Never ending story,

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MackMax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 17 120
Sv: Never ending story,

Inte de "riktiga"..de går minst ett år

De "riktiga" hovslagarna har väl ändå gått en 2-årig utbildning. Eller syftar du på Strasserverkarna?

Personen ifråga som ligger bakom verkningen av aktuell häst, skall vara enligt de senaste uppgifterna vara en av talespersonerna för SHP (Strasser Hoofcare Professional)

My bad... :o
Sorry

För att försöka rädda skinnet, så enligt Master Saddlers i UK har dom olika nivåer. Exempelvis:

Qualified Saddle Fitter
They will have been fitting saddles for a minimum of 3 years and hold the Society of Master Saddlers

Qualified Saddlers
will hold level 3 City & Guilds saddlery qualifications, or will have completed a formal 4 year apprenticeship

Master Saddlers
will hold level 3 City & Guilds saddlery qualifications, or will have completed a formal 4 year apprenticeship and have been in the trade for a minimum of 7 years

Jag kanske är lite bakom flötet som aldrig hört talas om Strasser..Så jag kollade in på en sida om barfotaverkning för att läsa lite om detta. http://www.hovvardsforbundet.org/index.php? option=com_content&task=category&sectionid=17&id=57&Itemid=100

Jag blir lite ledsen när dom visar exempel på verkning och skoning gjorda av konventionella s.k. hovslagare. Där visas de mest fasansfulla skräckexempel och det ena djurplågeriet efter det andra. Det är väl ändå inte seriöst att visa fullständigt misskötta hovar och syfta till att man, om man väljer den traditionella vägen, låter sin pålle lida??
Visst finns skräckexempel i varje hörna men snälla nån:(

En stackars sida är inte representativt, jag vet, men jag tappade lusten att kolla vidare.

Otroligt .. kollade din länk , och under fliken " sjuka hovar " är det i min värld nästan uteslutande bilder på misstänkt djurplågeri .. alltså redan innan "Strasserverkaren" sätter igång !

Det var också min spontana tanke.
Det extrema strasserverkningar jag sett på bild har varit väldigt symmetriskt och noggrannt verkade(om än för hårt), det här ser ju närmast ut som att hästen stoppat hoven i en köttkvarn :(

Jag skulle väääldigt gärna få veta om det är en fullständigt utbildad Strasserverkare som gjort detta, eller om det är någon hemmafifflare som gått en helgkurs för underhållsverkning som gjort såhär.

Eller om, som sagt, alla misshandlade barfotahovar kallas strasserverkade nuförtiden.

Oavsett vad, fruktansvärt för hästen, kanske även för ägaren. Vem vet, kanske var ägaren inte närvarande och blev inte informerad om vad man tänkte ta sig till med hovarna :cry:

Verkaren är en sk. SHP (Strasser Hoofcare Professional) Har alltså gått den långa strasserutbildningen om jag förstått deras titlar rätt.

Hästägaren är ålagd att ge smärtlindring och att ställa hästen på box i två månader, om det skett vet jag inte. Hästen är inte omhändertagen.

Skam, ta mig faen.

Att ha ansvar för djur och (antar jag) hävda att man vill dem väl och inte vara bättre påläst än att det ser ut så här. Beklämmande, sorgligt, upprörande, otroligt - och en rad andra synonymer.

KL
Det var länge sedan jag var in på sijten o läste.

Det är inte många siffror rätt.:mad:
Man slaktar strålen o har inte en susning om hovens anatomi forutom skelettet. Att hoven innehåller den verkliga stötdämpningen har man inte en susning om, utan tror att det är det uppenbara- strålen. Inte det som finns ovan den inuti hoven, samt att den har en enhetlig sinnrik funktion.

Hennes snack om hovbenet gör det till en negativ vinkel- vilket gör att stötdämpningen går i botten redan innan belastning. Bakvikt.

Är folk verkligen så lättlurade att de tror att ett stort o tungt hovdjur ska gå på mjukdelarna. Jag trodde att folk som inte ens kan ngt om hästar visste att hoven är en nagel = hovväggen som ska skydda kötthoven.

Den där vet med avhandling på ngn fisks gallblåsa är verkligen helt osannolik o allt hon gör strider mot svensk djurskyddslag inkl. s.k fångbehandling.

Såhär går det när det är alldeles för lätt att skaffa häst.
Skojare kan lura i de mindre kunniga vad som..

Grönt kort för att få äga häst- tack.

I England ja. I Sverige får du kalla dig sadelutprovare efter en helgkurs. Finns högre utbildningar här också men de flesta som jobbar i buktiker osv. har gått en helgkurs.

Precis, det var sadelutprovning jag menade :)

Strassermetoden är jag stark motståndare till...Det går att ha hästen barfota med en helt vanlig utbildad hovslagare.
OM hästen klarar det! Den ska då banne mig inte gå omkring och ha ont eller få söndertrasade hovar bara för att den verkligen SKA vara barfota eller för att ALLA hästar KAN vara barfota..Det är väldigt långt i från verkligheten.

Är det bara jag som tycker att det är många bilder med väldigt låga trakter, som är verkade enl strasser?
Min häst hade garanterat fått skador med sådär låga trakter..

Senast ändrad:

Verkaren är en sk. SHP (Strasser Hoofcare Professional) Har alltså gått den långa strasserutbildningen om jag förstått deras titlar rätt.

Källa på det?
Det sprids så lätt rykten och plötsligt tror någon att det är sanning.

OM det är en SHP så hoppas jag verkligen att denne blir utesluten, för det ser verkligen förjävligt ut...
Helst vill jag att det ska vara en lite lätt korkad människa som gått en helgkurs och sen fått för sig att den kunde göra underverk. Det skulle vara lite lättare att smälta, än att någon som gått en flera år(?) lång utbildning lämnat något sånt här efter sig.

Mina hästar har ibland verkats av Strasserverkare(riktigt utbildade) och de har då aldrig sett ut sådär. Det har inte skiljt sig nämnvärt från när andra verkat dem, och de funkar utmärkt barfota. Det är mycket med Strasser som är konstigt, särskilt vid sjukdom, men enligt min erfarenhet är det där inget "typiskt Strasserjobb".
Jag tycker att det är viktigt att kalla saker vad det är.

Källa på det?
Det sprids så lätt rykten och plötsligt tror någon att det är sanning.

OM det är en SHP så hoppas jag verkligen att denne blir utesluten, för det ser verkligen förjävligt ut...
Helst vill jag att det ska vara en lite lätt korkad människa som gått en helgkurs och sen fått för sig att den kunde göra underverk. Det skulle vara lite lättare att smälta, än att någon som gått en flera år(?) lång utbildning lämnat något sånt här

Mina hästar har ibland verkats av Strasserverkare(riktigt utbildade) och de har då aldrig sett ut sådär. Det har inte skiljt sig nämnvärt från när andra verkat dem, och de funkar utmärkt barfota. Det är mycket med Strasser som är konstigt, särskilt vid sjukdom, men enligt min erfarenhet är det där inget "typiskt Strasserjobb".
Jag tycker att det är viktigt att kalla saker vad det är.

Det är förstahandauppgifter, inga rykten.

Det är för mig obegripligt att någon kan försvara Strassers metoder överhuvudtaget!

SKÄMS, ta mej fan!

Mina hästar har ibland verkats av Strasserverkare(riktigt utbildade) och de har då aldrig sett ut sådär. Det har inte skiljt sig nämnvärt från när andra verkat dem, och de funkar utmärkt barfota.

Får jag fråga varför man i så fall använder sig av någon som är anhängare till en metod/teori som står för så otroligt korkade saker? Om det nu inte är någon skillnad..varför behövs dessa då?

Det är det som jag aldrig kommer att fatta, om det nu inte är någon skillnad i vad en vanlig hovslagare gör..Varför i hela friden behöver man då en annan metod/teori när den redan finns?? Fast med snällare metoder!
Just detta argument har jag hört tidigare..att det inte är någon skillnad alls bara att de kan barfotahovar bättre? Ren och skär bullshit!
Bara av att läsa vad strasser står för och anser vara okej så är jag stark motståndare och skulle moraliskt aldrig ens tänka tanken att använda mig av en sådan för vad metoden står för!

enligt min erfarenhet är det där inget "typiskt Strasserjobb".

För mig är detta en typisk strasserverkad fånghov. Trakterna är extremt nerverkade, traktstöden har tagits bort och sulan intill strålen har skålats ut. Allt detta är typiska kännetecken för strasserverkning. Normalt så verkas inte hovväggen ner på det sätt som har gjorts på denna häst. Fånghästar verkas dock på detta sätt.

Denna verkning har inte gjorts av en person som endast har gått en helgkurs. Utan att känna till fallet är jag övertygad om att denna hov har verkats av en utbildad SHP:are. Helt enkelt därför att den är verkad enligt Strassers textbok.

Jag har följt strasserverkning och dess konsekvenser i USA under många år och har nog samlat på mig ett hundratal fall där strasserverkning har inneburit rena rama katastrofen för hästarna. Hästar som knappt kan gå på sina ”slaktade” hovar.

Jag har också min häst oskodd men jag skulle aldrig låta en SHP:are komma i närheten av min häst.

*kl*
För er som var nyfikna så hittade jag var jag hade sett bilden förr. Det var en fb-vän som delat den från en annan person bara. Bildtexten var Barefoot horse by strasse-metod :((( kommer inte kunna gå på länge:( hur kan man ?.

För övrigt så förstår jag verkligen inte hur man kan tycka att det här är bra? Alla hästägare borde läsa på lite om hovens anatomi så att man själv kan ha en åsikt och inte bara lita blint på den som tar hand om hästens hovar. Lika lite som den mår bra av en sådan här verkning så är det ju inte heller bra med en trångskodd häst där strålen inte når marken och därför inte kan fungera korrekt. En häst har fem hjärtan! Den här bilden är ett utmärkt bevis på detta :)
384434_1716097479449_1748604583_826585_756419656_n.jpg

It's a corrosion cast, a polymer is injected into the digital arteries and then let set. Then the cadaver is put in an acid bath, all the other tissue is dissolved an this is what you are left with. This process as well as the other slab shots are called Plastinations. Done by Dr Cristoph von Horst from HC Biovision.

Får jag fråga vad bland annat detta har att göra med att hästarna ska kunna gå barfota??

Strassermetodens riktlinjer

Övergång till barfota/fysiologisk korrekt hovform och funktion
och
Underhåll av högpresterande barfotahästar

Möjlighet till rörelse 24 tim/dygn (inga stängda stallar).
Levnadsförhållanden som möjliggör ständig vistelse i väder och vind.
Levnadsförhållanden som inkluderar den typ av underlag som hästen används på.
Flockliv - dvs fler än en häst.
Fri tillgång till stråfoder/bete 24tim/dygn. Stråfoder ges i marknivå.
Hovarna exponeras dagligen till vatten (lera/vatten i hagen eller under ritten, eller genom daglig hovbad).
Naturlig mängd rörelse (15+ km) dagligen.
Verkning av hovarna (eller ridning) i den mån det behövs för att bevara en korrekt fysiologiskt hovform.
Inget bäddmaterial (tex. halm, sågspån etc.), dvs substanser som drar åt sig och behåller ammoniak.
Inga plagg på kroppen så som täcken, benlindor, bandage etc.
Avstå från att använda cirkulationshämmande medicinering.
Inga skodda hovar.

:D:D

Ja jag säger då det.. Blir mörkrädd av att läsa deras sida..

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hästvård Ny, anonym användare för att inte peka ut någon. Har haft samma hovslagare i många år och alltid varit nöjd. Men hen har börjat ställa...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Fasandeg
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 282
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka