Ni som låter hästen gå barfota..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Horserider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 154
Sv: Ni som låter hästen gå barfota..

Är intresserad av att låta den häst jag köper i framtiden gå barfota.
På sommaren, hösten och våren är det inga bekymmer. Men hur är det på vintern? Tänkte när det är is och sådant ute? Hur gör ni som har hästarna barfota?

Alla hästar klarar inte att gå barfota, men hur länge ska man vänta innan man "ger upp" ifall den endast ömmar?

Sedan vill jag gärna höra kommentarer på vad du tycker om "barfotahästar."
Har mina barfota året runt och det funkar hur bra som helst! Däremot får vi en viloperiod varje höst när regnet och minusgraderna tyvärr dyker upp. :(Under vintern när snön kommer är det absolut inga problem med barfota! Snön är inte hal... Har sällan el aldrig problem med styltor, vilket är tacksamt. Hurudida man ska ha sin häst barfota eller inte är något man måsta utgå ifrån varje individ för att avgöra. Mina har gått barfota hela livet så de har aldrig behövt vänja sig vid att gå utan dojjer. Personligen så skulle jag inte slita av dojjerna på heltid om jag hade en häst som gått skodd större delen av sitt liv...

Givetvis ska man ju inte låta det gå så långt! Men jag tänkte att det kanske är så att de ömmar lite i början för att de är ovana (vana vid skorna) och att de då kan vara ömma i början men snabbt sluta ömma?

Jag skulle tro att det är få hästar som är så ömfotade att de inte kan gå barfota, så länge de bara strosar i hagen. Skall man rida hästen får man får se till att undvika ömmande genom att rida på mjukt underlag, eller - om det inte hjälper - genom att inte rida alls, till den slutar ömma. Hur lång tid man skall vänta innan man ger upp och skor den igen beror väl på hur mycket tålamod man har - så länge hästen inte har obehag av det. I mitt fall skoddes ju stoet av under dräktigheten och hon sattes inte igång igen förrän fölet var runt 6-7 månader - så hon fick ju en omställningsperiod på ca 8-9 månader. Och i början reds hon dessutom rätt sparsamt. Men ömmat har hon inte gjort, hittills. Det var förresten min hovslagare som rådde mig att prova börja rida utan skor, då han tyckte hon hade så fina hovar att det i det läget var onödigt att sko henne.

min minsta går barfota året om å ser ut att ha lättare att ta sig fram än min andra med skog med broddar i så hade jag kunnat välja så hade jag velat ha alla mina utan skorpå vintern. men d ekan jag ej eftersom dom har ömtåliga hovar

på våren rider vi ut flera dagar i veckan då skor vi alla lektions hästarna för att i början av december ta av alla skor så slipper man snö klammpar= vrickningar och dom halkar inte så lätt när dom går barfota om det är halt. Detta system har vi haft på alla lektionshästarna i många år och det funkar utmärkt.

Givetvis ska man ju inte låta det gå så långt! Men jag tänkte att det kanske är så att de ömmar lite i början för att de är ovana (vana vid skorna) och att de då kan vara ömma i början men snabbt sluta ömma?

Har hästen hovar som klarar av en avskoning, så ser jag inte ens att det ska vara nödvändigt för den att ömma alls. Inte ens i början av avskoningen, varför ska den ömma alls? Samma krav ställs ju vid en omskoning, då frågan uppkommer är det är normalt att hästen är öm efter skoning. Nej det är inte alls normalt, iså fall har man haft en hovis som varit för glad i sitt arbete med kniven eller på annat sätt förorsakat hästen smärta vilket INTE kan anses som acceptabelt.

Sen skulle jag vilja återgå till ämnet halkskydd vintertid, som inte har med ditt inlägg att göra.
Men har man en avskodd häst och avser att rida vintertid, är det då så att underlaget är isigt så är man faktiskt skyldig att förse hästen med ett halkskydd. Det handlar inte om vad man som person anser, utan vad underlaget och lagen kräver.

Så var det med min häst.
Hans hovar håller inte att sätta söm i och det hade varit ett stort problem länge. Förra ägaren sa att han inte kan gå barfota ens i hagen, då blir han halt. Till sist hade jag inget annat val än att ta av skorna, och visst var han öm ett tag. Det tog ca en vecka tills han gick utan att ömma. Då fick han börja arbeta med boots. Nu, drygt tre år senare kan han arbeta utan boots om vi inte ska ut på någon grusväg för då ömmar han. Vintertid använder jag alltid broddade boots vid arbete, men fortfarande barfota i hagen.

Min åsikt är att det är djurplågeri och emot Sveriges djurlagsstiftning att låta en häst gå och ha ont (=ömma).

Man kan inte rakt av jämföra våra framavlade ridhästar med vildhästar. Det är helt olika raser + att vildhästar inte rids. Vi ställer ofta mycket stora krav på våra hästar.

Det är också stor skillnad om man har tex en shetlandsponny, som ofta klarar sig bra utan skor, jämfört med ett engelskt fullblod.

Många hästar klarar sig bra utan skor om de tex går på sommarbete på mjukt underlag.

Man får utgå från varje häst, men om det är en mer ädel ridhäst du tänker dig att köpa så räkna med att den kommer att behöva skor.

Men har man en avskodd häst och avser att rida vintertid, är det då så att underlaget är isigt så är man faktiskt skyldig att förse hästen med ett halkskydd. Det handlar inte om vad man som person anser, utan vad underlaget och lagen kräver.
Var står det?
Mina hästar är oskodda och det fungerar utan problem att köra dom. Enda undantaget är nysnö på hal väg, eftersom snön glider, så då ägnar vi oss åt annat. Hästarna är fenomenala på att ha "hovfäste".

LIA

Många hästar klarar sig bra utan skor om de tex går på sommarbete på mjukt underlag.

Som vissa dressyrhästar som nästan enbart går på mjukt underlag i ridhus etc? ;)

Finns många hästar som klarar hårt underlag också ....och de som inte gör det. Väldigt individuellt.

Senast ändrad av en moderator:

På tidigare djurskyddsmyndigheten fanns den som PDF fil, gick att läsa där. Hästar i arbete skall ha ett halkskydd om underlaget är av sådan art, det innebär alltså hästar som körs eller rids och ej hästar som går i hage såsom konvalecent hästar, föl/unga eller fölston,

Gudskelov slapp vi Djurskyddsmyndigheten. :)
Frågan är alltså var en sådan lag finns och vad det står i den.

I slutänden måste väl ändå ansvarig persons åsikter och omdöme vara avgörande?
Jag körde för några år sedan på en bitvis halkig väg och på ett ställe låg det uppblåst snö. Där gick hästen omkull, beroende på att broddarna(!!) inte trängde igenom snötäcket. Före och efter stället var det barmark. Alltså mitt fel som inte förutsåg risken.

Om vi håller oss till halka utan snölager på, så klarar sig hästarna alltså galant.

LIA

Jag har min barfota (varmblod) Han hade mycke dåliga hovar, torra, sprack lätt å tappade skor hela tiden.
Min hovslagare och jag kom fram till att jag skulle prova ha honom oskodd på sommar betet, han ömmade inte de minsta och hovarna blev betydligt bättre, när hösten kom skodde jag honom igen och hovarna blev snart kass igen så denna våren (tidigt ) tog jag av dom igen å lät han vila två månader. Nu går han oskodd och ska göra de även i vinter om inget oförutsätt händer.
Jag rider 5 dagar i veckan på varierande underlag och hans hovar blir bara bättre å bättre inga sprickor inte torr.

Jag tycker nog att man ska ge hästar med dåliga fötter en chans med, om de funkar.
Men man ska självklart inte låta en häst som ömmar gå och ha ont.

Mvh

fast det där är ju väldigt olika. en del spricker och går sönder av tunga (ridhäst)skor och stora söm (har en sådan här) tar man av skorna så går det loss bitar av hovarna (hon "bryter" av dom) om hon trampar "fel" och tex. går på en sten eller dyl. (alltså inget bra alt. vi har prövat) det som fungerar för henne är lätta travskor och små söm eller flappskor (det har hon vintertid fram med "dubb" i) även guldskorna har fungerat bra.

en annan här har väl igentligen bra hovkvalite men är plattfot, det fungerar verkligen inte att ha honom oskodd, han får spänningar och låsningar överallt, steget blir sämre och påskjutet försvinner samt stengallor/bölder i sulorna. han skoddes långt innan han blev inriden. även han fungerar bäst med lätta skor eller guldskor, han får lätt hov sprickor av dom större sömmen.

det andra halvblodet är barfota ibland och skodd ibland beroende på behov, hon fungerar lika bra med vilket som och så är det även med ponnyna.

det där med hovslageri är ju en hel vetenskap, så det är ju tur att det finns folk som ordnar med det och vet vad som är bäst för individens behov :) jag är evigt tacksam för min hovslagare :bow::bow:

Var står det?
Mina hästar är oskodda och det fungerar utan problem att köra dom. Enda undantaget är nysnö på hal väg, eftersom snön glider, så då ägnar vi oss åt annat. Hästarna är fenomenala på att ha "hovfäste".

LIA

Det är ju allmänt känt att hovfäste förknippas med sugkoppar.:angel:

Ska man undanhålla sanningen så ska man göra det på ett trovärdigt sätt.;)

Jag har varit på O.L föreläsning och verkligen bildat mig en egen uppfattning och man kan inte ge ut en kurs under en helg och tro att man klara av att verka sina hästar rätt utefter det och tro att de stackarna ska hålla me den slaks träning och tävling vi bedriver idag. Han har förstört många hästars hovar tillomed så att en fånghäst fick slaktas, men det känner du väl till. Jaa, jag är verkligen emot barfotagång på våra tävlingshästar, en och annan kanske det funkar på men inte många och mustangerna är vilda och har ingen ryttare på sig. Atg skakade tom på huvudet när jag hade med mig en häfte som han hade skrivit, stämde ju inte alls om tex hovbenrotaration, det går inte att se med blotta ögat:confused::smirk:

Är intresserad av att låta den häst jag köper i framtiden gå barfota.
På sommaren, hösten och våren är det inga bekymmer. Men hur är det på vintern? Tänkte när det är is och sådant ute? Hur gör ni som har hästarna barfota?

Alla hästar klarar inte att gå barfota, men hur länge ska man vänta innan man "ger upp" ifall den endast ömmar?

Sedan vill jag gärna höra kommentarer på vad du tycker om "barfotahästar."

Vintern har faktiskt inte varit ett problem, något jag trodde när jag skodde av. Är det snö så är det inga som helst problem - inga snöstyltor :banana: ! Är vägen plogad och sandad har du utmärkt grepp.. vägkanter funkar bra, skogsstigar och åkrar är heller inga som helst problem.

Är det bara blankis - ja då är det knepigt, boots med brodd funkar men överlag har det för min del endast varit ett fåtal dagar som jag inte har kunnat rida pga isgata!

I stallet stod andra hästar, med snösulor och brodd - de hade flera dagar då de inte kunde rida alls än vad jag hade. Anledningen var att en del dagar får hästarna styltor trots snösulor och brodd och styltor på is..:crazy: nä.. de hade även problem med att hästen vrickade foten då den trampade snett pga stylta, samt broddtramp.

Finns fler distansmänniskor som skor under sommaren(tävlingssäsong distans) och sedan skor av under vintern, även de som inte har total vila.
Så... testa :) !

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 611
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 576
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 218
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka