Ni som har hästar både på lösdrift och på Box.

Narcissa

Trådstartare
Vad är det som har gjort att ni har vissa hästar på lösdrift och vissa på Box? Varför har ni delat upp som ni gjort?
Jag kan inte bestämma mig för vilka hästar som ska stå på Box i vinter och vilka som ska hå på lösdrift.
Just nu går alla utom en häst på lösdriften men tänker att jag kanske ändå ska ta in två till. Men jag kan icke bestämma mig för vilka!
 
Vad är det som har gjort att ni har vissa hästar på lösdrift och vissa på Box? Varför har ni delat upp som ni gjort?
Jag kan inte bestämma mig för vilka hästar som ska stå på Box i vinter och vilka som ska hå på lösdrift.
Just nu går alla utom en häst på lösdriften men tänker att jag kanske ändå ska ta in två till. Men jag kan icke bestämma mig för vilka!
Är det ett problem?

Vilka hästar har du och hur tänker du använda dem? Om du inte tänker klippa en häst och den ska gå mycket och bli svettig är väl Box bra för smidigt att fixa täcken. Hästar som är känsliga pga skada eller sjukdom eller hästar som tränas på Box kanske?

Så många som möjligt på lösdrift.
 
Jag har en ponny som jag inte tror de släpper in. Han är aldrig där inne. Vill dock inte ha enbart honom inne.
 
Jag har en ponny som jag inte tror de släpper in. Han är aldrig där inne. Vill dock inte ha enbart honom inne.

Ok. Då skulle jag helt enkelt välja den bästa kompisen till honom. Kanske nån som inte behöver så bra mat? Så brukar jag behöva göra ibland.

Just nu jag jag en ettårshingst (förklarliga skäl ;)) och ett ettårssto med hovböld på box. Här varierar det mycket men det är nästan alltid nån som måste stå inne.
 
Jag kan inte välja vilket gäng jag ska ta in. De är liksom uppdelade.

Gäng 1: ponnyn, föl, mamma.

Gäng 2: valack, dräktigt sto.
 
Jag skulle valt att sätta fölungen på Box första vintern dels för att det går åt mycket tid till mat och energi till växt.

Sen ska de ut på lösdrift till våren sommaren .
 
Om ponnyn inte verkar må dåligt hade jag låtit den gå kvar trots att den är ranglåg och ofta får stå utanför. Tror att lösdrift är ett bättre alternativ även om han inte får plats i ligghallen alla gånger. Om den har ett behov av att vara i ligghallen kommer han antagligen att vara där när dom andra inte är det.
 
Jag skulle valt att sätta fölungen på Box första vintern dels för att det går åt mycket tid till mat och energi till växt.

Sen ska de ut på lösdrift till våren sommaren .
Jag skulle valt att sätta fölungen på Box första vintern dels för att det går åt mycket tid till mat och energi till växt.

Sen ska de ut på lösdrift till våren sommaren .

Ja, föl och ponny ska stå på box i vinter tror jag. Hade dock tänkt ha ute hela gänget tills det är dags för avvänjning. Men man ska kanske ta in de två ranghöga hästarna (gäng 2) tills det är dags att vänja av.
 
Jag hade valt valacken eftersom jag anser att föl ska få springa fritt så mycket som möjligt, och så hade jag låtit det dräktiga stoet gå ihop med sto och föl.

Om fölet inte klarar lösdrift skulle jag stallat upp det men jag anser att föl och unghästar ska ges möjlighet att röra sig så mycket som möjligt.
 
Jag hade valt valacken eftersom jag anser att föl ska få springa fritt så mycket som möjligt, och så hade jag låtit det dräktiga stoet gå ihop med sto och föl.

Om fölet inte klarar lösdrift skulle jag stallat upp det men jag anser att föl och unghästar ska ges möjlighet att röra sig så mycket som möjligt.

Ja jag skulle kunna ta in herrarna för de är rätt feta och behöver inte så mycket mat.
 
Är ponnyn också en valack?

Har du mat/vatten inne i lösdriften?

Jag är helt säker på att ponnyn inte lider av att inte få vara inne i lösdriften så länge det finns vatten och mat utanför den och om hagen har skogspartier som är torra så har han även torra liggplatser att vila på. Låt ponnyn stå inne någon timme mitt på dagen och vila och äta om den känns trött. Behöves inte en hel natt på box för det.
 
Är ponnyn också en valack?

Har du mat/vatten inne i lösdriften?

Jag är helt säker på att ponnyn inte lider av att inte få vara inne i lösdriften så länge det finns vatten och mat utanför den och om hagen har skogspartier som är torra så har han även torra liggplatser att vila på. Låt ponnyn stå inne någon timme mitt på dagen och vila och äta om den känns trött. Behöves inte en hel natt på box för det.
Ponnyn är en 20-årig typ islandskorsning. Valack och fölets bästa vän.

Mat och vatten finns utanför driften men halmen som de gillar att pilla i finns såklart inne i driften. :)
 
Ponnyn är en 20-årig typ islandskorsning. Valack och fölets bästa vän.

Mat och vatten finns utanför driften men halmen som de gillar att pilla i finns såklart inne i driften. :)

Då tror jag nog han klarar sig utan uppstallning så länge du har koll på hans hull och han får äta tillräckligt.
 
Vad är det som har gjort att ni har vissa hästar på lösdrift och vissa på Box? Varför har ni delat upp som ni gjort?
Jag kan inte bestämma mig för vilka hästar som ska stå på Box i vinter och vilka som ska hå på lösdrift.
Just nu går alla utom en häst på lösdriften men tänker att jag kanske ändå ska ta in två till. Men jag kan icke bestämma mig för vilka!

Jag har ingen lösdrift att erbjuda mina hästar men har öppnat upp ifrån valackens box och anlagt en mindre hage utanför så att han har möjlighet att gå ut om han vill. Kan välja att stänga dörren också och då är det ju som en helt vanlig box :)

Anledning till det är att han är väldigt rastlös, samt har dålig blodcirkulation i benen så tycker han blir så svullen i benen. Önskar jag kunde erbjuda alla mina hästar samma lösning men det är tyvärr inte möjligt i dagsläget.

Tycker lösdrift är att föredra för mång hästar, men av egoistiska skäl tycker jag det är mysigt med stall och boxar så man kan stänga om sig i vinterrusket och mysa omkring i stallet om kvällarna ;)
 
Eftersom jag har hingstar i lösdriften så står stona på box. Vill inte ha mer bråk än nödvändigt och att få udda korsningar är inte en del av planen.

fyra valacker är inne; de som jag inte vågar släppa ihop med dem som redan går i lösdriftsflocken pga risken för slagsmål och skador.
 
Vad är det som har gjort att ni har vissa hästar på lösdrift och vissa på Box? Varför har ni delat upp som ni gjort?
Jag kan inte bestämma mig för vilka hästar som ska stå på Box i vinter och vilka som ska hå på lösdrift.
Just nu går alla utom en häst på lösdriften men tänker att jag kanske ändå ska ta in två till. Men jag kan icke bestämma mig för vilka!

Individuella behov styr.
Har två på box och två på lösdrift.
Ena boxhästen trivs inte alls med lösdrift, svälter sig och sover dåligt.
Ena lösdriftshästen har en gammal skada som mår bäst av att hon rör mycket på sig.
 
Vad är det som har gjort att ni har vissa hästar på lösdrift och vissa på Box? Varför har ni delat upp som ni gjort?
Jag kan inte bestämma mig för vilka hästar som ska stå på Box i vinter och vilka som ska hå på lösdrift.
Just nu går alla utom en häst på lösdriften men tänker att jag kanske ändå ska ta in två till. Men jag kan icke bestämma mig för vilka!

Jag hade en gammal ponny som inte var så förtjust i lösdriftande. Han ville in i boxen på em/kväll. Iom att han var över 25 år fick han välja och slapp skolas om till annat.b Jag tror han tyckte det var skönt att komma in och ta en eftermiddagsnap helt ostörd. Mat fick han även ute med övriga utan problem. Men han ville gärna vila just i boxen.

Andra hästen var en unghäst med mycket energi, blod och nerv. Vi stod då på stall med små vanliga hagar och få som ville ha hästarna ihop. Då kändes det som bättre alternativ för honom att gå på lösdriften i storflock. Han fick mer stimulans av det och slapp stå på box och uggla. Han hade ju inte samma behov av ostördhet och vila som gamlingen. Och han behövde lära sig vara häst.
Han trivdes fint på lösdriften och fick också röra sig och stärka sig naturligt i den fina, enorma kuperade hagen.
För mig var det alltså ett sätt att dels få honom ngt mer rastad och mindre explosiv än om han hela dagen skulle stå och spänna till i minihage utan vettiga och naturliga saker att göra. Och dels bra utbildning för en ung häst att umgås med så många(runt 30) stencoola hästar som lärde honom hur livet funkar.
Och bra för kroppen.
 
Jag har ju islandshästar, för mig gäller det att lättfödda helst står på stall så foderintaget kan kontrolleras. Alternativet är lösdrift med fri tillgång.

Nu är det ju så att stall ändå kräver mer rutinmässig skötsel, så mina och familjens hästar går på lösdrift.
(Hagar mockas såklart, men det är inte upp i ottan för att fodra, släppa ut och mocka och motsvarande på kvällen)
 
Jag har haft min ena häst på box och den andra på lösdrift i samma stall, och enda anledningen till det var att jag behövde komma bort från det tidigare stallet fort (det fanns ingen ström i staketen så hästarna rymde hela tiden) och det fanns bara en boxplats ledig. Den gamla hästen fick boxplatsen, och treåringen som ännu inte var inriden fick lösdriftsplatsen. Men det var hela tiden meningen att också unghästen skulle in på box det första det blev en ledig, mina hästar har aldrig riktigt gillat fenomenet med lösdrift/sommarbete/vara ute dygnet runt, och individbehovet hos hästen tycker jag går före.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 055
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 819
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp