NÄR lider hästen???

Sv: NÄR lider hästen???

.

Svårt att såga hur vida din häst lider eller inte. Det kan bara du som känner hästen avgöra. Genom att se hur hon beter sig. Om hon andas korta snabba drag, osv.

Jag tycker tvärtom, har man starka känslomässiga band till sitt djur kan man inte alls säkert avgöra när det är dags att avliva.

Om Vet. anser att det är OK för djurskyddet kan du nog ta dag för dag o förhoppningsvis försvinner det mesta när fölet kommer.

Håller Tummen:laugh:

*kl*

Jag undrar varför det är ok att låta stoet lida mer än vad som annars är accepterat bara för att hon är dräktig? Det hör jag alltid om det handlar om dräktiga ston men jag har aldrig fattat varför.

Inte direkt riktat till TS utan en allmän reflektion från IRL :)

Jodå, amma är redan tänkt, ifall stoet inte tillfrisknar efter fölning. I såna fall kommer hon att tas bort.

Nja jag vet inte om det är mer accepterat...

I detta specifika fall så finns anledning att hoppas på att hon tillfrisknar. Tror att samma sak gäller alla hästar med en skaplig prognos.

Har dock tagit bort en häst förut som brutit hovbenet. En operation skulle ev ha gjort honom bra, men då krävdes även boxvila i ett år. Då kändes det inte värt att låta honom vara kvar.

Jag har ju en fördel i att ha en kille i närheten som snabbt kan komma och avliva om det skulle bli akut, så då behöver dom inte plågas länge...

Jag hade lyssnat mer på veterinärerna än på de här på forumet som genast bestämt sig för att det är förfärligt. Om det bara är tre veckor kvar så är det trots allt inte en evighet till dess. (Sedan undrar jag om man får avliva ett djur som är högdräktigt, hoppas jag inte sätter igång en ny tråkig diskussion, ursäkta i så fall).

Hon har ju i alla fall inte tillfrisknat under den tiden och har haft konstant ont.

Att jämföra djur och människor går inte eftersom hästar lever i nuet.

Hästen har alltså belastningsfång ? Det ger dock samma förändringar i hovarna som foderrelaterad fång.

Intressant det du skrev om brutet hovben. Har en kompis som också hade en häst som gjorde det. Den hästen hade ca året boxvila, och deppade inte i hop. Därefter levde hästen gladeligen i 10 år till..minst. Fick tas bort pga kolik som inte kunde hävas. Så olika man kan se på saker och ting.

Om man känner att det inte är näst intill lönlöst hade jag gjort det mesta för att rädda min häst.
Hade en ytlig vän som hade en häst som bröt benet . Den klarade sig men det var en lång procedur , vet inte om jag hade fixat det riktigt, och se hästen lida så pass....

Med bult går det inte, eller jag går och går gör det alltid, men fölet dör inte samtidigt som mamman. Utan lever ett tag efteråt.

Spruta borde gå, med tanke på att jag vet två hundar som har blivit dåliga efter att dom fick i sig blod med avlivningsvätska i, så borde det gå vidare till fölet. Dock inte 100 på det.

Hon har ju i alla fall inte tillfrisknat under den tiden och har haft konstant ont.

Att jämföra djur och människor går inte eftersom hästar lever i nuet.

Ursäkta, men HUR vet du att hon haft konstant ont????? Förutsätt inte en massa utan att veta vad du talar om....

Hej.
Jag har ett sto som är dräktigt. Tyvärr får jag inte använda hagarna för stallägaren. Detta innebär att mitt sto kommer att få stå på box 24 timmar om dygnet fram till fölning, (som är om 6 månader).
Jag har heller inte tid att ta promenader med henne, men om jag har tur kan jag låta henne stå lite i stallgången när jag mockar.
Nu säger min kompis att detta är djurplågeri, vad tycker ni?

Läs ovanstående, och fundera på varför en sjuk häst inte lider av att stå på box, om ni tycker hästen ovan skulle lida av att stå på box...

Nu fattade jag inte riktigt? Men en sjuk häst har ju oftast inte samma vilja att röra sig (eftersom den har ont eller mår dåligt) som en frisk häst utan känner förhoppningsvis ett behov av att vila sin kropp, vilket kan göra att den fungerar bättre på box som sjuk än som frisk. Eller hur menade du?

I ditt fall är det bara att flytta hästen.

varför har man förresten häst om man inte ens har tid att gå en sväng med den:confused: o dessutom ser till att skaffa en TILL.

Ska fölet som föds i en onaturlig årstid oxå stå på box???

Mitt inlägg kopierat från denna trådn där detta också diskuteras

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1150623

Jag måste säga att jag håller med både Fjordtokan och Ck i sina inlägg att detta är djurplågeri ,det man kan hoppas på är att man som stoägare och hamnar i samma situation som TS tänker sig för och tar andra beslut även om det är fruktansvärt jobbigt som stoägare att besluta om att ta bort 2 liv . Men detta kan inte överväga det positiva varken för sto eller föl sen när det är fött om det går vägen för båda med dess lidande .

Jag är faktiskt lite frågande när det gäller denna behandlande vetrinär hur h*n tänker och vad igentligen gränsen går vetrinäär mässigt och om denna skulle ha tillräckligt med stake att säga ifrån till stoägaren att nu är det nog att detta har gått för långt ?

Sen är inte lidandet över för iallafall fölungen om denna ska behöva stå på box pga av mammans fång och ska man hitta en amma till fölet för att sen ge mamman tid att ev bli frisk och känslomässigt ta bort fölis från sin mamma . Hur hjärt skärande kommer inte det vara för mamman att sen bli bortagen sin fölunge .... Nej den här historien inte slut för att ungen kommer ut

Mia

Senast ändrad:

Hon har stått på box och fått smärtstillande till och från under 5 månader. Alltså har hon inte varit smärtfri länge nog att ens få gå ut i en sjukhage.

Ska klargöra vissa saker bara...

Att skaffa amma till fölet blir ju endast aktuellt ifall stoet måste tas bort!
Att ston med dräktighetsfång många gånger blir friska när de får börja dia är redan känt, och precis det vi hoppas på den här gången!

Skulle stoet inte visa tecken på att bli bättre, ja då får vi ge upp helt enkelt...

Veterinären är definitivt någon med "stake" i, och jag kan lova att hon inte skulle ha fått vara kvar om det inte bedömdes som att hon inte led.

Men skulle hon nu bli sämre, dvs fåsvårt att röra sig, då är vi överens om att hon får avsluta här hemma direkt.

Det är en väldigt svår balansgång, absolut, och skulle jag inte veta att hon kan bli bra inom några veckor så skulle jag aldrig fortsätta!
Tro mig, att se till att ge henne bra omständigheter är tidskrävande och innebär knappast att jag kan sitta och bara se på! Kostar ju dessutom väldigt mycket:crazy:

Spånar vidare...;)

VAD är det stora lidandet för en häst på boxvila???

Är det skillnad om hästen står i liten sjukhage ute? Om så är fallet, varför?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 620
Senast: astronaut
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 984
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Mitt dräktiga sto har under senaste tiden varit regelbundet gasig. Hon är utredd hos veterinär i samband med gaskolik som i sin tur...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka