Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Mli

Trådstartare
Idag ska jag in på ett extra UL för att kolla om tillväxten på lillebror fortfarande ligger på sina imponerande +44%. Om han inte har gått under +20% som räknas som mer normalt så blir det planerat snitt snarast...

Har inte sovit inatt - låg bara och hoppades på att spontana värkar skulle dra igång så man slapp detta. Men han verkar trivas bra därinne.

Fast det jag är mest orolig och irriterad över är att det är en läkare (som jag dessutom har noll förtroende för) som idag ska bestämma något över min kropp utan att jag egentligen har nåt att säga till om!

Tänk om dom säger att "nä - du får vackert vänta lite till med ett snitt för att se om det drar igång spontant" Vad har jag att sätta emot då?? Jag är skitorolig för komplikationer för barnet vid en vaginal förlossning - hade två timmars krystvärkar med Emma och hon vägde bara 3500g. Var precis att hon kom ut trots maxdos på droppet. Om lillebror ligger kvar på sin kurva är det närmare 4500g nu och över 5500g fullgånget.
Jag har inte sovit mer än en timme i taget i flera veckor nu, infektionerna har löst av varandra, har ont i hela kroppen och ORKAR inte mer!

Usch, jag ville nog egentligen bara gnälla av mig lite...
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

usch..

Kan bara skicka en tröstkram och säga att jag lider med dig..

Själv har jag inte varit med om någon förlossning än. Men, jag hade BF den 1/5, och ännu har inget hänt. Har tid för utrednig med tillväxt UL den 17:e, dvs en hel vecka till. Paniken inom mig växer för varje dag jag vaknar och inser att det inte satt igång under natten. Jag, som under hela graviditeten varit super cool och tänkt att det här fixar jag-inga problem! Är numer livrädd för att jag inte klarar av att föda fram bebis eftersom den ju växer för varje dag som går... Och efter den 17:e skulle det kunna dröja 6-8 dagar till innan de sätter igång.

Varför skall det vara så olika mellan landstingen? Vissa blir ju igångsatta på BF+12 utan tvekan....*suck*
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Jag var också rädd att min bebis skulle vara en jätte eftersom han "aldrig" kom. Han är dock född på bf+12 och vägde bara 3320 så han var väl inte klar innan.

Till TS: jag förstår du är orolig!!! Man är så liten emot läkarna. Hur gick det?
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Känner med dig men det går att föda barn runt 5 kilo *tröstar och kramar om*
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Jag ska åka om en halvtimma - har tid kl 1300.

Visst går det att föda barn runt 5 kg, men har man redan bevisligen problem med att klämma ur sig en på 3,5kg så är man ju lite orolig..

Har en hel del onda förvärkar nu som jag antar att dom kommer sig av oron - vore ju underbart att föda om en timme istället för att göra UL :-)
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

jag får ju hoppas att min lilla skrutt inte skenat iväg så mycket då.. Men så länge jag inte vet säkert, så är jag livrädd för att han är stor...
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Jag litar väldigt dåligt på det tillvUL som görs i v33. Bästa är ju att göra ett då och sen ett par veckor senare - svårt att beräkna en födelsevikt så tidigt som 7 veckor innan. Synd att inte landstingen har råd med den servicen för alla.

Enligt Emmas UL skulle hon väga 3500g när hon föddes - och det gjorde hon också.... i v37+2.
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Lycka till.
Här görs inga tillväxtUL alls, inga Ul efter det vanliga rutinet innan v 20.
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Nu är jag tillbaks från läkarbesöket med bara goda nyheter! Såå sköönt... hade inte alls behövt vara orolig.

Lillebror har nu "planat ut" på kurvan och ligger på bara +37%. Beräknad vikt idag 4100g och mer eller mindre allt sitter på magen :-) Det känns ju helt överkomligt att klämma ut.

Jag har under dagen utvecklat en stark mensvärk och det drar som sjutton i magen. Hade öppnat mig 2cm och tappen var mjuk och kort. Hon trodde att det skulle dra igång ganska snart. Fick en tid för snitt på måndag morgon. Om nåt händer innan dess (vilket vi alla här hemma håller tummarna för) så ska jag åka in så snabbt jag bara kan till BB och sen får jag välja helt och hållet själv hur jag vill ha det utifrån hur jag känner det då. Vill jag ha ett akut snitt får jag det - vill jag det inte får jag föda vaginalt med stor KSberedskap.

Känns skitbra - senast måndag kommer lillebror ut!!! :-)
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

vad skönt för dig!

Härligt att känna det stödet samt att du får välja helt själv hur du vill ha det.
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Åh vad skönt!
Det är ju inte alltid UL stämmer heller;)
Min son försökte komma redan i v. 32 hans vikt beräknades då till 2700gr, vilket de sa inte kunde stämma då han vägde 4835gr när han kom ut sex dagar efter bf:love:
Min dotter som föddes i v. 33+4 vägde 2620 gr. och de beräknade en födelsevikt som fullgången på strax över 5 kilo
Hoppas du får en skön helg och att allt går bra:)
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Min dotter uppskattades till 4600g dagen innan hon föddes. Hon vägde 4580g, så för oss stämde det väldigt bra!
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Vad skönt att veta att det max är några dagar kvar :)

Jag gjorde UL samma dag som jag snittades,beräknad vikt 1450 gram..han vägde 1466 gram :) Rätt bra upskattning.
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Dom förbereder en alltid här på en diff på + - 10%, det känns ju ganska rimligt
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Tänkte lugna dig med att det inte måste vara jobbigare att få ut en större. Min första var 51cm och vägde 3650, blev igångsatt BF+15. Mkt värkstimulerande dropp och tillslut en ståupp epudiral.
Gjorde ont men inte mer än att jag klarade det.....värkarna under öppningsskedet var jobbiga men då hade jag ingen bedövning under större delen av tiden.
Min andra märktes tydligt att han var större, men han skulle inte väga mer än 4500 sa BM. Var riktigt skraj för att behöva klämma ut ngt stort...då det som sagt var ganska jobbigt att få ut en liten.

BF+6 satte värkarna igång på riktigt 15.15, lullade runt hemma och tänkte inte så mkt på det. Hade ringt förlossningen men de gjorde mig så osäker på mig själv att jag trodde det var förvärkar. Vid fem var jag säker, kom in kvart i sex. Vid 20.15 var han ute efter 15min krystvärkar, 54cm lång och 5090g tung.
Det hela gick så fort att jag inte hann med att få bedövning. Trodde att jag skulle "dö" när jag insåg att det inte skulle hinnas med, visste hur öppningdelen kändes och tänkte att utdrivningen måste vara sjuresor värre.

Summan av det hela: gjorde inte alls ont och det gick väldigt smidigt jämfört med första. Fastnade med axlarna dock då de var mkt bredare än huvudet, men lite slit och drag så kom han.
(Att jag råkade andas bort mina värkar hjälpte inte till)
Sydd med ett stygn!

Det jag tror gjorde stoooor skillnad var att jag var mogen med tvåan, mjukt och töjbart. Öppnade mig snabbare. Det enda som var jobbigt för mig var att det gick för fort, var inställd på 10 timmars arbete....

Blev lite långt....har lite svårt att hålla mig kort, är ännu lite färskt då knubbis:love: bara är 3mån.

Lycka till/jenny
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

jag kan förstå att det kändes stor skillnad att få den stora bebisen som nr 2. Men om man får en stor bebis som nr 1 då?? Där är man ju inte "mogen"/mjuk/töjbar på samma sätt...

Här sitter jag med BF + 10 (första barnet) och paniken växer...Är det som min BM sade, så kan det ta ända tills BF + 23 innan de sätter igång mig. Och som det känns nu, så kommer bebis att väga hur mycket som helst. Fast det får jag ju i så fall veta på UL, BF +16.....
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Med mogen menar jag att förlossningen startat av sig själv....man har haft öppningsvärkar haft tid att öppna sig.
Med första blev jag igångsatt= inte mogen, var inte färdig men fostervattnet hade minskat så det var dax. Det blir ju inte naturligt på ngt sätt. De tog håll på hinnan först och väntade två timmar på att värkarna skulle komma, kom inte så då fick jag värkstim.dropp. Öppen 2cm vid droppstart kl10.00, vid 16tiden bara 4cm. Fick min bedövning där efter, stor lättnad. 6cm vid 19.30.
20.45 började krystvärkarna, ute 22.05. Tog tid på mig när hon skulle ut, BM ville att jag skulle krysta mer, men jag kände att jag behövde lite extra tid att töja för att inte spricka. 2 stygn efter.

Mer vanligt är ju att öppningsskedet tar flera dagar eller mer, man får tid att mjukna och töja.
Igångsättning är inte direkt den ultimata början.
Hade jag blivit igångsatt på samma sätt med tvåan så hade det gått åt H-vete. Hade inte orkat och inte kunnat få ut honom utan att ha spruckit rejält.
/jenny
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

när du förklarar det så, så är jag med... (har inte tänkt så innan, utan bara varit arg för att de inte vill sätta igång en tidigare)..

Hur känns öppningsskedet och det pågår i några dagar innan själva förlossningen? Man kan väl inte gå runt och ha värkar i flera dagar..
 
Sv: Nervös för tillväxtUL och förlossningsplanering idag

Jag gick 16 dagar över tiden med min son. Vi gjorde ett UL dagen innan han kom ut och de sa att barnet väger mellan 4.5 och 5 kilo !

HJälp tänkte jag. Men vad har man att välja på !

Flickorna vägde ju 2.2 och 2.3 .... och det var tillräckligt bökigt.

MEN, det var precis lika jobbigt att trycka ut honom som det var att trycka ut dem. Dessutom vägde han "bara" 4.2

Lycka till med lillebroren !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp