Ni som har fler avelsston, UL?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lady_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 222

lady_vip

Trådstartare
Samkör ni ex. 90-dygns? Kan man exempelvis ha en som är på 80 dygn, en på 90 och en på 100 och då ultraljuda samma dag utan att det blir krångel om man har 90-dygnsavgift?

Sv: Ni som har fler avelsston, UL?

"Min" hingst har 90-dygnsavgift. Då min veterinär inte kunde komma på exakt 90 dygn och inte heller dagarna närmast innan, frågade jag hingsthållaren om det var ok att ultraljuda några dagar efter 90 dygn.

Frågan var i fall UL'et skulle visa att mitt sto inte är dräktigt, skulle jag då riskera att betala avgiften ändå, i och med att i alla fall teoretiskt skulle hon ha kunnat vara dräktig på 90-dygn och hunnit kasta innan ultraljudet.

Men det var inga problem att göra ultraljudet några dagar efter 90-dygn och jag skulle inte riskera att betala avgiften om hon var tom.
Bäst att kolla naturligtvis med aktuell hingsthållare.

Vi väljer oftast att hoppa över 90 dygns kontrollen.
Anser att den är ganska onödig, om stona varit dräktiga runt 45 dygn, allt ser normalt ut och det är sent på säsongen.
Man kan ju inte gärna börja om nu iallfall:D.

Fast jag har 90-dygnsavgift på mitt sto, så jag måste kolla på 90 ;) (eller det lär bli på antingen 89 eller 92 eftersom 90 är en lördag)

Men så har jag 2 andra märrar här som går på bete som ska ha sin 90-dygns i samma veva och vet. tyckte vi skulle samköra kollen för att spara några kronor. Dock vet jag inte om de har 90-dygnsavgift eller Levande föl (Ängagården, nån som vet?), och är det levande föl så är det ju lätt löst, annars skiljer det några dagar.

:DDet finns inga "måsten":angel:- jag väljer ofta att inte kolla på 90 dygn,,trots sådana avgifter... ofta har man rätt kolla på sina ston och "känner att det fortfarande finns ngt därinne"...

:DDet finns inga "måsten":angel:- jag väljer ofta att inte kolla på 90 dygn,,trots sådana avgifter... ofta har man rätt kolla på sina ston och "känner att det fortfarande finns ngt därinne"...

Så du betalar glatt 90-dygnsavgiften utan att kolla stoet först?!

Friskt vågat! :D Jag ska ut med 12.000 kr nästa vecka på 90-dygn, så jag vill gärna veta säkert först att det finns något kvar där inne! Annars får pengarna gå till nästa års fölavgifter!

Vi samkör så gott det går.

Dyrast hingst är vi noggrannast med. Levande föl brukar kollas de också, eftersom vi ändå är i farten.

Men igår ulade vi tre ston beräknade på 47, 92 resp 97 dygn. Passade med vår vet som precis är åter från semestern.

Intressantast var 97 dygnaren som kostar en större slant.

Förvånande nog så var 92 dygnaren tom!!!! Hade på känn att fallet kunde vara så. Ul visade på att hon var tom, ingen gulkropp i syne och ej heller något på gång. Hittade inte heller höger äggstock men kunde konstatera att vi hade en kissenödig märr. Så denna tant verkar ha gått i ide för säsongen och vi kommer försöka få igång henne tidigt nästa år och då gå fram med det tyngre artilleriet.

Gira :banana:

Så du betalar glatt 90-dygnsavgiften utan att kolla stoet först?!

Friskt vågat! :D Jag ska ut med 12.000 kr nästa vecka på 90-dygn, så jag vill gärna veta säkert först att det finns något kvar där inne! Annars får pengarna gå till nästa års fölavgifter!

Ja, det händer allt som ofta.
Jag känner mina ston ganska väl, och har hittils inte missat mer än ett sto, faktiskt förra säsongen, då jag var helt säker på att welshen var dräktig ända in i april,(fölning i juni) då jag dock kollade upp henne, eftersom jag tyckte hon började lukta brunst-och mkt riktigt så hade hon "tappat" på vägen...

Det handlar kanske om vana och erfarenhet...jag vet många äldre/erfarna uppfödare som gör som jag.

Jag brukar också betala utan att kolla och sedan kollar vi alla på en gång genom att vår hemmaveterinär känner på dem rektalt.

Jag är också helt övertygad om att mitt sto fortfarande är dräktigt, finns inga som helst tecken på något annat. Men för mig är det alldeles för mycket pengar som ska ut. 400-800 kr för ett ultraljud (beroende på om vi är fler) är billigt i jämförelse med 12.000.

Men så är det också mitt första föl ;) så jag kanske resonerar som du om ett antal år!

En till dum fråga, visst håller hingstägaren ordning på när det är 90-dygn också kommer det en lite lapp i brevlådan? Om hon då skulle vara tom så får Jag höra av mig..?

Japp...och det finns hingsthållare(ingen nämd:devil:) som inte accepterar ett tomt sto på 95 dygn-hon kan ju varit dräktig på 90 då...
vet några som råkade ut för det härom året nämligen-av en o samma hingsthållare:angel:

Så det gäller att verkligen ha stoet u-ljudat på 90 dygn.

Fast jag har 90-dygnsavgift på mitt sto, så jag måste kolla på 90 ;) (eller det lär bli på antingen 89 eller 92 eftersom 90 är en lördag)

Men så har jag 2 andra märrar här som går på bete som ska ha sin 90-dygns i samma veva och vet. tyckte vi skulle samköra kollen för att spara några kronor. Dock vet jag inte om de har 90-dygnsavgift eller Levande föl (Ängagården, nån som vet?), och är det levande föl så är det ju lätt löst, annars skiljer det några dagar.

Tänk på att kolla med hingstägaren innan så det är ok att kolla på 92dygn. En bekant till mig kollade sina några dar efter 90dygnskollen, stoet var tomt men hon fick glatt betala ändå bara för att det gått över 90dagar.

Förra året så passade det mig bäst att kolla mitt sto på 91 dygn, men då var jag mkt noga med att få klartecken att det var ok för hingstägaren. Hingstägaren var mkt tillmötesgående och det var inga problem, men med "fel" hingsthållare så kan man tyvärr bli tvungen att betala ändå om man överskrider 90dygnskollen!!

Jag brukar också betala utan att kolla och sedan kollar vi alla på en gång genom att vår hemmaveterinär känner på dem rektalt.

Jag gör så av ren slöhet eftersom jag brukar vara innerligt less på att åka land och rike runt med hästar vid tiden för 90 dygnskontroll. Inget att rekommendera andra, men jag har inte betalat i onödan någon gång ännu. I år har vi ingen dräktig.

Jag gör det ofta av samma anledning:angel:. har man haft en "föl/betäckningssäsong" sedan mitten av april, så är man väldigt trött på att åka omkring med lådan efter bilen:smirk:...

Nästa säsong är förmodligen egen seminspilta färdig-ska bli mkt skönt!!!

Då ultraljudet skulle ske på 92 dygn på mitt sto såg jag till att få svart på vitt från hingsthållaren att jag inte skulle riskera avgiften om hon var tom.

Ni som måste åka iväg med era ston för att få de ultraljudade förstår jag bättre varför man väljer att hoppa över det om man tycker sig känna stoet väl.
Jag behöver dock inte åka någonstans utan min seminveterinär kommer till mitt stall och ultraljudar hemma. Så för mig är det självklart att kolla innan jag betalar.

Jag har fått mitt första föl i år o jag kan säga att förra året var kaotiskt!Kunde ingenting, visste ingenting om allt som sker fram till fölning resten har jag varit med om fler gånger men det va jobbigt. Avgifterna låg som Flyinge alltid brukar ha betalar vid 16 dygn och levande föl. Kollade henne 16 sen fattade jag aldrig att jag skulle hålla reda på 30 dygn (som ingår i stations avgiften) så då vill man (jag iallafll)ju utnyttja den, kommer ditt visad 44 dygns dräktighet. Då är det vad jag förstod ganska säkert. Kommer för att kolla 90 dygn som oxå ingår och hon släpper inte till. Helt j-vla tokig! Så det går inte att kolla henne. Ok varför? Inte riktigt brunstig ännu eller skydda sitt föl? Blodprov eller inte? Pratar med erfarana uppfödare som säger att de varit med om det 2 ggr innnan o då va de dräktiga så vi chansade.
Så jag håller nog med om att 90 dygns e ganska onödig men vi som har ett sto för oss är den speciell iallafall första gångerna.
kram på er

Förvånande nog så var 92 dygnaren tom!!!!

Gira :banana:

Én nyfiken fråga? Hade ni kollat henne tidigare i dräktigheten eller hade hon resoberat? Trodde tidigare i sommar att mitt sto var dräktigt då hon inte hade blivit brunstig på 35 dagar. Gjorde ett ultraljud som konstaterade att hon hade slutat brunsta. Veterinären såg ingenting ingen gulkropp eller en begynnande brunst.
Hon sprutades igång och nu är hon dräktig på dygn 45 idag..:bump:

Ska kolla henne igen om en vecka då vi har ett sto till här hemma som går på bete som ska kollas på dag 16..

Carina

Liknande trådar

Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 120
Kropp & Själ Är det ngn här som har kolla på hur blodtryck "fungerar"? Jag har senaste dagarna mätt mitt blodtryck. Det undre trycket ligger...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: turbofling
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
44 498
Senast: Artline
·
Hundhälsa Jag har en lite blandras som sedan i söndags inte mår bra. Då hade han blodig diarré och såg påverkad ut. Ville inte äta eller leka...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka