Nervös...

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

annae

Jag och sambon har börjat på utredning för barnlöshet :) . Nu har vi tagit prover och ska väl starta behandling snart. Först ska jag dock göra kontraströntgen av äggledarna, i morgon. Fick en akuttid eftersom jag nyss haft mens. Så jag blir lite nervös när det kom så fort på... Har någon här gjort det? Gjorde det ont? Tog det lång tid?
 
Sv: Nervös...

Jag har gjort det och vill absolut inte oroa dig, men jag tyckte att det gjorde ont. Men det är säkert väldigt individuellt hur man uppfattar det och jag har väääldigt låg smärttröskel :D

Kommer inte ihåg hur lång tid det tog, det beror nog på om de hittar något därinne eller inte. Man får både lugnande och smärtstillande.

På plussidan finns att det finns ökad chans för gravididet efter en kontraströntgen eftersom man har "spolat rent" s.a.s.

Lycka till!!!
 
Sv: Nervös...

Jag har gjort något sådant, i början av vår barnlöshetsutredning.
jag fick gå hem samma dag, ordentligt mörbultad i kroppen. Man gjorde två titthål, ett i ljumsken och ett precis under naveln. Man ligger på rygg och man tippas lite ( man ligger som i brygga el. nåt)så man har gruvligt ont i muskulaturen i ryggen. Men det går över. Sen var jag öm ca en vecka vid såret vid naveln. Byxor med knapp var inte så skönt. Annars kommer jag inte ihåg att det var jobbigt.


Lycka till


Gira :banana:
 
Sv: Nervös...

det var inte så att det gjorde jätteont men det kändes väldigt obehagligt och efteråt höll jag på att svimma (fick väl något blodtrycksfall)... men det var inte farligt... jag fick voltaren efteråt, men jag tror att det hade varit en bra ide att ta det innan (hade tagit två alvedon innan)

Girasol: vet inte när du gjorde men nuförtiden går man in via livmodertappen och sprutar koksaltlösning som får rinna genom äggledarna samtidigt som de kollar med ultraljud om det är fri passage... eller det var så de gjorde på mig i alla fall... det behöver man inte vara sövd för...
 
Sv: Nervös...

Tror du gjorde laparoskopi! Det har jag också gjort, och den sövs man för eftersom det är en titthålsoperation.
 
Sv: Nervös...

Jo det hette det, laparoskopi men man gjorde det för att kolla äggledarna. Och de spolade igenom för att se om det fanns fri passage. Hmmm *funderar* det är ca 10 år sedan jag gjorde detta.
Kanske inte så vanligt att man gör detta längre? Vad jag kommer ihåg av vad läkaren sa så var det endast detta de var ute efter i själva undersökningen.


Gira :banana:
 
Sv: Nervös...

utvecklingen går framåt vet du ;)

jag gjorde min äggledarundersökning för 3-4 år sen
 
Sv: Nervös...

Nu är det gjort!
Gick faktiskt mycket bättre än vad jag trodde. Men dr. kom inte in med slangen, så de fick ta en tång och hålla i livmodertappen sen föra in något som såg ut som ett smalt rör (det gjorde ont...!). Men sen gick allt finfint. Det såg bra ut och jag hade passage :banana:
Lite värk nu efteråt men det går väl över, jag fick ta Voltaren innan.

Nu får vi vänta på fortsättningen, tyvärr får vi ingen tid förrän i april nästa gång, men om man väntar på något gott..!
 
Sv: Nervös...

Jag har också gjort äggledarspolning (kontraströntgen). Jag tyckte inte det gjorde ont alls. På mig var de tvugna att sätta ballongen längre ner än normalt då jag hade en krök (antar på livmodermunnen eller nåt).

Jag kan berätta att jag blev gravid efter spolningen!! Dvs i den cykeln som spolningen gjordes. Jag kan ju inte veta om det var det eller slumpen, men det kan knappast ha varit någon nackdel i alla fall... ;-)

Sitter här med min 4-veckorsbebis som är resultatet!

Lycka till med er utredning/försök att bli med barn!!

PS. Jag hade också passage DS.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: malumbub
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 989
Senast: Elendil
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 228
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp