nsv/halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 259
R

rosita

Kan man betäcka ett nsv sto med halvblodshingst?

nån som vet hur det kan bli och om det är en bra kombination:confused:

Sv: nsv/halvblod

All korsningsavel är en chansning.

Det kan bli väldigt bra eller sämre. Jag har träffat några nsv/hbl korsningar och flera av dom var väldigt lyckade. En var en katastrof. Bara stor, fet, lat och klumpig. Och envis som en åsna. :crazy:

Kan man betäcka ett nsv sto med halvblodshingst? nån som vet hur det kan bli och om det är en bra kombination:confused:
Naturligtvis kan man betäcka en nordsvensk med en halvblodshingst. På premieringen i Skara i början på september visades en treåring med halvblodspappa och nordsvensk mor. Ägaren ville ha en lite lättare körhäst med lugnet från nordsvensken och det hade han fått. Jag vet också om andra som har haft samma mål och fått det också.

Stor chansning.

Jag har sett ett antal, mycket blandad kompott ;)
Några fick nordsvenskens rätt långa rygg och stabbiga kropp, kombinerat med tunn hals, tunna ben och stort huvud. Ingen höjdarhäst till vare sig ridning eller körning :crazy:
Några blev riktigt lyckade, framförallt som körhästar.

Gör det inte tycker jag, raserna är för olika exteriört och det är för stor risk att det inte blir bra.

Ägaren ville ha en lite lättare körhäst med lugnet från nordsvensken och det hade han fått.

Lugnet från nordsvensken :confused:
Nordsvensken generellt är en ganska 'hetblodig' hästras, i motsats till vad många verkar tro.
Jag tycker den påminner mer om varmblodiga raser temperamentsmässigt, än andra kallblodsraser som tex fjording, shire och ardenner.

Jag har träffad en väldigt lyckad korsningn och en misslyckad (nsv kropp med ben och hals från hlb)

Det finns olika individer. I jämförelse med halvblod så tycker jag nog de är lugnare. För övrigt är det uppfödarens, till korsningen, uppfattning.

Naturligtvis finns det individer ;) fast nu talade vi ju generellt om raserna.

Jag har jobbat mycket med både nordsvensk och halvblod, och min uppfattning är att många underskattar nordisarnas temperament.
Visst kan vissa individer vara coola, men det finns många halvblod/varmblod som är också.
Ska man korsa in kallblod just för att sänka temperamentet skulle jag hellre välja tex tinker eller fjording.

Ska man korsa in kallblod just för att sänka temperamentet skulle jag hellre välja tex tinker eller fjording.
Anta att trådskaparen har ett nordsvenskt sto då. Vad ska h*n använda för hingst för att lätta upp? Jag antar att det är det h*n är ute efter, eller?

Jag har sett 1 bra fjordkorsning av de som jag sett (vilket är ett antal), de blir helt enkelt inte bra över lag. Visst det kanske är bra individer med extriört är de katastrofala.

Tinkerkorsning har jag nog aldrig sett men antar att det finns ett antal.

jag håller med dig.. nordsvenskarnas temperament är underskattat. det sägs ju att de är så coola, lugna och sammarbetsvilliga - ALLTID. jag skulle snarare vilja säga att de är ganska hetlevrade.. de är hästar som behöver stimuleras.

förövrigt har jag en lyckad nordiskorsning, dock är han inte korsad med halvblod utan paint.

En lite lättare nordsvensk hingst? Det finns ju en del lite lättare hingstar inom rasen, om man vill lätta upp ett sto av den grövre modellen.

jag håller med dig.. nordsvenskarnas temperament är underskattat. det sägs ju att de är så coola, lugna och sammarbetsvilliga - ALLTID. jag skulle snarare vilja säga att de är ganska hetlevrade.. de är hästar som behöver stimuleras.

Jag tycker de är heta för att vara kallblod. Jämfört med halvblod och fullblod är de ändå rätt coola, tycker jag. Men de har inte lika långa ledningar, så att säga, som jag upplever ardenner eller fjordingar.

Jag har sett 1 bra fjordkorsning av de som jag sett (vilket är ett antal), de blir helt enkelt inte bra över lag. Visst det kanske är bra individer med extriört är de katastrofala.

Tinkerkorsning har jag nog aldrig sett men antar att det finns ett antal.

Jag har sett rätt många bra med fjording faktiskt! Inte så vackra kanske, men helt ok körhästar.

Nu var ju iofs inte min mening att rekommendera någon att korsa med dessa raser, bara att de torde vara lämpligare än nordis om man korsar just i syfte att få en avkomma med coolare temperament

Anta att trådskaparen har ett nordsvenskt sto då. Vad ska h*n använda för hingst för att lätta upp? Jag antar att det är det h*n är ute efter, eller?

En lite lättare nordsvensk hingst kanske?
Det beror ju på vad syftet är. Vill man ha en lättare häst borde det vara enklast/säkrast att helt enkelt köpa en unghäst av önskad ras, att korsa är alltid en stor chansning när det är så pass olika raser.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka