Sv: NÄR lider hästen???
Var går gränsen anser ni?
Är det ok att ge smärtlindrande när det KAN finnas hopp om bättring (även om oddsen inte är stora) eller ska man avsluta hästens liv redan då det behöver sättas in?
Nu menar jag då inte smärre skador som kan läkas ut rätt snart, utan mer långdragna förlopp
För att reda ut det hela handlar det i MITT fall om ett sto som drabbats av fång under dräktighet
Jag tycker egentligen det är försent att diskutera hurvida det är rätt eller fel, du har redan tillsammans med din veterinär tagit beslutet, men du kanske menar generellt och inte just ditt fall?
Själv hade jag aldrig klarat av som individ att se en häst lida under längre tid, och ännu mindre avmagra som Glen gjort. Men det är hur jag är som person, innebär inte att det är rätt eller fel.
Men frågan jag verkligen skulle vilja fokusera på är efter fölningen; om fölet överlever den. Om Glen inte har tagit sig i hull efter bilderna du visat, är det helt klart att hon inte kommer att kunna producera varken råmjölk eller vanlig mjölk utan att omedelbart gå under själv, och då slutar hon automatiskt att kunna ge mer.
Du hoppas på att kunna ge det några dagar för att se om belastningen blir mindre? Ett föl har inga dagar att vänta, det handlar om timmar och minuter. Och så snabbt tar sig inte Glen. (Se Iron Wills lilla fina fölunge och hur bråttom det var, en solskenshistoria för att hon var förberedd och handlade direkt!!)
Eftersom nu Glen är i livet och hon kommer att föla om det inte blir mer akut, så skulle jag tänka om, och fokusera allt på fölets överlevnad istället. Du kommer väl knappast att betäcka om henne efter den här historien i allafall? Blir hon bättre och kommer igen som ridhäst är det en bonus, men om inte har ni kämpat/lidit helt i onödan om inte fölet kan få sin chans.
Fixa råmjölk, mjölk, amma och gör inte ens ett försök att låta Glenn ta hand om den själv,( om hon fortfarande är i samma tillstånd som bilderna du visat,) är mitt råd, efter att ha läst trådarna, har ju inte träffat dig, men dock hästen tidigare.
Lycka till, hoppas verkligen för allas skull att detta går vägen, det handlar inte om rätt och fel längre, det handlar om att rädda liv.