När syns det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Orkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 883
Sv: När syns det?

Jag tror på att det finns en fölis där!:)
Dom ändrar ju beteendet en hel del när de är dräktiga.
Jag kände på mig från början i år när min kom hem från seminstationen att hon var dräktig. Redan första dagen drog hon sig undan från flocken lite granna, vilket hon inte gör annars. Sen detta översociala...Och så fläsket som lägger sig så fint:angel:
Och nog var hon dräktig!:)
Sen efter 1,5 månad ungefär blev hon hingst precis som förra dräktigheten förra året.
Min veterinär sa skämtsamt att "Din behöver vi ju inte ultraljuda, det märks så tydligt ändå att hon är dräktig".

Hade det inte vart detta med tvillingar som hon jämt "drar" på sig, så hade vi nog faktiskt kunnat skippa ultraljuden faktiskt, vi hade vetat ändå:D

Jo men det är ju absolut fördel när man känner sina hästar. Jag har bara haft min sedan mars och jag lär mig nya saker hela tiden. Jag har alltså ingen erfarenhet av henne dräktig, men hon har haft ett föl tidigare och det tog sig på första försöket.
Hemskt detta med alla tvillingar i år. Jag har en kompis, vars sto tog sig på första. Glädjen var stor och vid ett senare UL visade det sig att det var tvillingar som läg väldigt nära. Det gick inte att klämma. Stoet sprutades, och blev tyvärr inte dräktig. Inte enligt 17-dagars UL, men hon har blivit väldigt moderlig, och har en otrolig aptit, som hon inte brukar ha. Hon brukar inte ha aptit alls.. Kan det vara att det missats på UL att hon faktiskt ÄR dräktig eller har kroppen inte fattat att det inte finns föl i magen?
U

Hm, en del säger ju att har man sprutat bort foster så kan dom ha svårt att bli dräktiga igen samma säsong. Men det har väl snarare med att göra att de inte kommer in i en ny brunst? Eller är stoet skendräktig med tanke på beteendet? Annars händer det ju faktiskt att fosterblåsor missas på Ul. Stallägarens lilla Amerikanska minatyr Ul:ades 2 ggr med resultat ej dräktig. Hon åkte tillbaks till hingsten men kom ej i ny brunst. Efter 3 veckor hämtade stallägaren hem henne igen och ett 3:e ul gjordes för säkerhesskull när de "stora" hästarna skulle Ul:as, och plötsligt fanns där et foster ca 50 dygn gammalt. Så hon hade tagit sig på första omgången:).

Foster verkar ha en viss förmåga att gömma sig. :crazy:
Jag är livrädd att min ska kasta tvillingar igen(kastade ju förra året). I år var det 2 även på på första Ul,de satt ihop, men på fyra resterande har veterinärerna (2 st, båda seminvet. och kunniga) bara kunnat se ett foster hur noggrant de än kikat. Tänk om den andra bara leker kurragömma återigen:confused: *får ont i magen*

Nä, sån otur kan vi väl inte ha??

Hoppas verkligen att allt är spm det ska vara och att det inte är någon som leker kurragömma. jag är lite osäker på hur mycket man verkligen ser och hur lätt det är att misstolka något "där inne". Jag har sett UL-skärm några gånger, och kan tycka att det kan vara lite lurigt o oklart. MEN å andra sidan så är jag inte utbildad på att läsa den.
Huruvida stoet är dräktigt eller ej, lär väl tiden utvisa.. Men det är ju svårt att låta bli att undra..
U

Nä, inte lätt att se vad som visas på ul för en "vanlig dödlig". Min veterinär pekar och visar alltid dock:D. Hoppas på att det inte finns nån där som spelar oss ett spratt, då blir jag ledsen:(. Igen.

Jag håller tummarna för att din är dräktig, du uppdaterar gissar jag?:)

Mitt sto blev tjurig och kissnödig bara efter ett par dagar. Och det höll i sig i ca en månad. Sedan var hon som vanligt igen.

Ingen fara, jag kommer inte att kunna hålla tyst om det finns en ödlebebis där inne..
U

Nä man vill ju liksom vråla ut till hel världen (nåja buke åtminstone:D) att "jag ska bli mamma"!! Det är verkligen en underbar känsla att ens käraste är dräktig!:)

Nä man vill ju liksom vråla ut till hel världen (nåja buke åtminstone:D) att "jag ska bli mamma"!! Det är verkligen en underbar känsla att ens käraste är dräktig!:)

Haha... Man har ju fått en del konstiga blickar när man går runt helt överlycklig och berättar för allt och alla att idag är min häst faktiskt på dag 57!

/ Orkan med sto på dag 127!

Här kommer kort på mitt ädla:angel: fullblod! Taget igår på 124dygnet. Räknade visst lite fel i mitt förra inlägg!
Enbart bete i över tre månader... Hoppas att hon fortsätter va lika lättfödd i vinter!
14610581.jpg

Haha... Man har ju fått en del konstiga blickar när man går runt helt överlycklig och berättar för allt och alla att idag är min häst faktiskt på dag 57!

/ Orkan med sto på dag 127!

Idag gick jag o skröt om att jag sak bli mormor på jobb.. Jag som inte ens blivit mamma "på riktigt". Konstiga blickar, jo en del sådana blev det.. Räknar slarvigt igen och gissar att fostret är 35 dagar.. Finns det någon bra sida med bilder på foster i olika åldrar? Gärna beskrivning på hur stora de är och vad som utvecklas?
U

oj, gud vad hemska bilder, men samtidigt "skoj" att titta på, att få en bild av hur de ser ut..Men hemska bilder..men det är nog på miniatyrhästar som du säger..

Japp, min ser också ut som en liten häst:)

Vilket datum är din betäckt/inseminerad sista gången? Det känns som våra ligger nära varann i tiden.

den 27 juli..är det beräknat till i alla fall, hon gick på fribetäckning från den 20-27.. och din va den 5 ungefär va? aug..

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 106
Senast: Lavinia
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈