Näring i gräset/stödfodra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Smultron92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 356
S

Smultron92

Vi har fortfarande våra hästar ute dygnet runt.
Det finns massor av gräs i hagen, fast inte det fina sommargräset utan det lite grövre/längre gulaktiga. Så jag tycker att vi i stallet ska börja stödfodra nu med hö i hagen. Men de andra säger "Det är ju fortfrande massor av gräs kvar, vi väntar ett tag till."
Jo visst det finns gräs kvar, men det är endå november nu & sommaren har ju varit lite si så dära. Det gräset som är i hagen nu, Det kan väll inte innehålla mycket näring nu?.
Jag tycker att det är bukfylla mest. Visserligen så är hästarna i bra hull och så.
De får ju kraft varje dag. Men är endå orolig över gräset & om de får i sig tillräckligt med näring och det.
(min ponny har väldigt lätt att tappa vikten, Blev riktigt dålig förra vintern/års skiftet.)
Så hur gör ni som fortfarande har era hästar ute, stödfodra eller ej?
Annars får jag väll ställa in min & låta den äta.

Sv: Näring i gräset/stödfodra?

Jag skulle börja stödfodra oavsett hur hästarna håller hullet. Om inte annat så är det dags att BÖRJA med stödfodring av hö! Så de vänjer sig till insläppet.

Och du får ju se upp med din ponny om den nu har lätt att tappa vikten! Om de andra absolut inte går med på att börja stödfodra (??) så skulle jag börja ge ponnyn själv - ta in den och låta den äta hö och kanske lusern?

Stödfodrar gör man väl i god tid. Ser alltför många gånger folk som sätter in en stödfodring för sent. Varför inte börja i tid ? Det är ju November nu. Att det är gräs kvar betyder ju inte automatiskt näring. Även växter dämer ju upp inför vintern.

En reflektion jag har märkt ang hästfolk. När gräset är som mest näringsrikt och växer som bäst, dv vår-för och högsommaren...då stödfodrar folk som mest, men när sensommaren och hösten gör entre då verkar det inte vara så viktigt med stödfodring längre. Kan någon förklara denna snedvridna sak för mig ? Nog borde det väl vara tvärtom ? ;)

En reflektion jag har märkt ang hästfolk. När gräset är som mest näringsrikt och växer som bäst, dv vår-för och högsommaren...då stödfodrar folk som mest, men när sensommaren och hösten gör entre då verkar det inte vara så viktigt med stödfodring längre. Kan någon förklara denna snedvridna sak för mig ? Nog borde det väl vara tvärtom ? ;)

Hästarna har väl blivit överviktiga av det kraftiga betet OCH om de dessutom stödfodrar då :crazy: så till hösten upptäcker ägarna det och vill banta dom istället??

Hej.
Så resonerar jag med. att det är time för att stödfodra. Men de andra vill inte. Ponnyn är överviktig & så ahr de gräs i ahgen + att de inte äter höet, enligt de.
Men gör så som jag ahr tänkt från början + att ni också tyckte det. Ta in min häst & ge hon hö inne.

Jag skulle börja stödfodra oavsett hur hästarna håller hullet. Om inte annat så är det dags att BÖRJA med stödfodring av hö! Så de vänjer sig till insläppet.

Och du får ju se upp med din ponny om den nu har lätt att tappa vikten! Om de andra absolut inte går med på att börja stödfodra (??) så skulle jag börja ge ponnyn själv - ta in den och låta den äta hö och kanske lusern?

Så gör jag nu. Tar in min och ger hon extra hö + kraft såklart.
Börjar med bara hö, Märker jag att hon börjar tappa så blir det lucern också.
Men jag har inte fodrat med lucern förrut:angel:
Vilken sort är bäst & så?

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 124
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej Det är min första vinter med islandshästar i Sverige. Har de i stor hage och det är fortfarande massor av gräs kvar. Men börjat bli...
Svar
8
· Visningar
882
Foder & Strö Hej! Häst med mycket fullblod, faller lätt ur. Vid denna tiden förra året blev han som en sticka men det var ju också ett extremår. Jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 219
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈