Ni med brukshund

kolblakkur

Trådstartare
Hur ofta tränar ni med hunden? Hur länge tränar ni med hunden vid träningstillfällena? Vad tränar ni?

Sv: Ni med brukshund

Det är väldigt olika. På vår/sommar/höst är det högsäsong och allt som oftast tränar vi absolut minst 5 dagar i veckan då. Nu på vintern är hon avställd i 2 månader, då tränar vi för aktiverings skull och oftast då med klicker inomhus.

Ett träningspass kan vara allt från 5-35 minuter långt (åt gången, ibland kan jag träna mycket längre men naturligtvis med pauser). Filar jag på något, tex positionen är passen korta för att det ska bli så stor fokusering som möjligt på det momentet och för att det ska sätta sig ordentligt. Vissa gånger kör vi dock hela program och kedjar saker och ting och då är det mindre fokus på det precisa utan att mer få en bild av helhetsintrycket...

Så som sagt, det kan vara väldigt varierande beroende på vad vi gör! :)

Det är väldigt olika. På vår/sommar/höst är det högsäsong och allt som oftast tränar vi absolut minst 5 dagar i veckan då. Nu på vintern är hon avställd i 2 månader, då tränar vi för aktiverings skull och oftast då med klicker inomhus.

Ett träningspass kan vara allt från 5-35 minuter långt (åt gången, ibland kan jag träna mycket längre men naturligtvis med pauser). Filar jag på något, tex positionen är passen korta för att det ska bli så stor fokusering som möjligt på det momentet och för att det ska sätta sig ordentligt. Vissa gånger kör vi dock hela program och kedjar saker och ting och då är det mindre fokus på det precisa utan att mer få en bild av helhetsintrycket...

What she said :D!

TS: Upplägget som Mrs.Scabtree beskriver har även jag på min brukshund. Visst finns det en övergripande planering, men det finns inget spikat schema, utan jag är väldigt flexibel i min träning.

Nu på vintern blir det naturligt lågsäsong, även om jag försöker hålla igång så gott det går då det finns tävlingsstarter inplanerade redan i början av året.

T.ex så ser min övergripande träningsplan för vad som ska fokuseras på under december månad ut såhär:

Lydnad

• Fjärrdirigering: Säkerställa och finslipa tvåans fjärr, specifikt fokusera på den andra uppsättningen.
  • Signalkontroll: Säkerställa skillnaden mellan kommandona ”ligg” och ”plats”
  • Rutan: Bara fortsätta med träningen där, variera mellan kastad belöning och kampbelöning i rutan. Flytta runt rutan mycket, ha med mig koner i bilen så jag kan köra rutan på så många olika ställen som möjligt. Olika avstånd och säkerställa uppställningsrutinen
  • Apportering: Jobba mycket med ingångar med både metall – och träapport. Försöka få till mer ”hetsträning” på tillbakagångar, farten måste upp där! Testa utskick + gripande med metallapport.
  • Språng marsch: Få till bättre position och få bort explosionerna!

Bruks

• Framförgående: Fortsätta traggla framförgående. Jobbar med shaping, har kommit så ”långt” att Lyxa kan ta ngt steg framåt. Vill ha ut det till iaf fyrameter under dec månad.
  • Budföring/rapportträning: Träna mer på tillbakaskickandet från mottagare. Länga ut avståndet, mål ca 100-200 m

Agility

Här hänger det verkligen på hur vädret/underlaget håller sig, men om det är bra kommer det läggas krut på två saker: Hoppbanor och konstiga slalomingångar. Skulle även behöva träna mer på A-hindrets kontaktfält.

Så så kan en väldigt odetaljerad planering för en månad se ut för oss :laugh:

Så tränar jag också, men ibland kan det bli upp till 6-7 dagar i veckan, ibland bara 4, ibland mer än en gång om dagen och jag ställer inte av helt på vintern. När han var yngre blev det också rejält med motion ovanpå träningen, annars gick han inte ha i möblerade hem. Med tanke på hans ålder (10½) så har jag dragit ner på fysträningen men jag försöker hålla hans mentala kondition uppe så länge det går.

Ovanstående avser inte en brukshund, utan en retriever. Men han har samma aktivitetsnivå som en arbetsavlad brukshund.

Delvis KL
Jag har inte heller någon bruksras, men ändock en arbetsavlad retriever.

Mrs_Scabtree beskrev det hela bra :) Nu under vintern när det är som kallast har vi träningsuppehåll 2-3 månader, och har endast små klickerpass inomhus några gånger i veckan för att hålla hjärnan i trim och fila på detaljer. Vi fokuserar mer på konditionsträning och att "vara hund". Och inte frysa ihjäl ;)

Under vår/sommar/höst tränar vi 5-6 dagar i veckan med lydnad, vilt- och personspår samt jaktapportering. Allt ifrån 30 minuter till heldagar ute i skogen/på appellplanen (med pauser givetvis ;)). Tränar vi väldigt hårt under några veckor med många nya moment etc brukar dom oftast få en-två veckors "vila" innan vi kör på igen, för att få ny träningsenergi och smälta allt lite.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 944
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 694
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka