Never ending story,

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MackMax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 17 120
Sv: Never ending story,

Men fy :crazy:

Det känns som att någon icket normalbegåvad som gått typ en helgkurs utfört det där och trott sig veta vad denne höll på med...Varför kan vissa inte ha självinsikt och överlämna till de som kan?!

Personligen tycker jag att alla helgkurser/snabbkurser ska bort.

Det känns rätt omöjligt att hinna lära sig allt som behövs på 2-3 dagars kurs..Det finns en anledning till att de riktiga utbildningarna är flera år långa med massor av handledd praktik dessutom!
Jag skulle aldrig för mitt liv låta någon som gått en snabbkurs hjälpa mig med hovar, sadelutprovning etc eftersom att de saknar kunskapen och ögat att se när något avviker, allt är inte i en standardform när det gäller hästar!

Senast ändrad:

Ojdå. :crazy:

Hur rör den stackarn sig? Och vad är syftet med denna verkning, hade den hovproblem som strasserpersonen försökte "åtgärda"?

Ojdå. :crazy:

Hur rör den stackarn sig? Och vad är syftet med denna verkning, hade den hovproblem som strasserpersonen försökte "åtgärda"?

Ja, häststackaren var tydligen halt innan :(

kl

OAVSETT om det var en "riktig" strasserverkare eller endast någon som gått en kortare kurs, så är det förkastligt att de som kallar sig "barfotaverkare" eller "hovvårdare" får hålla på!

"Förbunden" erbjuder helgkurser och sedan ska personen ut och verka hästar?!

Näe, bunta ihop och släng bort!

Ja, häststackaren var tydligen halt innan :(

kl

OAVSETT om det var en "riktig" strasserverkare eller endast någon som gått en kortare kurs, så är det förkastligt att de som kallar sig "barfotaverkare" eller "hovvårdare" får hålla på!

"Förbunden" erbjuder helgkurser och sedan ska personen ut och verka hästar?!

Näe, bunta ihop och släng bort!
Jag håller fullständigt med! Vid första anblick här så låter det nästan som om man menar att strasserverkare med längre kurstid är okej, medan de med helgkurs inte duger. Jag hoppas verkligen att det inte är menat att man ska tolka åsikterna så:crazy:

Tycker så synd om hästen verkligen :( Hoppas denna person som har gjort så här åker fast och aldrig mera kommer få syssla med hästar/hovar!!

Någon som vet vad som händer om denna personen åker fast?

De flesta sk. sadelutprovare går faktiskt en tvådagarskurs och inget mer...

*kl*

Förstår att hästen inte kan gå.

Och deras utprovningar är i exakt samma klass som denna hov. :grin:

Problemet är att vem som helst får kalla sig i princip allt utom veterinär, med eller utan 2 dagars kurs.... Det är mao helt upp till hästägaren att bedöma vem som har kunskap och vem som inte har det. Sorgligt men sant....

Och deras utprovningar är i exakt samma klass som denna hov. :grin:

Problemet är att vem som helst får kalla sig i princip allt utom veterinär, med eller utan 2 dagars kurs.... Det är mao helt upp till hästägaren att bedöma vem som har kunskap och vem som inte har det. Sorgligt men sant....

...och märkligt nog är det dessa "tillbaka till naturen och kan vildhästen så kan tamhästen"-ägare som faller för snacket :angel:

De som har en romantiserad Bullerby-syn på lantliv och djur.
De som egentligen inte har en susning...

Inte de "riktiga"..de går minst ett år och mer utöver för att bli riktigt duktiga..de lär sig i princip alla märken som finns och deras uppbyggnad samt olika hästars anatomi..Så det hinner man inte lära sig över en helg.

Inte heller hovvård över en helg, jag begriper inte ens att man skulle våga utföra något ens för hemmabehov efter en helgkurs..aldrig! För mig är det en kurs att själv kunna förstå och få insikt i en hovslagares arbete eller få lära sig hur en korrekt verkning/skoning ska se ut, men skulle aldrig prova på själv..Tappskor känns mer okej, men inte hålla på och verka en hästhov efter en helgs snabbkurs.

Senast ändrad:

Det är så tragiskt..hovslagare bla är något som jag hoppas i framtiden (snar framtid!) blir en skyddad titel så att vi får bort allt skräp!

För human vård finns det ju inga undantag utan man ska ha en viss behörighet och en viss tids utbildning samt vara godkänd för att ens få behörighet..att det här med snabbkurser ens existerar i modern inom vård i djursektorn är ju bara förkastligt!

...och märkligt nog är det dessa "tillbaka till naturen och kan vildhästen så kan tamhästen"-ägare som faller för snacket :angel:

De som har en romantiserad Bullerby-syn på lantliv och djur.
De som egentligen inte har en susning...

Jag saknar Gilla-knapparna här! :mad:

:bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hästvård Ny, anonym användare för att inte peka ut någon. Har haft samma hovslagare i många år och alltid varit nöjd. Men hen har börjat ställa...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Fasandeg
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 282
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka