Naturlig födsel, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Naturlig födsel, eller?

Man kan väl träna sig "tajt" igen till viss del dels för att minska risken för inkontinens, har jag uppfattat det som.

Absolut. Det mesta är nog bara myter. Skräckbilder som kvinnor målar upp för att de är rädda för att inte duga.

Jag tränade inte mycket knip efter förlossningen, men var som vanligt nästan direkt. Jag tror det är ganska avgörande hur vältränad man är innan graviditet och förlossning.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Och om det blir litet dumt efter en vaginal förlossning, så är det en ganska så enkel operation att fixa till det efteråt.
Jag är tillsnyggad efter mina 3 barn.
Det blev litet trasigt så att det störde ridningen.
Och jag lovar - underlivsplastik är en mycket enklare operation än snitt.
Och den är helt riskfri.
Det blir knappast ens infektioner där.
Och rackarns vad fort det läker.

Landstinget bjöd på den operationen.
Och den var då betydligt billigare än ett snitt.

Jag skulle nog mest vilja att kvinnor som föder vaginalt får en självklar rätt till underlivsplastik efteråt om de behöver det.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Och om det blir litet dumt efter en vaginal förlossning, så är det en ganska så enkel operation att fixa till det efteråt.
Jag är tillsnyggad efter mina 3 barn.
Det blev litet trasigt så att det störde ridningen.

Jag tänkte mest på kniiiipet. Lite trasigt blev det här oxå (några stygn som tydligen hade släppt), men det är inget jag känner av. Inte än i alla fall. Inte ens vid ridning. Men jag tror oxå att det är lätt fixat ifall jag skulle behöva det någon gång i framtiden.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Kniipet måste man träna efter förlossningen oavsett hur barnet har kommit ut.
Slappheten i bäckenbotten kommer av själva graviditeten.
Det är tyngden och hormonderna som gör det.

Förresten så får feta män samma problem.
De får svårt att fullt ut tömma sin blåsa.
De bör också kniiipa.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag var tvungen att föda med kejsarsnitt och jag tycker att denna diskussion är ganska tröttsam. Jag gjorde en överslagsräkning och kom fram till att det max rör sig om 1% (<1000 st) av barnen som föds i sverige som föds mha kejsarsnitt utan gedigna medicinska skäl (ca 15000 barn föds fö med kejsarsnitt av medicinska skäl). Det är oproportionerligt få i förhållande till hur mycket det skrivs om "lattemammor som vill ha snitt för att få en enkel utväg". Det har gått så långt att man i många fall inte kan få information om kejsarsnitt utan att var och varannan mening består av pekpinnar. Man framställer kejsarsnitt som en farlig bukoperation medan vaginal födsel framställs som "positiv smärta", "största händelsen i livet" och liknande. Jag tycker att det är osakligt att man inte kan få en neutral information om båda sätten att föda på. Det ekonomiska argumentet tycker jag är oerhört fånigt för vad kostar det inte att ha gravida som går på terapi både före och efter förlossningen? Det går ju snabbt upp i de 20 000 extra det kostar landstinget att man föder med snitt. Det finns fysiska risker med snitt för modern men färre risker för att barnet drabbas av förlossningsskador. För övrigt var mitt kejsarsnitt toppen, jag var uppe och gick samma dag och åkte hem efter två dygn. Har inte haft några som helst men efter det.

Jag vill inte på något sätt framställa snitt som bättre, men jag tycker att det behövs en motvikt till all skrämselpropaganda som mer verkar syfta till att måla upp kejsarsnitt som nåt fult/skamligt och omoraliskt än att ge objektiv information.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Snitten tar resurser från andra förlossningar.
Resurserna är inte obegränsade.
Varför skall vissa få mera av resurserna och andra mindre när det inte är medicinskt befogat?

Jag hade också gärna sprättat 20 000:- st på mina förlossningar.
Dock ej på snitt då, utan på eget fint rum.
Och gärna en egen barnmorska som skulle varit bara min under hela förlossningen.

Det finns mycket som man kan vilja ha.
Men så länge som resurserna skall delas, så kan man inte få allt.
Så är det bara.
För mig, för dig och för alla.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Kostnaderna är ju dessutom ett genomsnitt. Jag opererades i ca 35 minuter och låg på sjukhuset i två dygn. Det finns säkert många vaginala förlossningar som kostar mycket mer än vad mitt snitt gjorde.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det har jag svårt att tro.
Kostnaden för en säng på sjukhus är mellan 1100-1500:-/natt.
Vad skulle kunna kosta mycket med en vaginal förlossning?

Och varför kan inte alla få ett eget rum?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag skulle tro att läkartiden är den dyraste. Så beroende av hur mycket läkarvård man och barnet behöver under förlossningen. Självklart är vaginala födslar där mamman kommer in, föder mha av barnmorska, åker hem efter några timmar, billigast. Men långdragna förlossningar som kräver många läkarinsatser och utdragen eftervård för både barnet och mamman kostar säkert mer än vad mitt snitt gjorde.

Alla borde få eget rum. Jag tror att man får det på danderyd, i vilket fall på BB stockholm som är det privata alternativet på danderyd.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Operationstid är rackarns så dyrt.
Massor av läkare, sköterskor och utrustning.
Jag kan jämföra med en sterilisering.
Den kostar 15000:- för några timmar på sjukhus.

Det är ett uppbåd av folk samt massor av utrustning.
Och det är ett oerhört enkelt ingrepp.

Och ja, jag har fått det och det är en lyxoperation.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Nej inte alla katastrofsnitt, det beror på läkaren! Jag fick katastrofsnitt med min dotter och hade en läkare som var gynop. speciallist, mitt snitt är sk bikinisnitt.
Min kompis däremot fick snitt rakt över magen fast det var planerat:smirk:

*kl*
Rent allmänt så kan jag säga att jag är glad att mitt första barn föddes "normalt" även om det tog 78 timmar:angel:
Då visste jag hur det "skulle" vara att föda barn, kände mig lite snuvad på konfekten när det blev katastrofsnitt andra gången...
Men hur man än får sina barn så får man vara glad ATT man får dessa underbara människor till låns:love:


Till Bebben! skickar styrka i massor till dig, tänker på dig.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Innan min olycka var jag helt inne på att föda vaginalt och det är jag fortfarande, dock vet jag inte om min kropp "orkar" med en naturlig förlossning och det smärtar mig att veta ...

Jag tycker att det är upp till var kvinna att bestämma själv, man ska givetvis vara medveten om riskerna med ett snitt men sedan är beslutet upp till var och en ..
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Idag så skulle de aldrig få sätta en kniv i mig om det inte var katastrofsnitt.
Det är en buk operation, det kan gå snett, du kan mista livet.

Exakt därför vill jag inte heller bli snittad, aldrig en buköppning om det inte är överhängande fara för mitt eller bebisens liv.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag har haft två graviditeter första gången tvillingar där blev det akutsnitt eftersom jag fick 40 graders feber, helt väck och hjärtfrekvensen gick ner lite på den ena pojken, hade redan epidural så där fylldes den bara på.

Andra graviditeten startade förlossningen i v 26 och gick inte att stoppa där blev det katastrofsnitt eftersom barnet inte orkade med de häftiga värkarna,jag sövdes; hon låg så ytligt att de skar henne i armen när de snittade och kommer följdaktligen alltid att ha ett ärr där.

Dock har jag mått ok efter alltså inte så ont. Även jag har en inbyggd rädsla för förlossningar och har närmast blivit lycklig över att få snitt, dock inte redan i v26 men ibland kan man inte välja.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

medan vaginal födsel framställs som "positiv smärta", "största händelsen i livet" och liknande.

Men det var faktiskt just så det var. Hur kan man annars framställa det? En häftig upplevelse jag vill göra om för jag klarade det så bra! Har dock aldrig gjort kejsarsnitt och hoppas jag slipper, så jag kan inte jämföra.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det ekonomiska argumentet tycker jag är oerhört fånigt för vad kostar det inte att ha gravida som går på terapi både före och efter förlossningen? Det går ju snabbt upp i de 20 000 extra det kostar landstinget att man föder med snitt.

Jo, det är förstås ett tänkvärt argument. Fast jag tror terapin har ett mervärde. Jag tror den hjälper mot mer än förlossningsrädsla. Rädslan kommer ju oftast någonstans ifrån. Graviditeten blir kanske "droppen" som gör att man äntligen tar itu med den där blockeringen.

Jag hoppas oxå att "lattemammorna" (kul benämning:D ) är försvinnande få, men ibland blir jag lite rädd... Det finns massor av diskussioner om "förstörda bröst" efter amning och liknande. Fast det kanske mest beror på att "lattemammorna" är högljudda - inte att de är många...?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Om amningen förstör mina bröst - let it do! Det är ett pris jag gladeligen är värd att betala. Just nu är de ju snyggare än någonsin.

Gissar att jag inte är en lattemamma, då. Fast jag gillar ju inte ens kaffe...
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Kostnaderna är ju dessutom ett genomsnitt. Jag opererades i ca 35 minuter och låg på sjukhuset i två dygn. Det finns säkert många vaginala förlossningar som kostar mycket mer än vad mitt snitt gjorde.

Svårt att tänka mig att en vaginal förlossning skulle vara dyrare än ett snitt.

Låt se för en vanlig förlossning så krävs barnmorska + Usk
snitt drar 1 anestesissk, narkosläkare, kirurg, osteril USK steril USk + Uppvaket= 1 Usk + 1 anestestiSSK (minst).......................
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Om amningen förstör mina bröst - let it do! Det är ett pris jag gladeligen är värd att betala. Just nu är de ju snyggare än någonsin.

Gissar att jag inte är en lattemamma, då. Fast jag gillar ju inte ens kaffe...

Anser att mina bröst är snyggare och fastare nu än innnan trots 4 barn som ammat i 6-8 mån:D Ingen lattemamma här heller (gillar inte heller kaffe;) )
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

*kl*
Enligt landstingsförbundet kostar en normalförlossning i genomsnitt 17000 och ett planerat kejsarsnitt 36 000 kr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 600
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 423
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 958
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp