Never ending story,

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MackMax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 17 120
M

MackMax

Strasserverkad häst i Västerås. Tung bruksnordis med slaktade hovar, Lika illa på alla fyra.

547955_10150939661569696_524934695_9774750_950499863_n.jpg

Sv: Never ending story,

Det har anmält till Länsveterinären som kom bums. "Hovtrimmaren" är anmäld för djurplågeri, ev blir hästägaren det med.
Hästen är satt på smärtstillande, ska vara i box i minst 2 månader.

Om man ska tro på det som delas på FB så ser fallet ut som jag beskrev det. Och får verkligen hoppas på och tro på att det e sant. Vilket jag tror att det e.

Det har anmält till Länsveterinären som kom bums. "Hovtrimmaren" är anmäld för djurplågeri, ev blir hästägaren det med.
Hästen är satt på smärtstillande, ska vara i box i minst 2 månader.
Ja, ägaren bör i alla fall bli åtalsanmäld för brott mot djurskyddslagen eftersom h*n låtit hästen utsättas för onödigt lidande. Eller ja, djurplågeri är det ju också, så det lär ingå i åtalsanmälan (hoppas jag innerligt i alla fall) Nu finns det ju lite domar som gäller strasserverkning så chansen för fällande dom är dessutom ganska stor då. Efter all uppmärksamhet när det gäller strasserverkning så börjar man ju undra om folk inte är läskunniga i det här landet???

Fast ska man vara helt ärlig så ser det väldigt amatör"hackat" ut i hoven. Frågan är om det är någon strasserutbildad eller om all dålig, bedrövlig, misshandlande verkning kallas strasser idag??
Hemskt synd om hästen oavsett! :-(

Vad fan är meningen med den där verkningen??? :confused: Stackars häst.. Vad är det för fel på folk? :(

Horribelt!
Hur i hela världen kan någon normalbegåvad människa göra så här? :eek:
Om det inte är hästens ägare som själv utfört detta vansinnesdåd så undrar jag hur man som hästägare kan tillåta någon strasserverkare att så fullständigt förstöra sin häst?

Både hästägare och den som utfört "jobbet" är lika ansvariga för denna uppenbara misshandel av hästen!!!

Jag blir så :devil: på dessa okunniga missdådare!!! Ett skott i pannan på er vore en välgärning.

Jag lider verkligen med hästen. :cry:

Fast ska man vara helt ärlig så ser det väldigt amatör"hackat" ut i hoven. Frågan är om det är någon strasserutbildad eller om all dålig, bedrövlig, misshandlande verkning kallas strasser idag??

Det var också min spontana tanke.
Det extrema strasserverkningar jag sett på bild har varit väldigt symmetriskt och noggrannt verkade(om än för hårt), det här ser ju närmast ut som att hästen stoppat hoven i en köttkvarn :(

Jag skulle väääldigt gärna få veta om det är en fullständigt utbildad Strasserverkare som gjort detta, eller om det är någon hemmafifflare som gått en helgkurs för underhållsverkning som gjort såhär.

Eller om, som sagt, alla misshandlade barfotahovar kallas strasserverkade nuförtiden.

Oavsett vad, fruktansvärt för hästen, kanske även för ägaren. Vem vet, kanske var ägaren inte närvarande och blev inte informerad om vad man tänkte ta sig till med hovarna :cry:

Oavsett vad, fruktansvärt för hästen, kanske även för ägaren. Vem vet, kanske var ägaren inte närvarande och blev inte informerad om vad man tänkte ta sig till med hovarna :cry:

Inte synd om hästägaren om inte denne SJÄLV är den som anmält, kontaktat veterinären och länsstyrelsen osv. (Jag vet ju inte vem som anmält, men är det inte äg själv så har jag noll till övers på tycka synd om-kontot för annan än hästen..)

Håller med. Lite hjärna måste man ha som djurägare, annars får man skaffa en hobby som inte påverkar andra levande varelser.

Fy vilka hovar... bra dock att ärendet anmälts och hästen får hjälp nu. :mad:

*KL*
Vilken länsstyrelse ligger ärendet hos? Är det ett helt färskt fall eller ett gammalt som bara kommit upp till ytan precis?

Håller med.

Ser mer ut som om det är ngn som köpt att hästen ska gå på sin "blodpump" o sula endast:eek:

Man skulle dra av alla tånaglarna på den som tillfogat hästen detta.

Helt vansinnigt !!
Hur kan ens detta "arbete" ha ett namn ??
Stackars oskyldiga häst ...

Jag tycker inte heller att det ser ut som att det är en utbildad Strasser-verkare som varit i farten. Jag har sett kadaverhovar verkade av deltagare på Strasser-kurs och de såg definitivt inte ut så här. Snarare mycket prydliga, om än troligen inte särskilt funktionella ifall det vore hovar på en levande häst.

Jag skulle tro att det här är någon som inte alls haft en aning om vad den höll på med. Hur har de tänkt sig att en häst vars hovar är sönderkarvade på detta vis, ska kunna gå över huvud taget? Stackars häst. :(

KL

Utav de uppgifter som jag har läst, så är det en strassermänniska som har varit i farten.

Hästen skall vara verkad i början på den här veckan.

*kl*
Jag tror att jag läste på FB att det är en människa som gått en helgkurs i strasserverkning som gjort det. Minns tyvärr inte var jag läste det men jag kan försöka leta rätt på det!

Om jag hittar den... Har inte gjort det nu efter en snabbkoll och måste iväg till stallet nu! :)

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hästvård Ny, anonym användare för att inte peka ut någon. Har haft samma hovslagare i många år och alltid varit nöjd. Men hen har börjat ställa...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Fasandeg
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 282
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka