Nödutgång?

Om jag inte minns fel beror det på hur stort stallet är. För jag antar att du med "nödutgång" menar ytterligare utgång där man kan evakuera djur :)
 
Hej hej! Någon som vet om det är obligatoriskt med nödutgång i alla stall ?

Vet att om man bygger nytt stall/ bygger om befintligt stall så är det en del byggnadstekniskt kopplat till brandskydd som skall följas, bland annat så innebär det nödutgång och måttangiven flyktväg. Detta går att hitta via jordbruksverkets hemsida. Vet inte hur kraven är för äldre stall. Borde rimligtvis vara samma?

Som stallägare skulle jag kolla upp det med de som försäkrar hästar och gård/stall.

När jag nytecknade gårdsförsäkring så hade jag besök av ombud som gick igenom byggnader och påpekade några ändringar. Bland annat får man inte ha en vanlig radio i stallet (samma brandcell som hästarna). Utan det ställdes krav på "ute elsäkerhet" för att försäkringen skulle täcka vid en brand.
 
Om jag inte minns fel beror det på hur stort stallet är. För jag antar att du med "nödutgång" menar ytterligare utgång där man kan evakuera djur :)

Ja, tror det beror på antal boxar? Jag har 3 och behövde inte ha två utgångar. Valde dock att ha det ändå!

Det bör vara en dörr på båda kortsidorna som är så breda och höga att alla hästar fint kan gå igenom.
 
Jag pratade med länsstyrelsen i Malmö. Har 50 m2, 2 boxar, 3m bred port. Jag behövde inte ha ha någon nödutgång.

Nu har jag dörr ut fr ena boxen, 1,20 bred, men den kommer man ju bara åt ena hästen genom. Vi ändrade oss om utformningen men det kändes som att när dörren redan var inköpt (fyndpris) och inritad kunde vi lika gärna sätta dit den. Vill man bygga om nångång är det lätt att ta bort boxinredningen, smälla upp en vägg, och använda den halvan till förråd. Då är det bra med en dörr.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag håller på att renovera ett gammalt stall och kikar efter gummimatta till boxarna. boxens storlek är 350 x 230. Vilka mattor...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Grizelda
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 063
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp