Nu kvot på 7,2...men behöver nog mer protein iaf....

Det går inte bara att titta på ryggmusklerna... Du måste ju se en helhetsbild... Har han kanske ordentligt/tillräckligt med muskler i ben, bak, och hals är nog inte proteinet problemet... Vissa hästar får aldrig ryggmuskler som "växer" över ryggraden... de går i form och jobbar med ryggen ändå...

"Vadden" oöver revbenen kan bero just på proteinöverskottet då hästar kan omvandla ett överskott av protein från grovfodret till fett (detta fett lagras och kan användas vid behov, dvs det fungerar precis som om hästen får för mycket MJ)
 
Kolla Ca/P-halten om du har analyserat foder. Ganska ofta beror ömma muskelfästen på över- eller underskott av mineraler. Men om hästen är 4,5 år kanske den växer. Och nu måste förstås någon tala om att alla hästar slutar växa vid 4. Men så är det inte. Faktiskt.
 
Det var väl ett kallblod? ;)
Och eftersom han har lite för mycket hull över revbenen, och är pigg och glad, så är det nog inte MJ som fattas...
 
Det är just det som är så himla konstigt. Han sätter fint med muskler på bog/bringa/rumpa, men inte ryggen. Tror nog ganska mycket på magdalenas tips: kolla utrustningen!

"Vadden" över revbenen beror inte på proteinöverskott utan för mycket och för kraftigt bete i förhållande till arbete samt att han "överfodrades" förra säsongen pga okunskap. :o Denna "vaddering" håller på och minska sakta men säkert. Det kanske helt enkelt är så att när hullet minskar över revbenen så kan inte ryggen längre vara "platt" utan får en rundare form?!?! :confused:

//Alice - spånar vidare
 
Avmaskad enl konstens alla regler
Tyvärr hjälper inte alltid det. Träckprov är i så fall att rekommendera. Men eftersom hästen är musklad i övrigt så tror jag inte på maskproblem.
 
Detta medel du rekommenderade. Kan man ge det oavsett hur foderstaten ser ut för övrigt eller är det risk för överutfodring?

Funderar på att prova på min häst men har ingen mineralanalys på höet så vet ju bara vad hon får i sig från 1,5 kg hippi basic.
 
Du är inte i närheten av maxtoleransgränsen om du håller dig till rekommenderad dos. På höanalysen får du ju ändå inte reda på vitamininnehållet.
 
Tack för all hjälp! :bow:

Jag ska åka och inhandla foder och Forans V.S.L idag och sen vad som händer. Ska även kolla upp sadeln.
Skulle det inte fungera får jag väl ropa på hjälp igen... ;)

//Alice
 
VSL kostar ungefär 300 kr för 2,5 liter (räcker 80 dar) TROR jag, är inte säker.
 
Undrar bara vad det är för ett kallblod på 4,5 år som bara väger 375-400 kg???

Min arabkorsning väger ju över 500 kg och araber brukar ju vara lite tunnare än kallblod :confused:
 
Jag hade en kallblodstravare på tillridning ett tag, han vägde MAX 400 kg.
 
Har nu köpt hem detta V.S.L det kostade en stor burk 385:-
Hur mycket ska man ge? Ska jag bara ge när jag har eller ska rida hårt. Eller ska man ge två mått varje kväll?
Hur gör du?
Men fölis som är snart 5 månader och islänningen på 1½år ska väl inte få av detta? Utan bara mina två halvblod och fjordingen som ska sätta muskler?
Har nämligen upptäckt att dom är svåra på att bygga muskler alla tre.
Hoppas att du läser detta nu MAGDALENA!!!!
:bow:
 
Såklart jag läser :D

Har en brist lär alla ha de, så fölis och unghäst behöver ju också. Ge det varje dag, följ doseringen på förpackningen!

Jag har den flytande varianten, och min fölis har fått sprutat i munnen en STOR dos under flera veckor då han hade brist pga att mamman hade det och alltså inte gav tillräckligt i mjölken.
 
Tack! Fast jag vet ju inte om dom har någon brist tänkte bara i förebyggande syfte. Men i flytande form fanns det inte att köpa vad jag såg iaf.
Jag ger alla 2 mått om dagen då så får vi se om det blir någon skillnad.
Men vitaminer måste jag ge också va efter jul? Jag menar eftersom dom får hösilage under hela vintern.
Vad rekomenderar du då? :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag sitter och funderar om det inte är så att min häst behöver mer grovfoder än han får idag. Han är nämligen fortfarande lite bukig och...
Svar
7
· Visningar
977
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp