Nu har jag fått svar från kliniken....

Empalie

Trådstartare
jag ringde ju idag om pållens hosta.....fick lite tips plus ny medecin.
I stallet ska jag ha öppet så mycket som möjligt, hon frågade om det var mycket ammoniakdoft i satllet men det är det inte tycker jag, det luktar alltid rent och fräscht. Om inte luftintaget till boxen var ok så kunde jag borra små hål i varannan planka rätt ut så det blev ventialtion så att inte ammoinaken kan stanna kvar, den tar ju inte alltid sig över boxväggen, menade hon.
Hon undrade vad jag strödde med, jag strör med kutterspån dock blöter jag alltid det. Hon tyckte jag skulle byta till torv men nu är det så att jag har ett sågverk på andra sidan vägen och där får jag hämta gratis men jag funderade på om man skulle testa sågspån det är ju betydligt mindre dammigt - eller vad tycker ni?
Sedan tyckte hon jag skulle Ha en balja med vatten där jag la ner höet och riktigt ordentligt blötte igenom det innan fodring.

Hästen kommer även få en kombinerad medecinkur både fabrol och ventipulmin (eller vad det heter), han ska röra på sig som vanligt men ändå lite mer för han MÅSTE använda sina lungor mer.
Jag ska även ha mycket öppet i stallet då stallet endast har naturlig ventilation med fönster och dörrar.

Vad är era tips???????????

Sv: Nu har jag fått svar från kliniken....

Ja, allmänt ha mycket friskluft, helst utebox o mycket tid i hagen. Hosthästar i synnerhet o hästar i allmänhet trivs inte i varmt, dammigt o fuktigt. Frisk luft i obegränsad mängd brukar lösa många problem...

Ja, byta strö verkar ju vara en bra idé.
Det finns spån som är dammsuget. Annars kan du blanda med torv.
Men torv är annars väldigt drygt och trevligt att mocka tycker jag. Men på vintrarna här så fryser det, så jag har spån.
Visst kan det kännas som det blir dyrt om du har sågverk som granne. Men ventripulmin och vetrinär är ju verkligen inte gratis.

Försök ställa hästen i box brevid dörr som kan stå öppen kanske?
Inte sopa/ströa med hästen inne, eller innan dom ska in.
Jag gör alltid allt i stallet på morgonen och låter det stå öppet så länge det inte blir massa minusgrader.

Se till att höt verkligen är av bra hygienisk kvalitet. Har dom en gång börjat hosta så är dom känsligare hela tiden.

Tänker inte kommentera svaren du fick, det bästa för en hosthäst är eg fri tillgång på frisk luft (lösdrift/utebox) och helt dammfritt foder.
Något du KAN göra om hästen måste stå uppstallad; mocka på morgonen, sopa upp det sista av det smutsiga spånen. Låt sedan kissfläckarna torka till em, lägg på ett tunnt lager kalk och sedan över med strö, några timmar innan hästen kommer in så att det inte dammar. Kalken tar bort en del av ammoniaklukten, likaså om man spoar upp det sista (inte allt spån bara det med kiss i förståss!) oc låter det torka så minskar det lukten betydligt.

Lycka till hoppas hästen blir bättre!

Tänkte på det med friskluftsintag. Går man in i stallet är de två boxarna till vänster precis och går man rakt fram är där logdörren som leder ut till gödselstacken.....
Nu är det ca 5 minus här om nätterna, ska jag ha båda dörrarna öppna eller ska jag jag bara ha ena närmast hosthästen öppen. Är det risk för drag om båda är öppna??????

Tänkte på lite fer åtgärder jag tänker göra:
- Absolut göra det mesta på morgonen för att få bort dålig lukt som sagt tror jag inte att det är problemet för jag är fruktansvärt noga när jag mockar, sopar upp precis varende spånbit med kiss i (!) men man kan ju lägga lite kalk i botten av bädden kanske.......
- Jag tänker sl'nga ner och hålla på och väga höet i avdelningen av byggnaden bredvid så jag slipper få in höet i stallet överhuvudtaget medans man håller på med det.....
- Sopa när hästarna är inne har jag aldrig gjort samt SKA jag nu vattna spånet innan pållarna kommer in för spån kommer jag att fortsätta med om det går ev blanda upp det med torv.....

Jag tycker du ska byta till torv.

Min häst fick hosta förra året som inte försvann förens hon gick på sommarbetet. När jag tog in henne igen så började den igen då bytte jag till torv på alla hästarna och hostan försvann.

Spån är väldigt dammigt och tänk dig själv stå och ligga i en spånhög när då har problem med luftrören.

Jag skulle inte ge hö överhuvudtaget utan byta till hösilage om det finns möjlighet, det brukar ge mycket bra resultat på hosthästar!

Jag har en häst som har problem med luftrören men han är hostfri. Vad som har hjälpt honom är:
1. Inget hö utan hösilage
2. Stall med öppet till nock (ingen skulle eller isolering utan kallt och luftigt.)
3. Har honom på spån, men fyller aldrig på nytt spån "ovanpå" det gamla utan lägger det nya i botten och det gamla ovanpå = dammar ingenting. Detta är min sista åtgärd och som tog bort det sista småhackande vid ridpassets början.

Haft en pålle i 9 år som hade problem med hosta.

det vi gjorde var;

1.bytte till hösilage
2.bytte till ett dammfritt kraftfoder (pållen kunde ej äta betfor)
3.bytte till torv. torv kan se dammigare ut, men det är bara för att man ser torvdammet. spåndammet syns inte.
4.långa dagar i hagen
5.aldrig sopning i stallet när han var inne
6.om han rullat sig i hagen, borstade vi av all lera ute först
7.gav honom alger (carrageen) varje dag. dyrt i början, men när vi räknade på hur mycket vi lagt ut på slemlösande och allt var det var vet skrev ut så var det helt klart värt det! de sista 8 åren i sitt liv var han dessutom i pincip hostfri.

ok, carageen kaske vore ngt att testa då eler, ska jag börja med det när medecinen är slut då eller....
Jag har bara två pållar i stallet, har köpt in hö för hela vintern och våren....kommer få ge det tills det är slut för plånkan tillåter inte att köpa in ngt annat just nu. Ikväll blötte jag höet genom att lägga det i en balja med vatten och verkligen dränka igenom och låa det ligga en stund. Kommer få göra det hela tiden nu tur att man har eget stall för jag tror ingen i mitt förra hade gått med på att göra dessa åtgärder...phuuuu

Hur länge tycker ni pållen ska vara ute, just nu går han ute från halv 7 till åtta på kvällen. Kankse borde vara ute ännu längre och ge dem lite av kvällfodringen ute för annars vill de ju görna in för de vet att maten finns inne....:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jag skrev en tråd för några dagar sedan om hostan på min häst, den var slemmig innan nu torr efter behandling med fabrol menpå...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Vikkan__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka