När under dräktigheten förändras kroppen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 890

Sar

Trådstartare
Alltså en så stor förändring att man måste lägga om träningen och kräva mindre ifråga om samling etc? Jag förstår att det är svårt att ge några generella svar men det vore värdefullt att höra om era erfarenheter.

Sv: När under dräktigheten förändras kroppen?

Nu är det åratal sedan jag hade en häst som var dräktig och reds, så mitt svar blir:
Det lär hästen tala om för dig.
Så mycket kan jag ju säga, att det är väldigt olika hur tidigt de blir tjocka tex. En del ser ju odräktiga ut tills det är några veckor kvar till fölning, andra är fotbollar många månader innan det är dags. (Vi har tex en märr som är beräknad till 7/4 nästa år. Hon är klotrund redan nu. Då ska man ha med i beräkningen att hon brukar dra några veckor över tiden också.

Anledningen till att jag frågar är att jag någon gång per vecka rider hästen jag lånar "magen" på och även har lektion för ägaren. Idag tyckte jag att hon kändes mindre "på" och arbetsvillig än vanligt (är ca 160 dagar dräktig) så jag antog att det var magen som gjorde det svårare för henne att trampa under sig. Jag vill givetvis inte kräva något som hon får svårt att fysiskt klara så då får jag också tänka om och lägga om träningen. Jag har dock aldrig haft ett dräktigt sto så jag känner mig osäker på hur mycket och hur tidigt dräktigheten påverkar.

Mitt halvblod är ungefär lika dräktigt, beräknad att föla i April. Hon är redan smällfet utan att jag direkt har hunnit börja öka fodergivor och sånt och det är en häst som aldrig varit direkt rund av sig, nu ser hon ut som en stoppad julgris, jag rider henne inte just för tillfället så ridmässigt vet jag inte hur hon är påverkad. Tror att det är väldigt individuellt faktiskt.

Vad roligt att vi ligger lika i tid!
Det är säkert individuella skillnader mellan olika ston men det vore intressant att höra hur någon annan lagt upp ridningen under dräktighetstiden.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 077
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
652
Senast: julgrisen
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 516
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka