Nutra Nuggets - bra eller dåligt?

Alexandra_W

Trådstartare
Ska börja med att säga att själv har jag ingen erfarenhet av fodret sedan tidigare, men kikar man på prislappen ligger det i den priskategori de foder jag brukat använda, och en snabb blick på innehållsförteckeningen (Är performance btw) ser ju bra ut.

Men jag vetesjutton. Köpte ju en 6 månaders valp igår som ätit just Nutra Nuggets, och jag fick ju sådant medskickat och intentionen var ju att köpa en egen säck imorgon. Men jag reagerade redan när jag kikade på valpen hur mycket den i mitt tycke gjorde ifrån sig. Och nu imorse så satt den sig 4 ggr och lättade på trycket, och inga jättelass per gång men ändock ganska rejäla mängder.

Och det är för mig ett tecken på ett inte fullt så bra foder, att det blir enorma mängder avföring.

Så, era erfarenheter?

Sv: Nutra Nuggets - bra eller dåligt?

Jag har haft det i många år (men inte nu) och jag tyckte det var bra. Det där med avföringen kommer jag inte i håg.

Fick prova royal canin för 1,5 år sedan och alla hundarna blev som galna, så det har jag fortfarande.

Sms ;)

Galen i det är han ju ;) Fast jag tror han är galen i allt man kan äta, faktiskt :devil: Synnerligen utmärkt, hade ju varit lite drygt få hem en kräsen sak med dålig aptit med tanke på vissa andra svartskäggs hull och aptit. Iofs, man kan ju döpa om dem till helan och halvan då..förstås.. *s*

Får se om det blir fler svar i tråden, och fundera lite mer. Står ju med en säck Carrier Premium (som tiken åt, kom hem en ny säck dagen efter hon togs bort..) som näringsmässigt är likvärdigt med Nutra Nuggetsen. Skulle ju gå att prova fasa över på det och se om han levererar lika stora lass med det. Samtidigt var det det där med att byta foder 'i onödan'.

RC har jag ingen erfarenhet av, vet pappa gav deras lightfoder till en tidigare hund dock, men inte provat deras hundmat själv (kattmaten däremot, och var nöjd)

Står lite i tråden om 'hur har ni tänkt inför ny kompis till hunden' (Eller något liknande, uppdaterad igår så borde vara lätt att hitta)

Kommer en presentationstråd med bilder sen idag, när jag hunnit ta lite mer bilder och i dagsljus.

Edit - här är länk till tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=940117

Senast ändrad:

Min gamla hund gav jag nutra nuggets i många år, det var det enda fodret som hans fett knulor höll sig i schack med.

Visserligen har hans mage alltid varit ett problem, när han kom till mig som ett åring hade han kronisk inflamation i tarmen som efter hur många behandlingar som helst som inte hjälpte äntligen blev bra när han började vara med mig på jobbet och äta hästskit.
Men han bajsade många gånger på en dag fast jag såg inte det som ett problem eftersom hans bajs var bra efter att ha varit löst så länge.
Nu när han inte finns längre har jag gått över till ett annat foder till lillen, jag märkte på lillen att han tappade hull när jag gick över från valp foder till den blå säcken som den andra hunden fick.
Jag bytte faktiskt till carrier kyckling och ris;)

Så jag tycker att nutra nuggets är ett bra foder men det är ju mest för att min gamla hund mådde så bra på det.
Alla är ju olika så jag hade blandat ett tag och sett om det blivit någon skillnad på bajsandet.

Jag byter ofta foder, dessutom får de rester allt ifrån sallad till köttbullar.

Jo, mina vuxna har heller inte reagerat på foderbyten etc, eller vad som hux flux/ibland blandas i maten och så.

Men är ju svårt veta med en ny hund och en valp, och är ju mycket nytt ändå, därför jag ville höra lite erfarenheter innan jag tycker 'äh jag byter'. Samtidigt är ju byta enda sättet att se om han 'är en sån sort' eller om det är fodret.

Japp, kör nån vecka till på fodret, han kanske har lite stressmage med hembytet och byt sen och se.

Lär köpa en säck till om jag ska kunna köra en vecka till, därav funderingen.

Satt sig igen och levererade en ganska stor hög när vi var ute för en timme sen. Men konsistensen etc är bra.

Väcker upp en mycket gammal tråd och undrar hur gick med bajsmängden och Nutra nuggets?

Att jag frågar beror på att jag har fått hem en drygt 4-månaders valp som äter NN och som enligt mitt tycke bajsar enorma mängder. Det är mycket varje gång och det är 3-4 ggr om dagen. Konsistensen är rätt okej, kanske åt det lösare hållet. Valpen väger prick 7 kg (whippet) och får 210 g om dagen uppdelat på tre måltider.

Kan det vara lite orolig mage efter flytten eller ger NN mycket volym? Eller har jag helt enkelt förträngt att valpar bajsar mycket? :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en 9 månaders hovawart som i tisdags slutade äta och dricka efter att ha ätit morgon målet lite sämre än vanligt några dar. Han...
Svar
4
· Visningar
1 179
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 511
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka