NÄR lider hästen???

Sv: NÄR lider hästen???

"hjartskarande"? o0

Ge det nan dag sa ar stoet oftast helt sansad, det ar inte som om stons hjartan krossas for evig tid om man maste separera dom fran folungen. Djur har det battre an manniskor nar det kommer till sadana saker.

Ja djur har nog den egenskapen att inte grubbla och fundera så som i människor gör1 Det vet i sin instinkt att naturen är tuff ....

Kan också tillägga att jag diskuterat med vet om var gränsen går, när det inte är försvarbart att försöka fortsätta. Har även från första anfallet påtalat att vi hela tiden ska se till STOETS bästa, att all behandling har varit inriktad på att få henne bra. Fölet kommer i andra hand.

I ditt fall är det bara att flytta hästen.

varför har man förresten häst om man inte ens har tid att gå en sväng med den:confused: o dessutom ser till att skaffa en TILL.

Ska fölet som föds i en onaturlig årstid oxå stå på box???

Snälla, detta var en påhittad histora, för att tänka sig vilka svar som skulle kommit från Buke-folket om den var sann.

Spånar vidare...;)

VAD är det stora lidandet för en häst på boxvila???

Är det skillnad om hästen står i liten sjukhage ute? Om så är fallet, varför?

I mitt fall (jag lägger mig inte i ditt fall dock) så är boxvila/sjukhage/liten fyrkant inte ok någotdera. Helt enkelt för att jag tror hästens behov av rörelse och mer "naturlig" stimulans är större än vad som kan tillgodoses. Jag är väldigt emot boxvila rent generellt (och skulle såklart inte heller hålla min häst i liten grusplätt).

Jag håller med. Efter att ha haft min ena häst på boxvila tidigare i över en ¨,ånad så slaktar jag nu hellre än utsätter för långa boxvilor. För trots försök så var miljön inte tillräckligt stimulerande för att hästen skulle må bra.

I mitt fall (jag lägger mig inte i ditt fall dock) så är boxvila/sjukhage/liten fyrkant inte ok någotdera. Helt enkelt för att jag tror hästens behov av rörelse och mer "naturlig" stimulans är större än vad som kan tillgodoses. Jag är väldigt emot boxvila rent generellt (och skulle såklart inte heller hålla min häst i liten grusplätt).

Jag kan tillägga att även OM hästen tycks fixa vila bra så är det inget jag gillar. Alla hästar uttrycker sitt missnöjde på olika vis och självklart finns det de som klarar vila bättre än andra. Men att tro att hästen tycker det är helt okej känns inte okej för min del, just för att det är så onaturligt.

Så en häst med fång, fraktur etc bör alltså avlivas direkt???

Är det rent generellt eller varierar det från häst till häst? För egen del tror jag inte min valack skulle klara boxvila på det sätt som stoet gör... Men säker kan man ju inte vara!:p

De är helt olika som individer!

Tänker också att om små hagar är "djurplågeri" så skulle og en stor del av hästarna i det här landet få tas bort...:crazy:

Din frågeställning är väldigt svår. För likaväl som jag anser det oerhört viktigt att ta bort hästen när den lider och inte lindring/förbättring kan nås eller ges inom "rimlig" tid så ska den tas bort. Men jag är precis lika emot att ta bort allt för lättvindigt. För det är en gräslig möjlighet vi har att kunna välja att ta bort ett liv utan att individen det handlar om själv får bestämma. Och den rättigheten/möjligheten/skyldigheten ska man ha stor respekt inför.

Att djur kan dölja mycket smärta är ju just för att de inte i det fria ska bli ett lätt byte, dvs dödas. En sådan individ har således inte en önskan om att dö. Överlevnadsinstinkten sägs ju vara den starkaste instinkten som människor och djur överlag har. Och när man inte har det så blir man ett lätt byte. Finns möjligheter till förbättring skulle jag själv aldrig avliva en häst som fortfarande visar gott mod. Det hade känts helt fel att inte ge hästen den chansen.

När inte utsikterna till förbättring finns är det lätt att ta beslutet. Likaså när djuret lider så mycket att det inte finns någon kämparglöd kvar.

I ditt läge, speciellt nu när det bara är ca 3v kvar så skulle jag avvakta och hoppas på en förbättring när väl fölet är fött. Detta förutsatt dock att hästen inte uppvisar ett uppenbart lidande. Men jag skulle också rådfråga folk i min närhet, som också ser hästen, vad de tycker. Så länge inte veterinär och alla andra runt omkring mig hade tyckt tvärtemot mig så hade jag känt mig trygg i mitt beslut.

Men att definiera vad som är lidande, vad som är "rimlig" tid, kämparglöd osv är oerhört svårt. Det viktiga är ju dock att göra en bedömning i varje enskilt fall eftersom det är så individuellt från varje individ.

Jag har haft ett sto på smärtstillande under högdräktigheten och tills fölungen blev 6 månader. Hon fick dock gå ute i hage som vanligt, och hade inte ont så länge hon fick sitt smärtstillande.

Jag hade nog väntat ut fölningen, som ju inte är så långt borta, och sett om det blivit bättre. Om inte så hade jag då tagit bort henne, både för stoet och fölets skull. Att föda upp en fölunge på box känns inte som ett alternativ att överväga, tycker jag.

Problemet när man lägger ut en sådan fråga på ett forum är att du får alla möjliga svar. Vissa har kanske inte ens varit i en liknande situation, och ingen känner hästen och vilket tillstånd den är i. Det är bara du, dina nära och veterinären som kan avgöra vad som ska göras.
Våran tjej har stått i sjukhage i 3 månader nu för fraktur och det går bara framåt. Hon är ren i gångarterna och vi har börjat träna upp henne så smått. Detta är en häst som jag aldrig hade trott skulle klara en sådan sak, men det har inte varit några problem. Inga svårigheter att leda henne (trodde hon skulle bli ett monster) och lugn och snäll både ute och inne.:love: Detta trots att hon är en väldigt speciell dam. Jag tror att många klarar mer än vi tror. Jag skulle aldrig ta bort en häst bara för att den måste stå på box eller sjukhage så länge det finns gott hopp och hästen inte tappar gnistan.

Jag har inte sagt att du ska avliva hästen nu . Förut har du ansett att stoet inte ska lida och hon ska komma i första hand ,nu säger många att det är ju bara 3 veckor kvar till _beräknad_fölning ,då har hästen stått i box i 6 månader och ser ut som ett benrangel .

Frågan är för vem man har gjort denna välgärning att få stoet att överleva eller fölungen ska få födas .

Endel saker tycker jag är konstigt i TS fall bla probotikan något magsnällt som diskuterats till stoets mage som nu ts åter skulle försöka få tag på samma sak sades och diskuterades för ett par månader sedan att ts skullle få tag på mag snällt till stoet . Samma sak med fodringen stoet är fruktansvärt magert och ser ut som en mager ko med höftbenen , Ts fick då råd angående utfodringen av flera men sen verkade det inte hända så mycket där heller . Hade Ts velat hade hon på 1 vecka haft både potatisprotein och melassfri lusern hemma med 150 grams protein halt till sitt dräktiga sto att kunnat fodra med ! Det hade bara varit och lyft luren och ringt och beställt hos Kvarnbyfoder ...

Jag vet inte och jag kanske är orättivis mot Ts , det enda jag önskar är att någon funderar både 1 o 2 gånger innan man låter sitt dräktiga sto stå med fång så tidigt i en dräktighet och verkligen överväger prognoser och lidandet för sto och ev sen för fölet .

Nu när det gått så långt och är så nära *förhoppningsvis* fölning så kan jag tycka att det bara gäller att göra det så bra man kan för stoet ,dock är det ju så att desto längre tid en sjukdom har accepterats desto längre och svårare blir det att ta andra beslut för nu är det så nära fölning och det är det som är dilemmat ,vart man ska dra gränsen och nu är ju dessutom fölet så fullgånget .

Mia

Hon HAR stått på lucern (melassfri sådan) sen jag frågade om det. Probiotikan står alla frågande inför, men har nu hittat hos Apoteket online...

Ang att avliva henne så har det mer varit för MIN skull då det känts så otroligt jobbigt med all hantering, samtidigt som så många (på nätet, inte de som SETT henne) tyckt att jag vansköter henne.

Har dock fått otroligt mycket stöd via PM, från andra som varit i min sits och som fått friska ston efter fölningen :love:, sånt värmer och ger mig hopp!!!!

Miia, du är välkommen att hälsa på och ge en rimlig bedömning på plats, det är bara att du hör av dig via PM!!!

Tills vidare litar jag dock på min mycket kunniga veterinär, samt hovslagaren som kommer i morgon bitti!;)

Lyssna på kunniga människor som sett hästen, inte vad folk här på buke säger.

Jag tycker 5 mnd i boxvila är sjukt lång tid, och ja, för mina hästar skulle det definitivt vara mkt bättre med 5 mnd i sjukhage. Och jag skulle aldrig i livet gett smärtstillande så länge, ingen av mina tål det. Men jag har inga problem med att det kan ta lång tid innan en sjuk/skadad häst blir helt återställd så länge de kan få vara ute i en liten hage och få lite stimulans. Nu har jag visserligen öppningsbara fönster som de kan titta ut genom men det blir ändå inte riktigt samma sak som att vara ute. Och jag tycker det är okej att de har ont ett tag om prognosen inte är alltför dyster och så länge de beter sig normalt och inte verkar nedstämda ed är det alltid värt ett försök.

Men som sagt det är du i samråd med din veterinär som måste avgöra vad som är rätt för DIN häst. Det kan variera så mkt hur de tar boxvila och hur de hanterar smärta. Man får bedöma utifrån prognos och utifrån hur de mår psykisk. Och fång är ju inte hopplöst, även om det tar lång tid så blir de bra igen när en ny hov vuxit ner (förutsatt att man verkat efter hovbenets nya läge).

Jag hoppas det går bra med din häst och att det hjälper när hon inte bär omkring på fölet.

Var går gränsen anser ni?

Är det ok att ge smärtlindrande när det KAN finnas hopp om bättring (även om oddsen inte är stora) eller ska man avsluta hästens liv redan då det behöver sättas in?

Nu menar jag då inte smärre skador som kan läkas ut rätt snart, utan mer långdragna förlopp

För att reda ut det hela handlar det i MITT fall om ett sto som drabbats av fång under dräktighet

Jag tycker egentligen det är försent att diskutera hurvida det är rätt eller fel, du har redan tillsammans med din veterinär tagit beslutet, men du kanske menar generellt och inte just ditt fall?
Själv hade jag aldrig klarat av som individ att se en häst lida under längre tid, och ännu mindre avmagra som Glen gjort. Men det är hur jag är som person, innebär inte att det är rätt eller fel.

Men frågan jag verkligen skulle vilja fokusera på är efter fölningen; om fölet överlever den. Om Glen inte har tagit sig i hull efter bilderna du visat, är det helt klart att hon inte kommer att kunna producera varken råmjölk eller vanlig mjölk utan att omedelbart gå under själv, och då slutar hon automatiskt att kunna ge mer.
Du hoppas på att kunna ge det några dagar för att se om belastningen blir mindre? Ett föl har inga dagar att vänta, det handlar om timmar och minuter. Och så snabbt tar sig inte Glen. (Se Iron Wills lilla fina fölunge och hur bråttom det var, en solskenshistoria för att hon var förberedd och handlade direkt!!)

Eftersom nu Glen är i livet och hon kommer att föla om det inte blir mer akut, så skulle jag tänka om, och fokusera allt på fölets överlevnad istället. Du kommer väl knappast att betäcka om henne efter den här historien i allafall? Blir hon bättre och kommer igen som ridhäst är det en bonus, men om inte har ni kämpat/lidit helt i onödan om inte fölet kan få sin chans.

Fixa råmjölk, mjölk, amma och gör inte ens ett försök att låta Glenn ta hand om den själv,( om hon fortfarande är i samma tillstånd som bilderna du visat,) är mitt råd, efter att ha läst trådarna, har ju inte träffat dig, men dock hästen tidigare.
Lycka till, hoppas verkligen för allas skull att detta går vägen, det handlar inte om rätt och fel längre, det handlar om att rädda liv.

Senast ändrad:

Tack!

Ja frågan är egentligen ställd rent generellt;)

Nu är dock beslutet taget att låta henne somna in eftersom jag idag tycker att hon är något sämre, vilket ju också var vad jag och veterinären kom överens om.

Nej, fölet hade hon antagligen inte kunna föda, åtminstone inte de första dagarna så mjölkersättning finns ju redan hemma och veterinär står beredd med plasma som ersättning för råmjölken.

Nu blir ju inte det aktuellt, känns tungt dock att även "ta livet av" något som just startat sitt liv, med bara dagar kvar till fölning...:cry:

Men att ha häst är ju även förenat med att ta svåra beslut.:(

Vad tråkigt!!

Men precis som du själv skriver så är detta baksidan med att ha djur.
Jag hoppas att det snart är över.

Inte för att va den men hon kan ju knappast mått så bra om ni väljer att avliva nu när hästen bara är något sämre.
Hon slipper ju ha ont längre och fölet vet ju inget annat så jag tycker inte du ska ha ångest över beslutet.

Tack!

Ja frågan är egentligen ställd rent generellt;)

Nu är dock beslutet taget att låta henne somna in eftersom jag idag tycker att hon är något sämre, vilket ju också var vad jag och veterinären kom överens om.

Nej, fölet hade hon antagligen inte kunna föda, åtminstone inte de första dagarna så mjölkersättning finns ju redan hemma och veterinär står beredd med plasma som ersättning för råmjölken.

Nu blir ju inte det aktuellt, känns tungt dock att även "ta livet av" något som just startat sitt liv, med bara dagar kvar till fölning...:cry:

Men att ha häst är ju även förenat med att ta svåra beslut.:(

Jättetråkigt att höra, men går det inte att snitta ut fölet då och ge det ett försök?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 620
Senast: astronaut
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 984
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Mitt dräktiga sto har under senaste tiden varit regelbundet gasig. Hon är utredd hos veterinär i samband med gaskolik som i sin tur...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka