Ny inom körning, sitter allt som det ska?

Elma_vip

Trådstartare
Eftersom min unghäst är på inkörning har jag köpt både rockard och sele så jag tänkte att Elma kanske skulle tycka det var roligt att bli körd, om det går så idag testade vi =) Vagnen höll vi bara vid sidan om först, sen hängde vi den i skakelfästena men gick bredvid och höll i dom ifall Elma skulle reagera men allt gick kanonbra! Hon verkade gilla det så nu ska vi träna henne med vagnen och sen testa köra henne
Obs, både vagnen och selen är inte anpassade till 100% utan det var mest för att testa idag =)

(Elma är tömkörd väldigt mkt innan och även inkörd som unghäst, ifs som travhäst)

DSC05006.jpg

DSC05005.jpg

DSC05004.jpg

DSC05000.jpg

DSC05001.jpg

DSC04999.jpg

Sv: Ny inom körning, sitter allt som det ska?

Nu undrar jag hur ni tycker att allt sitter? Baksele, brösta m.m? Vad tror ni om rockarden, passar den henne? Och kommer den passa en häst på ca 165 i manken? Känns som vagnen "sluttar"/lutar väldigt mkt nu?
DSC04998.jpg

DSC04997.jpg

På bakselen fanns det två "remmar" är den korta remmen till för draglinan? Alltså att draglinan löper igenom den? Och den långa fäster man i skakeln?
DSC05003.jpg

Här är unghästen som är på inkörning:
DSC04990.jpg

DSC04986.jpg

Vagnen är alldeles för liten. Den ser ut att ha en skakelhöjd som är anpassad för shettis eller så. Den passar definitivt inte för en häst på 165 cm eller den på bilden. Skaklarna ska ligga vågrätt, eller möjligen något "uppåt", men absolut inte sådär mycket. Det är en shettis/ponnyrockard.
Om du sätter dig i vagnen sådär kommer du att få en omöjlig körställning, + att det antagligen kommer att bli så mycket bakvikt i vagnen att den kommer att slå uppåt hela tiden.

Selen ser annars ut att passa bra storleksmässigt, bröstan skulle nog kunna höjas något hål. Remmarna vid bakseleringen som du undrade över är linhållare för draglinorna precis som du trodde.

Tack för ditt svar. =) Då lurade antagligen hon som sålde vagnen mig, eller så visste hon inte bättre. Hon sa att den skulle passa bra till en häst runt 160.. :/ Men skulle man kunna "göra" om den vagnen? Höja skakelfästet? Större hjul? Andra skaklar? Eller nåt? Gillar denna rockarden i övrigt och vore kanon om man kunde göra om den på nåt sätt =)

Ja, längdmässigt passar ju skaklarna bra för häst men inte höjdmässigt. :p Men det går troligen att göra nya skaklar eller skakeländar så det inte ser så tokigt ut.

skaklarns vinkel torde sakna betydelse kör du släpskaklar eller många fyrhjulsvagnar är dom ju lägre .

Ja med släpskaklar eller fyrhjulsvagn är det ju helt ok, men i det här fallet med rockard får man inte en bra körställning eftersom hela sätet lutar bakåt väldigt mycket. Man kan omöjligt sitta bra och köra i den ställningen. För att få en bra körställning bör man sitta plant eller som på en kuskkil där det är lutat lite framåt.
Balanseringen på vagnen kommer även antagligen att bli felaktig samt att det ser jättekonstigt ut.

Men skulle man kunna "göra" om den vagnen? Höja skakelfästet? Större hjul? Andra skaklar? Eller nåt? Gillar denna rockarden i övrigt och vore kanon om man kunde göra om den på nåt sätt =)
Större hjul (om axlarna tåla det) och skacklar som är "S"-formade* - som på en gigg - skulle kunna fixa den.
* alltså inte raka som dina utan högre framtill

och ja! bröstan ska höjas, tycker jag med.

Jag måste ge dej en eloge för att du skaffat så bra sele till din häst!

Är man lite händig och beredd på lite pyssel går det nog att bygga om rockarden med :) Behöver inte va som säljaren lurats utan hon kanske inte visste, kör man med jättelåga skakelfästen på selen (typ, loksele och fäster i ringen med skackelrem) så hamnar ju vagnen rakare.

Tack =) Efter allt jag läst här inne om "skitselarna" så var valet enkelt, även om plånboken inte gillade det ;P

Tack alla för svaren, ett par s formade skaklar var det jag först tänkte på =) Så kanske det och eventuellt större hjul så ska det nog gå att fixa =) Ska kolla om man på nåt sätt kan höja hela sitsen och skaffa större fjädring =)Har en händig pappa så det ska nog gå bra =)

Hur mkt högre upp ska jag sätta bröstan? Finns inget mer hål så jag får göra ett nytt, undrar om det blir lagom med ett hål på varje sida?

Jösses!! Har ju sett vagnen förut, men att den skulle vara så liten trodde jag inte!:o:crazy:

Enklast vore kanske att svetsa om skaklarna om du känner någon svetsare?
Alt höjja hela sittkorgen och fixa större hjul...?

Selen är fin och sitter ganska bra men som flera sagt ska bröstan upp lite:)

Okej, Ja jag funderar på att göra allt det, alltså både höja sitsen, skaffa större hjul och även andra skaklar=) Men vart får man tag i nya skaklar, till ett hyfsat bra pris? och däck? Vad ska man ha för däck?

Skaklar får du kolla efter på annonsidor, "hästkörsportsföretag", eller om du kikar in på en rörfirma, beroende på hur bra "din" svetsare är;)

Mopedhjul är väl bara lite större, speedcarthjul ska ju funka oxå. Annars får du kika efter gigghjul:)

Att sälja vagnen och leta efter en annan är nästan lika omständigt, folk håller på sina bra rockarder!
Så risken finns att man ändå måste göra ändringar på en annan beg vagn, om man nu inte köper en ny, från tex driveout:angel:

Okej, =) Gigghjul tror jag vore snyggt till den vagnen :) Men rullar dom lätt? Antar att dom låter en del? Ska kika runt lite på olika skaklar och även olika hjul, kan tidaholmsvagnar ha s-formade skaklar?

Jag har ju kollat annonser ett bra tag nu och de enda rockards som ligger ute är sånna där jätte låga och det är jag inte intresserad av så =) Jag älskar denna vagnen jag köpt och lägger mer än gärna både tid och pengar på den =) Den kommer målas svart sen också, och jag funderar på & sätta på två snygga lampor av nåt slag =)

Kollade under vagnen idag och det såg ut som det går att höja hela sitsen relativt enkelt, och fjädringen var också lätt att byta =)

Tidaholmsvagnar brukar sälja en del vagnstillbehör, bara höra efter:)

"Stålhjul" finns i flera storlekar och med gummidäck eller hårdgummi på.
Större hjul rullar lättare än små;)
Inte själv märkt så stor skillnad men så kan det nog vara. Vet inte om det låter mer om gigghjul? Det är ju gummering på dom:)

Okej, får ta & kolla upp det =) Stålhjul tror jag att jag har nu, men ganska små då =)

Japp små stålhjul har du nu:) hört att dom kallas stålekerhjul oxå. Hoppas du hittar någon intressant lösning:bump:

Liknande trådar

Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Mli
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mezcal
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 530
Senast: Presto
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 910
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10