Ni föräldrar, en fråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Ancor

En i vårt lunchgäng ska åka bort med familjen liksom. Denna har tydligen en 15 årig dotter som inte vill följa med (nu snackar vi tors-sönd) Så säger hon att hon inte vill lämna sin dotter ensam hemma, för hon är FÖR LITEN :confused:, så hon tvingar henne att följa med. Jag vart väldigt fundersam, jag menar, jag hade sex när jga var 15! och mamma o pappa åkte bort ibland och lämnade mig och mina syskon (äldre syster, äldre bror, yngre bror) ensamma ibland på helgerna. Jag har varken mått dåligt av det, bränt ner huset eller känt att mitt liv gått åt pipsvängen för det. detta är inte nån kritik riktad åt någon, utan mer en undran, vad som har ändrat sig från när jag var "liten" eftersom föräldrar inte törs lämna sina barn ensamma hemma vid 15 års ålder, och nej jag har inga egna barn, detta var bara något som jag reflekterade tillbaka på.
Så vad tycker ni?
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Allt är relativt ;) Just den här tjejen kanske inte kommit såpass lång i sin mognad att hon klarar det. Eloge till föräldrarna i så fall... det finns för många tonåringar som råkar ut för tråkigheter under liknande premisser.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Det beror helt på vilket nät som finns runt. Våra grannar har vi så nära och bra kontakt med att de skulle omedelbart ingripa om ngt var på väg åt skogen.

Sen beror det på hur avskilt man bor, tveksamt om halva sthlm skulle orka sig ut till oss om ryktet att det var ff gick.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Jo, det om har ändrat sig (sen jag var liten och det var Hedenhös tid) är att informationen om vart det är föräldrafritt färdas med blixtens fart nuförtiden. SMS/INternet...vetdu.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Alla har ju kommit olika långt i sin utveckling.
Själv har jag en 14 åring som definitivt inte går att lämna ensam hemma. Inte ens för några timmar.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Som många andra skriver; det är ju så olika.

Jag vet 15-åringar som lätt skulle klara sig själva hemma så lång tid.
Jag vet också 15-åringar som i n t e skulle klara sig själva.

Och som cirkus skrev: hur nära till och lätt är det att nå "övrigt skyddsnät"? Om det skulle hända något?
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Hur jag gör beror helt på barnens mognad och vilken tillit jag har till mina barn. Just nu är det inte aktuellt att lämna dom ensamma eftersom de är alldeles för unga, 10 månader;) .

När jag var 15 år åkte resten av min familj till Holland på semester. Jag ville inte följa med eftersom jag sommarjobbade i ett stall. Det var inga problem. Behövde jag något så kunde jag gå in till våra grannar, det var uppgjort innan.

Som sagt, det beror helt på mognad och tillit!

/Timsetim
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Då så är just DEN 15-åringen för liten.

Det är liksom olika det där.

Och sex har ingenting att göra med att kunna vara ensammen eller ej.
Eller så har det det.
Att tjejjen hittar någon att ha sex med för att slippa vara ensammen.
Vilket är en dålig lösning.

"Jag hade sex för jag var så ensam när mamma åkte bort."
Nä huga, vilken mamma vill riskera det.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

15åringar kan vara väldigt olika mycket pålitliga. En del kanske skulle ta chansen att göra väldigt olämpliga saker om de blir lämnade ensamma hemma en helg. Hon kanske har kompisar som skulle få henne att "ställa upp" och ha fest, eller gå på nån annan fest som inte är lämplig för henne.
Andra 15åringar kanske inte alls är intresserade av att göra något annat än det de brukar och då är det nog rätt lugnt.
I vår källare bor just nu en 16årig tjej som flyttat många mil för att gå på gymnasiet i vår stad. Hon verkar klara det alldeles utmärkt, och vi märker knappt av henne.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Det är ju lite olika åldrar men jag hade ung. samma fundering i morse. När jag gick i lekis för över 30 år sedan gick jag själv dit, det var ca 2 km och jag var tvungen att gå över en stor väg. Nu när min minsta är i samma situation vill jag inte låta honom gå själv, trots att det är gångbanor nästan hela vägen och bara ca 800 m. Han behöver korsa en mycket lungt trafikerad väg så dags.

Vad är skillnaden? Tiderna har förändrats. Så mycket mer våld och hot finns omkring, så många fler människor med onda avsikter och så många fler bilar :crazy:
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Jag tror inte att jag hade fatt vara ensam hemma en helg nar jag var 15 aven om jag nog var en relativt mogen 15-aring. Overbeskyddande foraldrar kanske, jag vet inte? Vill minnas att jag var minst 17 innan de akte till sommarstugan etc. utan mig.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Jag vart väldigt fundersam, jag menar, jag hade sex när jga var 15!

Att man har sex när man är 15 behöver inte alls tyda på mognad. Det kanske är pga att föräldrarna läser uttalanden som ditt som de inte vill ha dottern ensam hemma...
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Att man har sex när man är 15 behöver inte alls tyda på mognad. Det kanske är pga att föräldrarna läser uttalanden som ditt som de inte vill ha dottern ensam hemma...
Tänk, vad en del kan vända till det...:crazy: Jag har underbara föräldrar.
Jag hade varken sex för att jag var ensam (dom gångerna jag var det, och det var INTE ofta, att jag var ensam hemma alltså) Utan för att jag träffade min första pojkvän när jag var 15 och det kändes rätt. Att vi hade sex hade INGENTING med att göra att jag var ensam ibland och dessutom inte ens speciellt ofta. 15 åringar kan också ha sex av kärlek.
Jag menar bara att om man lagligt sett är byxmyndig vid 15 och man förväntas kunna vara ansvarsfull på den fronten, borde man inte vara så pass mogen att man kan vara ensam hemma ett par dagar, vi kan lika gärna dra liknelsen att vara ute i trafiken på en moppe så vi undviker missförstånd, jag menar att det förväntas ju att en 15 åring ska ta något form av ansvar , så var det när jag var 15 iaf.....eftersom ingen jag känner när vi var 15 behövde "barnvakt". INGEN kritik, bara en stilla undran, vad som ändrat sig i samhället, eller om det är från individ till individ. tack för alla svar hittills.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Har väl inget att tillägga, håller med de övriga att det beror på individens mognad. Själv var jag hemma ensam i en vecka vid något tillfälle och vid ett annat tog jag hand om mina två yngre bröder i en vecka (5 o 3) medan mamma åkte på semester. Det var inga problem alls, jag var nog väldigt mogen på vissa sätt i den åldern. Pålitlig och lugn av mig i alla fall.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Bara för att man är byxmyndig vid 15 vet jag inte om det automatiskt skulle tyda på att man uppnått någon form av ansvarsmognad?!
Jag skulle inte vilja lämna min 15 åring så lång tid som 4 dygn på raken. Sedan kan jag nog tänka att den "medtvingade" 15 åringen faktiskt kan ha rätt roligt på resan. Vissa barn tycker innerst inne attt det är rätt schysst att föräldrarna vill ha dem med trots att de "gnölar" utåt.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Kan vara så, kanske. Men snälla försök förstå vad jag menar, utan att haka upp er på "sexgrejen". vi kan ju dra liknelsen med ansvar = moped i trafiken också. Men nu var det ju inte liknelser jag undrade över/ skulle dra utan frågan löd HUR HAR SAMHÄLLET FÖRÄNDRATS dom senaste 10-20 år som gör att man inte törs lämna sin 15 åring ensam, eller om det beror på individen. Jag har fått många bra svar, Tack!
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Det var du som drog in sex-grejen.
Den hjälper ju inte direkt upp situationen.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

Det var du som drog in sex-grejen.
Den hjälper ju inte direkt upp situationen.
Vad för situation? För mig är det uppenbart att du inte vill försöka förstå min frågeställning utan hakar upp dig på saker som du kan kritisera, hurvida jag uttryckt mig klumpigt eller inte hör inte hit, men jag tror att du är så pass smart att du förstår vad jag egentligen menar.
 
Sv: Ni föräldrar, en fråga!

HUR HAR SAMHÄLLET FÖRÄNDRATS dom senaste 10-20 år som gör att man inte törs lämna sin 15 åring ensam, eller om det beror på individen. Jag har fått många bra svar, Tack!

OK! Jag nappar på det... Samhället HAR förändrats MYCKET. Tex den lilla småstad jag växte upp i där man kunde ha bilar och dörrar olåsta. Nu låses det överallt och skaffas larm.

Internet, sms, mobiler existerade ej men gör det nu. 15-åring ensam hemma kan som nyhet spridas snabbt som ögat. Kunde i o f s förr också men ännu lättare nu.

Håller f ö med om att mycket gnöl görs för sakens skull, att tvinga med sig sina barn kan faktiskt vara en lättnad för dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Modest
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 324
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 746
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp