Naturlig betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 548
S

Sock

Hur konstaterar man dräktighet vid naturlig betäckning? Tänker främst på de hingstar som är godkända inom halvblodsaveln. Brukar det finnas en veterinär som ultrar för att veta när det är "dax", och även för att konstatera dräktighet?

Sv: Naturlig betäckning

Du får ju köra din häst till en station där de utför ultraljud. Första kollen görs vid 17-dygn efter sista betäckningen.

Det blir en himla farande med stoet då om hon inte tar sig och ska tillbaka till hingsten igen

Jajamensan. Det kan det bli, men så är det.

Vi har inte så långt till vår närmaste seminstation så det har inte blivit något "himla farande" för min del och nej.. att skaffa sig föl är ingen dans på rosor.

Det är bara att koppla på släpet och ge sig iväg, om man nu vill ha föl.

Du kan också ta hem en veterinär som ultraljudar.

Där jag bor har distriktsveterinärerna och åtminstone en privatpraktiserande veterinär ultraljud.

Mitt ena sto var på naturlig betäckning i år, de UL när hon kom dit och när hon slog i från. Sen var jag välkommen tillbaka på 16dygns koll men jag valde att åka till en närmre station.

vill man åka så lite som möjligt så kan man ju köra dit henne vid första tecken på brunst och låta henne stå kvar tills hon är konst. dräktig på exempelvis 16dygn.

Jag har kört mina en massa o lämnat dom bara över brunst och hämtat hem när de släppt ägg. Jag har nog gjort en 3-4 turer/sto utan på ena stoet som jag hade på stationen tills hon var konst. dräktig. (40mil härifrån)

Det krävs att man har en spilta då och det är inte alla som har.

Mitt ena sto var på naturlig betäckning i år, de UL när hon kom dit och när hon slog i från. Sen var jag välkommen tillbaka på 16dygns koll men jag valde att åka till en närmre station.

vill man åka så lite som möjligt så kan man ju köra dit henne vid första tecken på brunst och låta henne stå kvar tills hon är konst. dräktig på exempelvis 16dygn.

Jag har kört mina en massa o lämnat dom bara över brunst och hämtat hem när de släppt ägg. Jag har nog gjort en 3-4 turer/sto utan på ena stoet som jag hade på stationen tills hon var konst. dräktig. (40mil härifrån)

Men då måste det ha funnits en veterinär på den stationen som Ul på plats?
Det blir ju lite enklare om man har långt att åka om det går att konstatera dräktigheten på stationen.

Det krävs att man har en spilta då och det är inte alla som har.

Nope inte för alla veterinärer. Min o Görels veterinär uljudar utan spilta. Är någon häst väldigt orolig och stissig så får den en liten lugnande spruta istället. Vår veterinär är väldigt cool och erfaren. Han jobbar med fullblod på Täby och tycker inte att det är många hästar som är direkt jobbiga och stirriga. Varje år så uljudar vi runt 20ggr i stallet och hitills är det bara 3 halvblod som behövt en liten spruta. Övriga ponnier, fullblod och araber har varit så snälla så.

Det blir en himla farande med stoet då om hon inte tar sig och ska tillbaka till hingsten igen

Jag betäckte mitt sto iår på fri betäckning, dom gick ihop i 2 veckor tror jag det vart. Hon slutade brunsta när hon gick med hingsten och vi såg även att han betäckte henne.

Nu blev betäckning väldigt sen och jag bor 20mil ifrån hingsten så det var bara att hoppas att hon tagit sig. Det var hennes första gång och även min :P Så jag höll verkligen tummarna.

Jag gjorde ultraljud för en vecka sedan och det visa sig vara en liten sak i sig :love:
Så på fredag ska jag ringa om ultraljud igen då hon är på 41 dygn då, ska teckna föl o foster försäkringen på 45 dygn. Så jag håller tummar och tår för att den lilla bebisen finns kvar där inne.

Ang hur dom gör ultraljudet, min veterinär gav inget lugnande utan han tog en träsak med snöre och vred runt den på överläppen, ganska hårt måste jag säga :S
Sedan satte han på språnglindor lr vad det hette :P Språngsele hette det nog. Hehe.. (Märks att det är min första gång va?)
Min tjej stod lugn och fint medans han kikade. Gick super bra =)

Ja dom har en som dom ringer vid behov, finns alltså ingen där helt-tid s.a.s Så har väl de flesta hingsthållare, iaf halvblod :angel:

Och nej ingen seminspilta behövs, om man har ett stökigt sto funkar det bra att lasta på på transporten och UL!! :idea:
Så gjorde vi med min 4åring 1a gången vi kollade hemma, 2a gången gjorde vi "på backen" och det gick jättebra.

Och jag har dessutom fått ut distriktsveterinären en gång som ultraljudade i vår vattenspilta!

Så de flesta har tillgång till veterinär? Det enklaste är ju att få det kollat på plats om man har långt att åka.
Även om man kan ordna en spilta eller liknande hemma kan det ju vara svårt att få ut en veterinär just den dagen det behövs!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 655
Senast: Freazer
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10