Nordsvensk bruks skäck?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 190
D

diny

Såg en annons och har aldrig sett det förut eller hört om det. Någon som vet om det finns många?

Sökte på stammen på hästen i annonsen och fadern var mbr med vita tecken så mamman e.Integral 1789 måste vara skäck.

Sv: Nordsvensk bruks skäck?

Skäck är INTE en godkänd färg på Nsv brukshäst! För att få en Nordsvensk skäck har man någon gång i tidigare led korsat in annan ras med skäckfärg.

A

Sv: Nordsvensk bruks skäck?

Ursprungligen skrivet av Atle
men kanonbra fakta för den som vill bli lite klokare i detta fenomen

Skäck är inte en tillåten färg inom den nordsvenska brukshästen. Däremot kan det finnas skäckar med ett antal generationer nordsvenska hingstar. Den nordsvenska stamboken är en öppen stambok (såvitt jag vet) och du kan därför börja din "avel" med vilket sto som helst för att efter tre generationer ha ett sto du kan stamboksföra. Far, morfar och mormors far är nordsvenskar och mormors mor kan vara vad som helst.

I det här fallet måste de ha börjat med ett skäcksto men även efter tre generationer kan inte avkomman bli stamboksförd eller ens registreras i Avd 1. De registreras i Avd 2 p g a färgen.

Liknande trådar

Hundträning Var på en träningstävling igår (brukslydnad) och enligt tävlingsledaren och en annan deltagare (båda erfarna) får man inte ha kedja...
Svar
4
· Visningar
1 171
Senast: attheedge
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 823
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
377
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10