Never ending story,

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MackMax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 17 120
Sv: Never ending story,

Ändrade mig, det här är inte en fråga om att försvara Strasser eller ej.
Det jag ville veta var om det VERKLIGEN är verket av en person som gått Strassers fullständiga utbildning, eller om det är en hemmapulare som hackat på eget bevåg.

Senast ändrad:

Jag har stött på en del strasser-hovar. De har då inte sett ut som "vanliga" barfota-hovar jag sett iaf.
Dessutom har många av de strasserverkade varit halta runtom i mina ögon. Hästarna ansågs vara "ngt ömfotade". Men de skulle bara fortsätta gå så och röras på ordentligt så "skulle de vänja sig".
I min värld helt otroligt.

Jag är inte emot barfota-hästar över lag. Jag har en skodd och en oskodd häst. Får de inte ont i fötterna ser jag inte varför de inte skulle kunna vara barfota om de sliter lagom. Men strasser tycker jag hemskt illa om!

Ofattbart att man i dagens Sverige fullt lagligt får utsätta djur för ett sånt lidande! Denna sk metod är ju ren nonsens, flum och bygger på en okunskap som gör en mörkrädd. Kan ingen se till att det hela blir förbjudet enligt lag? Namninsamling eller dylikt? Det tycks inte bara handla om hovarna utan är en hel idiotisk filosofi om att inte få täcka hästar och låta dom stå och frysa ute året om dygnet runt oavsett hästras och päls och helst inte medicinera hästarna när dom blir sjuka. Skulle vara intressant att veta hur dessa barfotahästar klarar hårda steniga grusvägar och blank is på vintern? Tydligen så skapar man medvetet en inflamation i sulan för att "bota" de eventuella skador en vanlig hovslagare åsamkat hoven med att sko?! Med det resultatet att häststackarn för hovbölder (oerhört smärtsamt) och det ska inte få behandlas med smärtstillande utan hästen får snällt lida? Det var vad jag kunde läsa mig till när jag googlade om metoden. Rätta mig om jag har fel. Vilken J..la smörja! Lås in alla som praktiserar denna metod samt deras kunder :mad::mad:

*kl*

Jag tycker denna Strassermetod är helt i klass med "träningen" av TWH!!!

Som den djurvän jag är så mår jag fruktansvärt illa av detta. :cry:

Håller med om att Strasermetoden borde förbjudas i lag.

Fruktansvärt! Hoppas på att vi får ett rättsfall i frågan så den här avarten av verkning förbjuds.

Vore bra om du ville delge förstahandsuppgifter..

Jag är inte mycket för att hänga ut personer med namn på nätet, med den osunda pöbelmentalitet som ofta råder på forumen.
Namnet på verkaren finns på anmälan till Länsstyrelsen i Västmanlands län, Det räcker nog tills det ev. blivit ett rättsfall av det.

I övrigt så är uppgifterna så att två av varandra oberoende hovslagare, Den ena godkänd av jordbruksverket har rapporterat till Länstyrelsen att den utförda verkningen är att se som djurplågeri och brott mot behandlingsförbudet.

Länstyrelsens djurskyddsinspektörer har tillsammans med veterinär varit ute och besiktat hästen och konstaterat att polisanmälan bör upprättas. Veterinären ansåg att hästägaren skulle föreläggas att ge hästen smärtlindring och ställa hästen på box i två månader för vidare utvärdering av godkänd hovslagare och veterinär.

Ändrade mig, det här är inte en fråga om att försvara Strasser eller ej.
Det jag ville veta var om det VERKLIGEN är verket av en person som gått Strassers fullständiga utbildning, eller om det är en hemmapulare som hackat på eget bevåg.

Jag tror du kan mer än jag om deras utbildningsgrader, Personen som verkat hästen står som SHP på deras sida.

Det är helt horribelt!!!!:mad:

Hur kan en tänkande person öht anse att det är ok????

Även jag har MESTADELS mina hästar barfota, men inte tusan behöver jag en barfotaverkare för det! Hovslagare är inte enbart utbildade på att spika skor:p

Antar att dessa Strasserverkare inte heller är billigare (ger själv 350:- för en verkning) så VARFÖR???:confused::confused::confused:

Eftersom det bra finns en SHP-verkare i Västmanlands län (tillsammans med Uppsala län) enligt hemsidan så lär det väl vara den personen?

Det är en j*vla sörja..

När man läser om hur man ska förhålla sig till hästhållningen så undrar man vad man vill hästarna för ont??
Jag har också den uppfattningen, att allt ska vara naturligt, precis allt..som du nämner m täcken, medicinering osv.."man ska inte vårda mer än nödvändigt"

För det är inte alltid så vackert för en häst att leva i det vilda, som man kan tro att strasser försöker efterlikna.. Det är en ständig kamp för överlevnad för ett djur att leva vilt. Tanken på naturlig hästhållning är god, men det finns gränser för hur man får gå tillväga..

Tex att hästen ska klara sig bäst den vill utan våran omtanke så som täcken osv när/om den behöver?..Eftersom att den ska vara vild, fast tam? Ekvationen där går inte ihop och en domesticerad djurart är för alltid domesticerad..forskningen visar att det inte går att få ogjort = de är beroende av oss i många fall för sin överlevnad. Så kanske behöver den ett täcke, skor om nödvändigt osv.
Det är väl ändå inte det som våran hästhållning går ut på i modern tid, i vårt land?

Lagen säger dessutom att vi ska skydda våra djur mot all form av lidande, så man undrar ju hur fasen detta ens är lagligt med allt vad strasser står för/gör med sina metoder..

Senast ändrad:

Jag är inte mycket för att hänga ut personer med namn på nätet, med den osunda pöbelmentalitet som ofta råder på forumen.
Namnet på verkaren finns på anmälan till Länsstyrelsen i Västmanlands län, Det räcker nog tills det ev. blivit ett rättsfall av det.

I övrigt så är uppgifterna så att två av varandra oberoende hovslagare, Den ena godkänd av jordbruksverket har rapporterat till Länstyrelsen att den utförda verkningen är att se som djurplågeri och brott mot behandlingsförbudet.

Länstyrelsens djurskyddsinspektörer har tillsammans med veterinär varit ute och besiktat hästen och konstaterat att polisanmälan bör upprättas. Veterinären ansåg att hästägaren skulle föreläggas att ge hästen smärtlindring och ställa hästen på box i två månader för vidare utvärdering av godkänd hovslagare och veterinär.

Du verkar i så fall inte förstå att du redan har gjort något som du tydligen inte är mycket för att göra i så fall.

Är man nyfiken så är det väl bara att ringa upp berörd länsstyrelse och ta del av anmälan eftersom det är offentlig handling och knappast anmält annonymt.

Bra att den/dom som har aggerat har gjort det precis så som det skall anmälas
och som jag med kollegor sedan barfotatalibanernas inträde försökt sprida information om.

Varför jag stälde frågan va för jag kände mig ytterst tveksam till att den uppvisade bilden i startinlägget skulle vara Strasser "trimmad" inte stämmer överens med Dr. Strassers lära om hur metoden skall utföras mer än att hovarna ska stympas och jävulen ska driva ut det onda giftet "iron".

Nej denna bild är slående likt i sitt utförande en hästs hovar som jag så sent som för max 6 veckor sedan fick ta del av i en förort till norra Stockholm.

Dessa hovar jag fick "nöjet" att ta del av va utförda av den andra talebansidan, på den tiden kallad AANCHP och för dagen titulerad Svenska Hovskolan.

Bra att alla håller ögonen öppna för dom har sedan dom för ett par år sedan "gick i ide" åter börjat röra på sig på öpnna fält i tron om att det som varit är glömt..

Strassermetoden eller AANCHP är helt ointressant, det viktiga är att båda metoderna strider mot svensk lagstiftning och viktigast av allt,,

Det är barfota talibanernas utövande i oförstånd som lett till den numera gällande lagstiftningen och skillnaden mellan hovslagare och godkänd hovslagare.

Ok, då är det som sagt ännu mer anmärkningsvärt tycker jag.
Efter att ha gått en ubildning på typ två år och lagt ut ca 100 lakan så tycker man att en normalbegåvad person skulle ha lärt sig hantverket bättre än så.
Jag tänker alltså på att det ser ut som att man verkat med en brödkniv typ.
Herregud.

Hoppas att de tar tag ordentligt i den personen, jag tolkar det som att det inte är en fråga om det kan vara hästägaren som verkat själv?
Jag läste att det varit en del i problemet då man inte kunnat avgöra vad som gjorts av vem.

Lite OT: vad är ett maxstraff för djurplågeri? Någon som vet?

Hoppas hästen blir bra igen :(

Skulle vilja länka till denna rapport om ingen annan gjort det. Mycket bra och nyttig läsning om ämnet.
http://www.svf.se/Documents/F%C3%B6rbundet/Styrelsen/rapport_om_barfotah%C3%A4star_fr%C3%A5n_dsm.pdf

Har läst den förut, men först nu reagerade jag på den otroligt tunna granskningen av High Performance Trim som de gjorde. Ett par rader om att de typ inte så några problem med metoder och att den inte skulle räknas som "alternativ".
Jag hade gärna hört mer om det, vilar den alltså på vetenskaplig grund?

Min nuvarande hovvårdare hör mest till den grenen, även om jag vet att hon studerat de andra också. Hon är dessutom den som fått överlägset bäst resultat, och det med väldigt små skillnader jämfört med tidigare hovvårdare. Jag måste läsa på mer om det där tror jag..

Ja visst blir man..

Fattar inte hur man kan vara så dum att tex anse att hovbölder ska självläka :crazy: En häst i det vilda/naturliga med hovböld är garanterat rätt så dödsdömd..
(som sagt, allt ska moder natur sköta själv enl strasser..)

De hästar jag sett haft hovbölder har vägrat gå och hoppar på tre ben pga smärtan. Smärtan försvann direkt efter tömning och hästen kunde stå normalt på hoven redan dag 1.

Men strasser anser att den ska självspricka och läka..och då ska hästen "härdas" och plågas ett par dagar, kanske veckor först. Så att kroppen får läka sig själv..jättefint, men om den inte gör det då? Eller att det tillstöter ytterligare komplikationer/skador pga en hovböld som man skiter i att tömma?

Ja, herrejisses..i lagens namn olagligt egentligen..

Hur fasen kom strassermetoden ens hit? Det är väl ingen ledande metod direkt..De jag känner är tväremot i alla fall
och tycker skiten ska suddas ur historian. Vi behöver ju inte backa i tiden i vår djurhållning..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hästvård Ny, anonym användare för att inte peka ut någon. Har haft samma hovslagare i många år och alltid varit nöjd. Men hen har börjat ställa...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Fasandeg
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 282
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka