Ni som är hingsthållare titta hit !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 064

Ela

Trådstartare
Jag och min sambo ska förbereda inför nästa säsong och bygga en ordentlig betäckningsplats, så nu är jag intresserad av hur det ser ut hos er?

Hur ser det ut där ni betäcker? För och nackdelar?
Hur skulle ni önska att det ser ut?

Tacksam för alla tips!

Sv: Ni som är hingsthållare titta hit !

Här betäcker vi på olika ställen beroende på höjden på stoet. Lillhingsten är ju bara 1.28 och han har betäckt småston i uppförsbacke, ston i egen storlek på fribetäckning och stora halvblodston i grop. Olika gropar för olika stora ston. Den större hingsten har endast betäckt fritt i hagen. Vet att många har en fast bom framför stona men jag väljer att vara utan. Någor jag önskar mig är ett ordentligt fast underlag så hingsten inte halkar när han står på bakbenen. Gropar med fast underlag och fasta kanter skulle inte heller vara fyskam.

det där med halkfritt- skaffa en bit båspallsmatta och lägg där han ska betäcka.
den flyttar man enkelt emellan platserna:)

Ok! så de flesta av er betäcker utan något framför stona? Jag har inte heller haft något framför de ston vi haft till våran hingst men kan ändå tycka att det vore skönt att ha en vägg framför stoet, eftersom jag upplever atten del ston har svårt att stå emot, dessutom känns det bättre för den som håller...

Vi har betäckt utan något framför stoet, för att stoet skall kunna gå framåt så hingsten inte behöver rygga/hoppa ner utan hon går helt enkelt undan.

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: athena
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 913
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka