Ni föräldrar, en fråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Kan vara så, kanske. Men snälla försök förstå vad jag menar, utan att haka upp er på "sexgrejen". vi kan ju dra liknelsen med ansvar = moped i trafiken också. Men nu var det ju inte liknelser jag undrade över/ skulle dra utan frågan löd HUR HAR SAMHÄLLET FÖRÄNDRATS dom senaste 10-20 år som gör att man inte törs lämna sin 15 åring ensam, eller om det beror på individen. Jag har fått många bra svar, Tack!


Hur har samhället förändrats?! Jag hade inte blivit lämnad 4 dygn som 15- åring för 15 år sedan (trots att jag var en rätt välartad tonåring) och kommer inte att lämna mina barn ensamma 4 dygn som 15 åringar om 15 år...... Samhällets förändring har ingen större del i detta, ungdomar är ungdomar är ungdomar och jag tycker inte att barn i den åldern ska lämnas vind för våg i 4 dygn. Någon slags tillsyn behövs men ännu bättre är väl om barnet får ta med sig någon polare och kan följa med resten av familjen.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

*kl*

Jag fick vara ensam, men hade mormor och morfar inom promenadavstånd. Satt ändå mest med näsan i bok, eller pussade på hästen. Hittade jag på ofog, vilket hände, så skötte jag det snyggt. Kompisens 15-åring skulle aldrig i livet få vara själv, då denne skulle se det som ett tillfälle att bjuda in varenda polare på fest.
Då känns det inte så bra att åka iväg som förälder, kan jag tänka mig.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Jag har lämnat mina 2 "stora" (15 & 12) ensamma 4 dagar barn i somras. Nog för att de har farmor & farfar i grannhuset på samma gård och även svärfarfars bor väldigt nära, så ensamma som i ingen vuxen alls i närheten var de ju inte, men ändå ;)

När jag var i den åldern själv, så nog tordes föräldrarna lämna mig ensam hemma för några dagar och de litade på att jag skötte alla hästar och verkligen tog ansvar dessutom..
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Tror att det beror på individen, precis som de flesta andra säger.
När jag var 12 åkte mina föräldrar bort på utlandsresa en vecka. Jag blev hemma med brorsan, som var 22 och mest hängde hos sina kompisar. Men det gick bra det med. Enda gången jag skulle velat ha dem hemma var när ett par ungar dök upp vid tomtgränsen och var elaka emot mig när jag var ute på gården. De visste ju att jag var ensam hemma, och det kändes inte bra. Men iofs kunde jag ju gå in och låsa in mig. ;)
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Jag tycker det beror helt på individen, det går inte att sätta några generella regler att vid en viss ålder kan man lämna barnen ensamma hemma. Själv klarade jag mig bra i den åldern, var aldrig hemma utan bodde i stallet efter skolan och gjorde läxorna där o.s.v Jag skaffade heltidsjobb när jag var 16 och flyttade hemifrån när jag var 18. Skulle nog kunnat vara ensam hemma utan problem när jag var 15 medan andra i den åldern inte klarar av det alls.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

En i vårt lunchgäng ska åka bort med familjen liksom. Denna har tydligen en 15 årig dotter som inte vill följa med (nu snackar vi tors-sönd) Så säger hon att hon inte vill lämna sin dotter ensam hemma, för hon är FÖR LITEN :confused:, så hon tvingar henne att följa med. Jag vart väldigt fundersam, jag menar, jag hade sex när jga var 15! och mamma o pappa åkte bort ibland och lämnade mig och mina syskon (äldre syster, äldre bror, yngre bror) ensamma ibland på helgerna. Jag har varken mått dåligt av det, bränt ner huset eller känt att mitt liv gått åt pipsvängen för det. detta är inte nån kritik riktad åt någon, utan mer en undran, vad som har ändrat sig från när jag var "liten" eftersom föräldrar inte törs lämna sina barn ensamma hemma vid 15 års ålder, och nej jag har inga egna barn, detta var bara något som jag reflekterade tillbaka på.
Så vad tycker ni?
hejsan nej jag skulle aldrig lämnta min 15 åring själv i fyra dagar, ryktet börjar gå föräldrar fritt fest, alla kommer dit.Du får ursäkta men märks att du ej har barn själv.bara för att du hade sex vid 15 års ålder, vem säger att du va så mogen då nä du inga barn själva hemma.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Du får ursäkta men märks att du ej har barn själv. nä du inga barn själva hemma.

Jag har 3 barn och jag lämnade mina 2 stora hemma i 4 dagar i somras. Jag vet nämligen att mina barn sköter sig och ingen av dem är heller så pass oansvarig att de skulle ha huset fullt med folk, när vi vuxna inte är hemma, så att man inte kan lita på 15-åringar överlag får stå för dig och dina erfarenheter :cool:

Mina föräldrar kände och litade på mig så pass bra att de med gott samvete kunde lämna mig hemma några dagar då jag var i den ålder dessutom.


Jag tror att det har att göra en hel del med hur mycket ansvar man låter sina barn få ta i familjen. Här tar vi alla ansvar för hem, familj och hundar, så det är ingen tvekan från mina barns håll att om vi behöver deras hjälp med att sköta om hem och djur, så tar de självklart på sig det ansvaret.

Exempelvis, när jag insjuknade i somras och blev inlagd på sjukhus och dessförinnan låg däckad i nästan 1 vecka, så fixade mina större barn (då 12 & 15) att se till att hundarna hade mat och vatten, de kollade till att fåren hade vatten och fyllde på, när det behövdes, eldade så att det skulle finnas varmvatten, körde in ved och fixade inne efter bästa förmåga. De fixade mat under de dagar som maken jobbade och under inga omständigheter kunde vara ledig.(jobbar inom kyrkan)

För mina barn är ansvar inget nytt, utan det växer de upp med!

En bonus för dem, är att de har föräldrar som verkligen litar på dem och har förtroende för dem att de sköter sig och dessutom, så är vi väldigt stolta över våra barn, som i normalfallet är precis som alla andra barn; hänger med kompisar, åker till fritidsgården, häckar framför datorn, gnabbas med både oss vuxna och med sina syskon etc., så det är inga "änglaunderbarn" jag har, utan helt normala ungar, som är kapabla att ta ansvar, när så behövs :love:
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Att ni vågar det kan jag förstå.
Er omgivning är ju ganska så säker.
Så barnen kan få hjälp att hiva ut oönskade gäster.
Om det alls kommer några.

Härikring finns risk för invation av ungdomar som vill leva rövare.
Och min dotter är inte kapabel att hantera det.
Utan det skulle nog med garanti bli en Polis-sak.
Det är inget som jag vill utsätta henne för i onödan.

Sig själv och gården skulle hon däremot utan vidare klara av.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Kan hon inte låsa dörren?

Det gör mina på helt eget bevåg, just för att slippa att folk knallar in hur som helst.. Vill någon hälsa på, så får de knacka på dörren, när vi vuxna inte är hemma :cool:
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Hon måste ju i det läget gå ut och hämta ved och ta hand om djuren.
Så hon är ju lika mycket ute som inne.
Så det är inte så lätt som att låsa.
Man skulle behöva en stor bur över gården.

Dessutom så skulle djurens säkerhet vara i fara i det läget.
Eftersom man ju kan leva rövare i stallet och tjyvrida hästarna.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Så där du bor, kan man inte gå ut på gården fram och tillbaka utan att det kliver in diverse figurer in i huset :confused:

Ja, inte skulle jag då välja att bo på ett sådant ställe, där det verkar drälla av drägg, som knatar in hur som helst i mängder :crazy:
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Gaaah, bor du omgiven av huliganer?

Det beror på hur man ser det.
Just där jag bor ute i skogen så är det lugnt.
Men inne i Byn kan det gå vilt till.

Det har varit Polis-löst ganska så länge och blivit ett tillhåll för rätt mycket laglöst.
Och ja, det är ett problem.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Så där du bor, kan man inte gå ut på gården fram och tillbaka utan att det kliver in diverse figurer in i huset :confused:

Ja, inte skulle jag då välja att bo på ett sådant ställe, där det verkar drälla av drägg, som knatar in hur som helst i mängder :crazy:

Man undrar ju ibland faktiskt.
Men det finns ännu så länge tillräckligt mycket som uppväger.

Vi vuxna har inga problem med att få oönskade besök här på gården.
Men min Dotter skulle garanterat få det.
Hennes klass är INTE trevlig och innehåller bl.a. 15 år gamla dömda brottslingar.
Vi är dessutom då inte sams med dessa.
Jag har t.ex. blivit knivhotad på en klassresa.

Så visst.
Det dräller definitivt av drägg.
De kommer från fina familjer, bor i fina hus och har mycket pengar samt tråkigt.
Och föräldrar som jobbar för mycket och lämnar dem för mycket ensamma........
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Fast moped är inget jättebra exempel heller på att ALLA 15-åringar är mogna... Det var inte alls länge sedan som jag kom alldeles för nära inpå en ung mopedist som körde i skymningen på en starkt trafikerad 90-väg utan vare sig reflexer eller lyse:crazy: . Tonåren är ju trots allt den period som man ofta anser sig odödlig. Tycker att det är BRA att föräldrar håller koll på sina tonåringar. Mycket kan hända! Det är inte heller säkert att en 15-åring VÅGAR vara hemma helt ensam en helg...
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Ja fruktansvärt.

Min mellanson flyttar med sin pappa in till Staden för att gå i skola där.
Den stad som vi tidigare hörde ihop med och som använde oss som slasktratt för div. problem.
Nya egna Polisen har satt 0-tolerans.
Det var föresten han som plockade de kriminella 15-åringarna på bar gärning.
Och Skolan byggs nu om och Skolledningen är utbytt.
Så när minstingen skall upp i Högstadiet så hoppas jag att det kommer att fungera bättre.

Låg och Mellanstadieskolorna är ju jättebra, liksom alla dagis, så det finns en bra potential.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Jag har 3 barn och jag lämnade mina 2 stora hemma i 4 dagar i somras. Jag vet nämligen att mina barn sköter sig och ingen av dem är heller så pass oansvarig att de skulle ha huset fullt med folk, när vi vuxna inte är hemma, så att man inte kan lita på 15-åringar överlag får stå för dig och dina erfarenheter :cool:

Mina föräldrar kände och litade på mig så pass bra att de med gott samvete kunde lämna mig hemma några dagar då jag var i den ålder dessutom.


Jag tror att det har att göra en hel del med hur mycket ansvar man låter sina barn få ta i familjen. Här tar vi alla ansvar för hem, familj och hundar, så det är ingen tvekan från mina barns håll att om vi behöver deras hjälp med att sköta om hem och djur, så tar de självklart på sig det ansvaret.

Det handlar inte ett dugg om om hur mycket ansvar man låter ens egna barn ta. Det handlar om vad andra kan göra mot ens barn. Går ryktet om att det är "ff" någonstans och fel personer hör det kan man ha ett sönderslaget hem och ett skadat barn. Något som skulle vara en videokväll med de närmaste kompisarna kan utvecklas till något helt annat :eek: . Jag bor själv i en lugn småstad och har ändå flera exempel på att detta har hänt så det är sannerligen naivt att tro att bara för att man litar på sina barn eller tror att de är mogna att ta ansvar så ska de inte råka illa ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Modest
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 324
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 746
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp