NÄR lider hästen???

Sv: NÄR lider hästen???

Du är ju bara helt otrolig!!!:crazy:

Självklart har hon inte mått bra, eftersom hon haft fång! Vi ansåg dock att det stod på gränsen för vad som var vettigt ur djurskyddssynpunkt och beslutade att om det vände bara det minsta åt fel håll så skulle hon få avsluta sina dagar....

Och lite sämre blev hon, så då får hon lämna oss:cry:

Jag har ingen ångest över det, är däremot enormt ledsen, mest för att inte få se Glen gå som en lycklig pensionär, efter alla fina stunder hon gett mig:love:

Såklart känns det även sorgligt att fölis inte ens får påbörja sitt liv...

Inte för att va den men hon kan ju knappast mått så bra om ni väljer att avliva nu när hästen bara är något sämre.
Hon slipper ju ha ont längre och fölet vet ju inget annat så jag tycker inte du ska ha ångest över beslutet.

Vad är det för mening med detta inlägg?
Har du sett hästen? Hur kan du veta mer än veterinären som har behandlat den?

Det är sådana här inlägg som får mig att tröttna..........

Inte för att va den men hon kan ju knappast mått så bra om ni väljer att avliva nu när hästen bara är något sämre.
Hon slipper ju ha ont längre och fölet vet ju inget annat så jag tycker inte du ska ha ångest över beslutet.

Men vad onödigt! :mad:

TS,lider verkligen med dig! Så hemskt svårt att fatta sånna här beslut... Hur många dygn är stoet på? Finns det chans att rädda fölet om hon snittas?

Massa massa kramar!

Tack!!!

Jag vet faktiskt inte, ska försöka nå vet i morgon fm (hon tas bort mitt på dagen).

Även om det går så vet jag inte om jag orkar med det:cry:, och veterinären trodde att fölet skulle födas litet och svagt.... Det innebär i såna fall ytterliagre tid av oro, matning och försök att hitta amma..... Just nu känns det som att jag inte orkar med det, har haft mardrömmar så länge ändå:(

Jag har en bekant med samma problem + att stoet har fått cushings. Och då fång på köpet.
De har behandlat stoet med smärtstillande förhållandevis länge nu. Har inte sett din hästs hull men detta sto har ok hull. Stoet var dåligt i våras när det var kallt men nu när värmen kommit är hon bättre. Hon har också fått boots, old mac eller nåt sånt, barfotaboots, efter vets inrådan och hon rör sig mycket bättre, så mycket bättre att de har kunnat dra ner smärtstillandet (hon behöver dock lite). De visste inte om fölet skulle överleva i magen men stoet är tjockt och fölet lever och sparkar.
Eftersom stoet är bättre nu så har de bestämt (med vet o hovis) att låta henne leva och föla om inget akut händer. Jag tror hon har 4-5 veckor kvar.

PMa om du behöver!

Förstår att du är helt slut,och det vore ju bara för din egna skull om ni skulle försöka,för varken stoet eller fölet kommer ju lida av att bara få somna in,så DU ska ju känna att det är värt det..

Vilket beslut du än fattar så blir det rätt beslut,ta hand om dig,KRAM!

Stackare vilken mardröm, det känns som du ändå gör rätt till slut även om det gör ont ända in i själen.

Jag har en bekant med samma problem + att stoet har fått cushings. Och då fång på köpet.
De har behandlat stoet med smärtstillande förhållandevis länge nu. Har inte sett din hästs hull men detta sto har ok hull. Stoet var dåligt i våras när det var kallt men nu när värmen kommit är hon bättre. Hon har också fått boots, old mac eller nåt sånt, barfotaboots, efter vets inrådan och hon rör sig mycket bättre, så mycket bättre att de har kunnat dra ner smärtstillandet (hon behöver dock lite). De visste inte om fölet skulle överleva i magen men stoet är tjockt och fölet lever och sparkar.
Eftersom stoet är bättre nu så har de bestämt (med vet o hovis) att låta henne leva och föla om inget akut händer. Jag tror hon har 4-5 veckor kvar.

PMa om du behöver!

Härligt att höra, för där verkar det ju gå vägen! Håller tummarna för din bekant!;)

Har även pratat med vet nu på morgonen och hon ansåg inte att det fanns någon chans för föl att klara sig efter ev snitt då inga tecken på fölning ännu finns. Tar man ut dem då så klarar de inte att andas själva.
Hon hade själv varit i samma situation för två år sen då ett av hannes ston fick dräktighetsfång och fick tas bort tre veckor innan fölning, så hon förstår vad jag går igenom nu.

Även OM det skulle ha gått så vet jag ärligt talat inte om jag skulle vilja:crazy:
Det är ju GLEN jag vill ska bli bra, det är ju hennes liv jag försökt rädda, och
jag vet inte om jag skulle palla varken mentalt eller fysiskt att försöka hålla liv i ett föl också....
Det har varit en hemsk vår, med enormt mycket arbete och ideliga mardrömmar...:cry:

Nej det får räcka nu, och hennes fina dotter finns ju hos mig, nu blir HON kvar här i stället:love:

Stor kram till dig Tex. Även om det känns fördjäkligt tycker jag ändå du gör rätt. Glen slipper ha ont mer och du behöver inte köra slut på dig själv ännu mer för att försöka rädda fölet om det inte har så stora chanser att klara sig. Du har ju två andra hästar som behöver dig också, och är Gens dotter det minsta lik sin halvbror så har du ju en helt fantastisk ung dam där.

Jag lider verkligen med dig, men läste just vad Nafayette skrev till dig. hon har enorm erfarnhet av fölningar.

en tanke bara...

Läste någonstans att man gjorde ca 10 kejsarsnitt i veckan på Helsingsborgs kliniken.

Det kan säkert vara nåt för dig att fundera på. Men det ställer en del krav på en bra veterinär.

Sen är det ju så att snittet är ju ändå ganska stort och det är bråttom. Så den som ska vara med att hjälpa veterinären bör inte vara känslomässigt inblandat. Och heller inte "äckel-magad"...

Vore jag dig så skulle jag prova. Finns inget att förlora.

AM

Tack!

Som jag skrev i tidigare inlägg så bedömde veterinären det som lönlöst:(

Nu har Glenordie fått somna in, hon fick gå ut på betet och vi var där tillsammans en halvtimme innan slaktaren kom. Hon frustade och såg allmänt nöjd ut medans hon betade i sig av det goda gräset:love:

I morgon kommer hon att begravas på sin älskade äng!!!

Har tagit massor av bilder men kan tyvärr inte få in dom i Pixbox från min hemdator.....:crazy:

Vila i frid Glenordie och Texaz Fighter:love::love::love:

Tack så hemskt mycket!!!

Ja beslutet är aldrig lätt att ta, ändå är det skönare när man väl tagit det, och inte minst när det är över. Är som att en sten faller från hjärtat!;)

Känns konstigt nu att jag faktiskt inte kommer att behöva tillbringa i stort sett all ledig tid ute i stallet, att kunna åka bort när jag vill och att slippa jaga foder och medicin hela tiden......

Känns även fint att vi inte försökte ta ut fölet, då slapp hon ju komma ensam till Trapalanda!:love: Jag VET att hon nu galopperar där med en vacker hingstunge vid sin sida:love::love::love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 620
Senast: astronaut
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 984
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Mitt dräktiga sto har under senaste tiden varit regelbundet gasig. Hon är utredd hos veterinär i samband med gaskolik som i sin tur...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka