längd på skaklar till en häst på 165? Får gå efter den största hästen antar jag, om jag nu ska kunna köra båda =)

Kul att du gillade min tjej, :) Jag tror med att vagnen an bli snygg sen efter lite renovering :):)

till vanlig hobbykörning ca 2 meter. Olika på olika vagnar. det viktigaste är att draglinorna räcker till svängeln, och de måtten har du ju fått.

Man kan ta täckesstrl plus 50 cm. Så får man skakellängden.

Okej, :) Tack så jätte mkt, :) Får se när det blir av att man gör i ordning den, :) Men vore roligt att kunna köra tanten lite nu i sommar, eller rättare sagt köra in henne nu i sommar =)

Liten fråga igen, vad tror ni man ska ha för strl på hjulen? Jag har ju tänkt mig stålhjul/lufthjul och de jag sett finns i 23" - 28" Vad tror ni skulle vara snyggt till min vagn? Och vad tror ni skulle bli bra höjdmässigt? Givetvis får vi kolla upp så den strl passar vagnen också innan vi köper.

Har mailat både equus-driving och driveout nu i alla fall, om både hjul och skaklar så vi får se vad dom svarar =)

vet du vad, jag tror att det är en ombygd speedcart.....
är lite sugen på att ordna till en likadan, finns en i grannkommunen för 500! :banana:

annars hade jag inte så mycket ett tillföra tråden, förutom berömma dina fina hästar.

Okej, ;P Ja det kanske det kan vara, är inte så bra på dom olika vagnarna så :P

Tack så mkt :):)

Kom på en fråga till, innan vi börjar greja med vagnen. Hur hög tycker ni att den ska vara? Om man mäter från marken upp till sitsen? Den ska alltså först och främst passa en häst på ca 165 i manken, och även en på 152 i manken? Om det ens går att få den att passa båda två?

Jag kommer beställa s-formade skaklar från Drive Out och troligtvis även stålhjul/lufthjul därifrån, lutar åt att det blir 25" =)

Mätte skaklarna idag och dom som jag har nu är ca 2,10 (hela skakeln) från svängeln är dom ca 1,95. Mellan hästen jag har nu (152 i manken) och skakeln blir det då ca 70cm, vilket kanske är bra då jag även kommer använda vagnen till den som är 165 i manken och på honom kommer det bli mindre mellanrum mellan svängel och hästen? Men räcker då skacklar på 150cm? Eller beror det lite på vart man kapar mina?

Här finns alla bilderna: http://www.pixbox.se/alb_show_id1194682_page0.html

Min vagn är förresten 1,10 cm hög just nu, alltså från marken till sitsen och jag mätte och gissar på att den måste vara minst 150hög för att jag ska hamna rätt bakom hästen?

Dessa skaklar är det drive out säljer, vilka är bäst? Den med ögla eller den med piggar?
skaklar.jpg

Mätte skaklarna idag och dom som jag har nu är ca 2,10 (hela skakeln) från svängeln är dom ca 1,95. Mellan hästen jag har nu (152 i manken) och skakeln blir det då ca 70cm, vilket kanske är bra då jag även kommer använda vagnen till den som är 165 i manken och på honom kommer det bli mindre mellanrum mellan svängel och hästen? Men räcker då skacklar på 150cm? Eller beror det lite på vart man kapar mina?

Här finns alla bilderna: http://www.pixbox.se/alb_show_id1194682_page0.html

Min vagn är förresten 1,10 cm hög just nu, alltså från marken till sitsen och jag mätte och gissar på att den måste vara minst 150hög för att jag ska hamna rätt bakom hästen?

Dessa skaklar är det drive out säljer, vilka är bäst? Den med ögla eller den med piggar?
skaklar.jpg

Jag hade tagit skaklar med ögla istället för piggar så de abslot inte kan hoppa ur.

Att ha sätet 1.10 över marken måste väl vara rätt ok eftersom du då kan se över hästen? Om du ska ha högre så blir det ju också större risk för att den blir instabil.

Tack för ditt svar. =) Nja, sätet är ju nu 1,10 över marken och då är den för låg, jag kommer ju ändra både skaklar, hjul och även höja sitsen på vagnen och då borde den inte bli mer instabil än den är nu? Den kommer ju bli mer Giggliknande när den är klar och dom är ju höga, dom måste vara högre än 1,50 vid sitsen?

Ok vår gigg är nog inte högre än så. Tänkte bara om man har en häst på 1.60 så ser man ju över hästen eftersom ögonen sitter in bit upp ;) Men det måste vara en smaksak :)

Okej, Jo men 1,10 är ganska lågt om du kollar på bilderna i första inlägget :) Men det är nog en smaksak som du sa, :)

Jag skulle valt de nedersta. Har såna på min vagn (dock hembyggda men nästan likadana) och är mkt nöjd.

Okej, Ja dom känns liite säkrare ifall något skulle hända, då sitter liksom skaklarna fast och det känns så lite säkrare.. Han som ska svetsa fast dom sa att han kunde fixa sånna själva så jag funderar på hur mkt billigare det blir? Är själva rören dyra?

Rör köper man i en vanlig järnaffär. Slipper du att betala arbetet utan bara matrialet så blir det nog billigare. Och han kanske fixar matrialet genom kontakt så blir det kanske än billigare ;)

Okej, Ja jag betalar nog bara för materialet, ;P En väldigt nära jobbarkompis som ska fixa det ;) Ska helt klart kolla upp det =)

Vad kostar dom skaklarna ungefär?

Öggla eller piggar, jag har inte haft något alls på skaklarna till shettisvagnen men jag brukar vara noga med draglinor/baksele anpassning så jag fick aldrig några problem med det.

Öggla kan vara säkrare och det kan vara enklare att sätta för med pinnar om man har oöppningsbara skakelhållare:)

Liknande trådar

Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Mli
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mezcal
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 530
Senast: Presto
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 910
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10