Naturlig födsel, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Naturlig födsel, eller?

Epiduralbedövning (EDA) tar inte bort krystvärkarna, man känner dem precis som om man vore obedövad.
Det den tar bort är smärtan vid öppningsvärkarna, men den påverkar inte krystvärkarna, varken till intensitet, styrka eller känsla.

Men i så fall: Varför står personalen och räknar till tio och säger "krysta" på förlossningskliniken på tv???
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Finns olika typer av läkemedel som ges som EDA, den man använder vid förlossning är inte så "stark". Med den kan man ju fortfarande stå och gå. Till skillnad mot den som använd vid vissa operationer då man helt tappar känseln i underkroppen.

Förlossningskliniken är väl inte ett svenskt tv-program? Gissar på att de har annan sammansättning på bedövningen där.

EDA är ju bara namnet på typen av bedövning, men man kan ju ge olika smärtstillande läkemdel i den som har olika stark effekt.

Skulle tro att Cilla kan ge en betydligt bättre förklaring till detta än jag. :)
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Här vill jag inflika som kommentar till det flingan skrev:
Det gick ett svenskt förlossningsprogram på TV för ca 2 år sedan.
Där körde de stenhårt med kommentarerna:
"håll ut, håll ut, vänta lite...snart ska du få jobba...så nu är det dags - Krysta"

En kommentar jag minns väldigt väl var:
"Krysta försiktigt nu vännen. Ta det lugnt, ha inte så bråttom, vi vill ju inte att du ska gå sönder alldeles" :crazy:
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

De kommentarerna får man höra beroende på hur mkt huvudet har kommit ut. Oberoende på huruvida man är bedövad el ej. Har använt mig av VÄsterviksmetoden, lustgas och Eda och har haft krystvärkar som känts ändå.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Finns olika typer av läkemedel som ges som EDA, den man använder vid förlossning är inte så "stark". Med den kan man ju fortfarande stå och gå. Till skillnad mot den som använd vid vissa operationer då man helt tappar känseln i underkroppen.

Förlossningskliniken är väl inte ett svenskt tv-program? Gissar på att de har annan sammansättning på bedövningen där.

EDA är ju bara namnet på typen av bedövning, men man kan ju ge olika smärtstillande läkemdel i den som har olika stark effekt.

Skulle tro att Cilla kan ge en betydligt bättre förklaring till detta än jag. :)

Ser att det kanske inte framgår av mitt inlägg att man med den typ av EDA som används vid vaginala förlossningar i sverige altså känner krystvärkarna. Att BM talar om hur man ska krysta är ju för att undvika att mamman går sönder. Är ju viktigt att skinnet hinner med att tänja sig.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Till skillnad mot den som använd vid vissa operationer då man helt tappar känseln i underkroppen.

Sen är det ju viss skillnad mellan EDA (vid förlossning) som läggs i epiduralrummet, och spinalbedövning (vid operation) , som läggs i subduralrummet. Kommer olika nära ryggmärgen.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

*Har ej läst hela tråden*

Kejsarsnitt är guds gåva till kvinnan! :D :bow:

Jag tror det är extremt få kejsarsnitt som sker pga de orsaker du anger. Det är inte många läkare som skulle godkänna det som orsak. För det mesta beror kejsarsnitt på förlossningsskräck om det inte är akut. Och jag ser inte något fel i det. Jag fick själv katastrofsnitt efter en lång och utdragen och jobbig förlossning och jag kan lugnt säga att jag ALDRIG vill vara med om en vanlig förlossning igen. Nu ska jag visserligen inte ha fler barn, men om det skulle bli så ändå så skulle jag definitivt KRÄVA kejsarsnitt, nåt annat finns inte i min värld. Kalla det förlossningsskräck eller inte, men jag vet att alternativet är så mycket bättre. Jag vill inte vara med om en sekund av en förlossning igen, så det hjälper inte att alla säger "det kommer gå mycket fortare nästa gång".
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Nä, det tycker jag verkligen inte! Prio 1 är barnen! Jag stöttar inte alls alla kvinnor (eller män) som får för sig att skaffa barn

Ja, prio ett är barnen. Och att födas med planerat kejsarsnitt är nog betydligt säkrare för barnet, än att krystas fram med möjliga komplikationer som syrebrist och i slutänden katastrofsnitt...
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Barnen bör inte drabbas av besparingar! Men jag ser inte barnafödande som något enbart gott för vårt samhälle. Det låter som om du tycker ungefär: Det är ju så viktigt att det föds många barn, så spendera mer pengar på mödravård (eller vad helst som krävs) för att de ska bli villiga att yngla av sig lite mer


Men vad tycker du då? Att vi ska dra ner på resurserna för att avskräcka ev olämpliga föräldrar för att skaffa barn? ;) Nej, jag står nog fast vid min ståndpunkt att det bör satsas mer på denna kvinnans lott att bära och föda barn... För att det är något viktigt och bra.

Och jo, jag ser barnafödande som något enbart gott för vårt samhälle. Det är till och med en nödvändighet. Vad annars? Ska vi införa körkort för att få skaffa barn?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Ja, prio ett är barnen. Och att födas med planerat kejsarsnitt är nog betydligt säkrare för barnet, än att krystas fram med möjliga komplikationer som syrebrist och i slutänden katastrofsnitt...

Är ju just det med säkerheten för barnet som börjar ifrågasättas nu... En amerikansk studie visar ju att barn födda genom kejsarsnitt löper 3 ggr så hög risk att drabbas av spädbarnsdödlighet mot barn som föds vaginalt... Har länkat till studien tidigare i tråden.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Har inte läst studien och vill inte dra några slutsatser innan jag gjort det. Vanligtvis i sådana studier är ju kejsarsnitts-statistiken nedsmutsad av akut- och katastrofsnitten. Alltså sådana snitt där komplikationer uppstått och barnet troligtvis skulle skadats svårt/dött utan snittet.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Ja, prio ett är barnen. Och att födas med planerat kejsarsnitt är nog betydligt säkrare för barnet, än att krystas fram med möjliga komplikationer som syrebrist och i slutänden katastrofsnitt...

Det är det som det inte verkar att vara.
Vilket är ett av problemen.
Och en av orsakerna att vissa av oss inte tycker att snitt är bäst i alla lägen.

Snitt är bra när det behövs.
Det räddar liv och lindrar lidande.
Men ibland så ökar de lidandet och riskerar liv och i det läget tycker jag inte att det är motiverat att betala den högre kostnaden för något som är sämre.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Vanligtvis i sådana studier är ju kejsarsnitts-statistiken nedsmutsad av akut- och katastrofsnitten. Alltså sådana snitt där komplikationer uppstått och barnet troligtvis skulle skadats svårt/dött utan snittet.

Den här statistiken är korrigerad för det.
Det står särskilt i rapporten.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag har läst både rapporten och diverse artiklar och när en tidning skriver att det finns en tre gånger högre risk för att ett barn ska dö efter en kejsarsnittsförlossning bör man kontrollera faktan. När jag läst rapporten och kollat lite statistik framstod dock artiklarna som ren skräck propaganda.

Hittade detta tänkvärda, samt långa, inlägg av Sigge Eklund:

"Kommentar till artikeln "Tredubbel risk för barnet vid kejsarsnitt" i DN 2006-09-07:

År 1998-2001 förlöstes 234 902 barn vaginalt och 31 590 med kejsarsnitt ("Kejsarsnitt i Sverige 1990-2001", Socialstyrelsen).

Av de normalförlossade uppgick andelen perinatala dödsfall (de som avlider under de första 7 dygnen, inklusive dödfödda) till 2,5 promille av de födda barnen och av de snittförlösta till 4,7 promille. Kejsarsnittsbarnens perinatala dödlighet var alltså högre, men det har en naturlig förklaring: 87% av alla svenska kejsarsnitt genomfördes till följd av att barnet i livmodern befann sig i någon slags fara.

Övriga 13% av kejsarsnitten var självvalda och saknade medicinsk orsak. Några siffror på hur fördelningen perinatala dödsfall ser ut mellan de två kategorierna kejsarsnitt finns inte, men man kan av uppenbara skäl anta att majoriteten av dem går att hitta bland de 87% som snittförlöstes för att de redan svävade i fara.

Visst finns medicinska risker för barnet också med självvalda kejsarsnitt (andningssvårigheter, allergier, mag-tarmbesvär, etc) men vad gäller risken för dödsfall under sista graviditetsveckorna och första levnadsveckan talar det mesta för att ett självvalt kejsarsnitt innebär avsevärt mindre risk för dödlighet än en normalförlossning.

De självvalda kejsarsnitten genomförs i regel nämligen 10-14 dagar före utsatt förlossningsdatum – och skyddar därmed barnen från de potentiella dödsorsaker som lurar under de 2-6 veckor som barnet annars hade varit kvar i livmodern (för tidig avgång av moderkakan, för tidig vattengång, etc), samt den fara som förlossningen i sig kan utgöra.

Ändå fortsätter kejsarsnittsmotståndare att medvetet vrida fokus mot andra risker med kejsarsnitt, i syfte att skrämma gravida kvinnor till vaginal förlossning.

Detta är inte bara missvisande – det är ohederligt. Ska man göra en sammantagen jämförelse mellan dödligheten måste alla risker vägas in – särskilt den viktigaste.

Visst innebär kejsarsnitt andra typer av risker för både barnet och modern. Jag har själv sett det på nära håll. Vårt andra barn fick andningssvårigheter efter att han förlösts med kejsarsnitt. Men dessa var aldrig livshotande. Andningssvårigheter efter kejsarsnitt är aldrig livshotande utan snarare regel.

Ändå tjatas det till leda om dessa andningssvårigheter.

För mig är de inte intressanta. De går över efter tre minuter.

För mig fanns det bara en risk som skrämde mig, när vi var gravida: den för dödsfall.

Jag kan acceptera allergier, andingssvårigheter, skärsår, bukproblem och allt annat som kejsarsnitt kan innebära – så länge barnet överlever.

Men jag skulle gå under om mitt barn dog.

Låt oss därför tala om det: risken att barnet dör.

Vilket förlossningsalternativ ska man välja för att barnet med största sannolikhet ska överleva.

Låt oss för tydlighetens skull börja från början.

De typer av dödsfall som brukar användas som måttstockar i debatterna är två:

1) De perinatala – som inträffar under sista graviditetsveckan och första levnadsveckan (inklusive dödsfall under förlossningen)
2) De som kallas plötslig spädbarnsdöd (under levnadsmånad 2-6)

Under en treårsperiod dör ca 750 barn perinatalt och 120 i spädbarnsdöd.
Det är värt att säga igen:

750 under veckorna runt förlossningen och 120 av spädbarnsdöd.

Med detta konstaterat kunde man tycka att de perinatala dödsfallen är av ca 5 gånger större intresse för den som vill veta vilken förlossningstyp man ska välja för att ens barn med störst chans ska överleva första levnadsåret.

Ändå fortsätter kejsarsnittsmotståndare att fokusera på om det är någon av de 40 spädbarnsdöda barnen/år som dör till följd av kejsarsnitt.

Såklart. Skulle det visa sig att en promille fler ev dem orsakats av kejsarsnitt än av normalförlossning skulle detta kunna slås upp stort:

”KEJSARSNITT MER DÖDLIGT ÄN NORMALFÖRLOSSNING.”

De 737 barn som dog perinatalt 1998-2001 är av någon oförklarlig anledning inte lika intressanta för dem.

Med desperat envishet fortsätter man därför att fokusera på de spädbarnsdöda.

Igår var det dags igen. I DN publicerades en artikel om en amerikansk undersökning som studerat skillnaden i spädbarnsdödlighet mellan barn som fötts vaginalt och barn som fötts med självvalda kejsarsnitt, i USA.

Undersökningen är alltså inte på något sätt en samlad jämförelse mellan de två förlossningsalternativens risker – eftersom den inte inkluderar alla de perinatala dödsfallen – utan gäller endast skillnaden i antal spädbarnsdödsfall.

Ändå är DN-artikeln utformad så att läsaren ska få intryck av att så är fallet.

Under rubriken "Tredubbel risk för barnet vid kejsarsnitt" ges läsaren intryck att det nu bevisats en gång för alla att kejsarsnitt är mer dödligt än normalförlossning.

Lyssna bara på ingressen: "Förlossning med kejsarsnitt utan medicinska orsaker nästan tredubblar risken att barnet avlider."

Det är ju sensationellt, tänker läsaren. Tredubbelt! Avlider!

Men hur många barn är detta i praktiken?

Applicerat på Sverige – där det dör 40 barn om året i spädbarnsdöd – kommer det att dröja 25 år till nästa barn dör i spädbarnsdöd till följd av kejsarsnitt, om utredningen stämmer.

Ingenstans i artikeln klargörs detta.

Ingenstans klargörs heller att den mikroskopiska skillnaden i undersökningsresultatet (nio promille) kan ha att göra med USA:s erkänt undermåliga allmänna mödravård.

Och – värst av allt – ingenstans klargörs att en sammantagen jämförelse av
dödlighet, som även skulle inkludera de 737 dödsfallen (1998-2001) som
inträffar under de sista graviditetsveckorna, under förlossningen och
under de första 7 dygnen, antagligen skulle ge ett helt annat resultat.

Kejsarsnitt kan nämligen rädda liv. Det kan aldrig vaginalförlossningar (förutom en gång var 25:e år).

Låt oss hoppas att det antal gravida kvinnor som efter att ha läst artikeln bokade av sitt självvalda kejsarsnitt och därmed utsatte sitt barn för en ökad risk att dö, inte var så högt.

Tyvärr tror jag skadan redan är skedd. DN uppfattas som en seriös tidning och dess läsare tenderar att tro på det som står där. Det märks idag när mindre tidningar ytterligare förvränger den redan förvrängda informationen.

Kejsarsnitt leder till tre gånger högre dödlighet, kan man läsa i CITY i morse och nu framgår det inte ens att det bara är spädbarnsdödlighet som undersökningen handlar om. Läsaren har ingen som helst möjlighet att veta att undersökningen utesluter en dödsfallskategori (den perinatala) som utgör 5 gånger fler döda barn."

Så tro inte alltid på exakt vad som står i tidningarna. Visst att fler snittade barn kanske dör av spädbarnsdödlighet, men som statistiken visar är risken försvninnande liten. Den största dödsorsaken är fortfarande problem UNDER förlossningen och där är vaginala förlossningar som "dödsorsak" helt i majoritet, ca 700 per år. Inte en gång per 25:e år av plötslig spädbarnsdöd som vid kejsarsnitt.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Korrigering: ca 700 barn på tre år dör vid en vaginal förlossning.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det hade varit ett medicinskt vansinne att förlösa mig med snitt i stället för vaginalt.
Även om jag sprack litet varje gång och med tiden behövde underlivsplastik.
En okomlicerad vaginal förlossning är alltid att föredra före snitt.
Och ju mera fullgånget ett barn är desto mindre risk för gulsot.

Jag tycker att ett stort fel som görs i jämförelsen mellan snitt och vaginal förlossning är att man så väldigt gärna jämför komplicerade vaginala förlossningar med okomplicerade snitt.
Det som man borde göra är att på ett bättre sätt identifiera de graviditeter som riskerar att sluta i en komplicerad vaginal förlossning eller katastrofsnitt.
Och i de fallen antingen förlösa med planerat snitt eller ett akutsnitt som är så mycket lugnare än ett katastrofsnitt.

Det kanske väntas för länge med att snitta när förlossningen går trögt?
Det är något som borde utredas!
Varför skall det väntas så förbaskat länge?
Vid minsta misstanke om att den vaginala förlossningen kan bli komplicerad så borde man snabbt och effektivt överväga snitt.
Man kanske skall sätta en tidsgräns.
Om en förlossning håller på mer än 15 timmar så erbjuder man snitt?

Detta skulle också ge kvinnor mod att våga föda vaginalt.
Att man säkert vet att man får snitt om allt bara blir gräsligt.

F.ö. så lovar jag att ingen snittad kvinna kan må så bra efter en förlossning som jag och mina okomplicerade vaginalfödande systrar har gjort.
Och det är det som jag vill ha fram.

Man skall inte må dåligt i onödan.
Och snitt är inte alltid bästa vägen dit.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag kommer valja kejsarsnitt. I mitt tycke vager fordelarna over for kejsarsnitt resp vaginalt. Att det skulle vara samre for barnet tror jag inte heller pa, jag sjalv inkl flera av mina vanner ar fodda genom kejsarsnitt och vi ar precis lika friska, smarta och trygga som alla andra (och har varit sen vi foddes).
Jag tycker inte att man ar en samre kvinna for att man inte vill foda naturligt.
Jag ser varken upp till eller ner pa nagon som vill foda naturligt, jag tycker att det ska vara upp till var och en.
Om jag far betala mellanskillnaden sjalv sa gor jag garna det. Hade faktiskt garna betalat ett par extra kronor i skatt till att lata kvinnor valja, tycker att det ar otackt att det skulle bli en klassfraga, att man inte far valja om man inte har rad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 600
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 423
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 958
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Tjockistråden 4
  • Knyppling

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp