När syns det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Orkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 883
O

Orkan

När brukar det synas på stona att dom är dräktiga?
Mitt sto har i princip sett dräktig ut sen dygn 40 ungefär. Flera som har sagt att det syns att hon är dräktig men jag har hela tiden sagt att det bara är gräsmage:angel:
Nu har hon gått fyra månader och jag börjar hålla med dom om att hon ser dräktig ut!
Vet att det är olika beroende på om det är gamla avelsston eller ett förstagångssto med bra magmuskler, vad mer avgör hur tydligt det syns?
Så som mitt sto ser ut redan så får jag nog fundera på att bredda stalldörren till våren:crazy:

Sv: När syns det?

Jag har ingen tidigare erfarenhet men jag tycker mig kunna se en förändring i magens form som jag la märke till kring dag 80 ungefär. Tror inte det är gräsmage utan hon har förändrats på något sätt.

Vi kanske skulle börja fota våra ston en gång i månaden och lägga in i en tråd så man kan jämföra :idea:

På min syns det att hon är dräktig tidigt. Det beror på att hon verkar tillgodogöra sig maten på ett annat sätt när hon är dräktig. Ett mkt gott hull som lägger sig runt hela hästen liksom:D
Normalt är min tös svårfödd och brukar inte klara en hel betessäsong utan en massa stödfodring. Som dräktig rullar hon dock fram på enbart gräs.

Själva fölmagen uppstod dock i månad 7 ungefär förra året. Hon blev otroligt stor, men det kanske berodde på att det var två föl därinne.

Det där är ju så olika, jag har ett sto som såg ut som om hon var i sista dräktighetsmånaden 2 dagar EFTER fölning.:)

Ett annat sto såg ut som mina tomma ston när hon skulle föla.

Men de som har gått så där 3-4 månader börjar få lite rundning på magen, längre bak liksom.:love:

madde++++

Min polle fick ju gräsmage då hon stod i början av sommaren. Nu rids hon nästan normalt så hon har slimmat till sig lite om magen.

Då kan ju jag börja att lägga ut bilder tagna en gång i månaden (tagna kring den 20:e)

Travare 8 år, betcäkt med travhingst. Blev dräktig kring den 20:e april.

1 månad
12584035.jpg

2 månader
12584033.jpg

3 månader
14191156.jpg

Kom på att man kan ju länka till sitt album i stället annas så blir det lättare att skaffa sig en uppfattning sen istället om man lägger bilderna jämte.

På min syns det att hon är dräktig tidigt. Det beror på att hon verkar tillgodogöra sig maten på ett annat sätt när hon är dräktig. Ett mkt gott hull som lägger sig runt hela hästen liksom:D

Hm, kan det va därför som mitt fullblodssto mer och mer börjar likna en Belgian Blue?......

Ja kanske ska man länka till sitt album, kanske lättare, då kan man se tillbaka på samma häst iof och inte leta sig bakåt hela tiden i tråden :P

Men jag gör som du just nu :P
Min tjej är inte långt gången och tycker inte man ser något alls..
41 dygn idag iaf :banana:

Ska ringa vet. om ny ul nästa vecka... Håller tummarna för att bebben där inne finns kvar.

INGA bra bilder, jag vet.. Ska hädan efter ställa upp henne ordentligt för att sedan ta bra kort :P

Varmblod 5år betäckt med en knabstrupperhingst!

Pillan 7 dygn
PillanochDavina.jpg

Pillan 40 dygn
Pillan4.jpg

Kan lägga till att hon tog sig på första gången plus att det blir hennes första bebb, min första med :P

Senast ändrad:

Wilma som är uppe i 110 dgr är väldigt rund.. överallt. :angel:
Ska ta bild på henne imorgon.. ;)

Ja gör det, ja min dam har som sagt inte kommit långt :P Haha
Så fort jag slutat vara så "mammig" ska jag sätta igång henne och bygga muskler.

Alltid kul och se hur min dam kommer se ut på ett ungefär vid den tiden, det är som sagt min första gång och visst har man sett dräktiga ston i verkligenheten, men det är annat när det gäller ens egen :love:

Hm, kan det va därför som mitt fullblodssto mer och mer börjar likna en Belgian Blue?......

Det kan det nog vara. Så här ser mitt svårfödda fullblod ut:angel:, efter 3 månader på dygnet runt bete. Bara lite kraftfoder att blanda pulver i. Normalt hade hon behövt 3 kg kraftfoder för att inte se ut som en pinne, men nu - ehm.....
Är i månad 5.

JNKMLPDOKOCNQ8.jpg

JNKMLPDQJOGRD8.jpg

hon var nyvaken på bilderna:D

Från sidan också:

JNKMLPEMEOLOD0.jpg

JNKMLPEODOPRG4.jpg

JNKMLPEQCPEOG0.jpg

Det putar lite här och där, men just att hon blir så "grov" liksom..
Hon var på dygn 123 på bilderna, idag är hon på 131.

Normalt är min tös svårfödd och brukar inte klara en hel betessäsong utan en massa stödfodring. Som dräktig rullar hon dock fram på enbart gräs.

Själva fölmagen uppstod dock i månad 7 ungefär förra året. Hon blev otroligt stor, men det kanske berodde på att det var två föl därinne.

Skojja med mig, jag skämtade om det idag i stallet. På 2 dagar har min häst blivit FET, foderstaten är identisk med i våras. Arbetet det samma etc.. Har dock inte lyckats få henne dräktighetsundersökt pga att alla försök att ta mig och häst till veterinär misslyckats. Nu verkar det dock som häst kommer till veterinär på måndag. Dock så är det helt utan att jag följer med. Hoppas att det är en signal på att det är ett foster där inne. Dessutom har min redan översociala och trevliga häst blivit om möjligt ännu mer översocial.. Håller tummen...
U

Låter som det är ett föl därinne:) Iaf om din är som min.
Min blir liksom "überfet" mot vad hon brukar vara redan i ett tidigt skede, från början.
Och översocial.... ja du..det blir min med som dräktig. Senare i dräktigheten går det dock i vågor..;)
Men i början märks tydligt, hon är väldigt "på", och NÖJD. Går på små rosa bubblor och liksom "Matte, åh , val kul att du kommer *buff och kel*:)

Håller tummarna för att det finns en liten bebis i din!:)

Oj oj, men nu blev jag helt pirrig i kroppen, det kan ju vara att dte är en.. Dessutom har jag upptäckt att hon har en blekare mer jämn färg i självaste.. Kollade när jag läste att någon skrev något om det. Tumme hålls som sagt.
Sista tiden har stoet börjat galoppera mot mig i full fart och gnägga hjärtligt när jag kommer. Hon brukar gnägga, men gå långsamt eller vänta på att jag ska komma så hon hinner äta lite till. Jaja, alla små tecken är ju välkomna och så hoppas jag att det stämmer.. Och att det bara är ETT föl. 5:e augusti betäcktes hon sista gången (3 ggr på samma brunst, första försöket, blev lite sent pga jobb etc)
U

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 106
Senast: Lavinia
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈