Näringsvärde på hö från år till år...

godishanna

Trådstartare
Har lite funderingar på hur mkt det kan skilja i näringsvärde från år till år (samma vall, skördas vid samma tidpunkt och väderförh varje år). Efter ett par års analyser så har jag inte sett så stora skillnader, så frågan är om man måste analysera varje år, men rätt vad det är så kanske det händer nåt...:eek: Jag hör till dem som känner mig tryggare med en uträknad foderstat o ett analyserat hö. Vågar inte riktigt chansa men vad anser folk här?

Sv: Näringsvärde på hö från år till år...

Det beror ju inte bara på vallen utan när det skördas och vilket väder det utsätts för när det ligger och torkar. Ett tidigt skördat hö har ju högre värden.

(samma vall, skördas vid samma tidpunkt och väderförh varje år).

Det är bara det att ovanstående förutsättningar inte brukar infrias särskilt ofta tycker jag. Just vädret står ju utom påverkan, t ex.

Pluss hur gamal vallen är. I vilka intervaller insådd av ny vall är. Hur mycket gödning den får iförhållande till väder. Vädert är inte lika för varje år, innan skörd.

Man kan inte räkna månader när man tar in utan man får titta på "stråna" när dom är klar för skörd. Men ett år får man kanske vänta lite med skörden för det är förmycket nederbörd och inte är möjligt att skörda. med följd att vallen växer vidare och ändrar sin näring.

Så i mina ögon kan man inte räkna med att analysen är den samma från år till år på samma vall. En nysådd vall har mer näring och mängd än en gamal.

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 425
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 375
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Korven
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka