NÄR lider hästen???

Texaz

Trådstartare
Var går gränsen anser ni?

Är det ok att ge smärtlindrande när det KAN finnas hopp om bättring (även om oddsen inte är stora) eller ska man avsluta hästens liv redan då det behöver sättas in?

Nu menar jag då inte smärre skador som kan läkas ut rätt snart, utan mer långdragna förlopp

För att reda ut det hela handlar det i MITT fall om ett sto som drabbats av fång under dräktighet

Sv: NÄR lider hästen???

Jag skulle nog försöka klara stoet till fölet är fött och blivit minst 6 månader, men samtidigt avgörs det hur pass allvarlig fången är o hur hästen mår. Det är ju en diskussion med veterinär det här, vilket som är mest lämpligt.

Har haft häst som akut fick mycket svår eksem, efter diskussion med veterinär bestämdes att hästen bör avlivas pga eksemets grava karaktär. Det syns tydligt i hästens ögon hur den led.

Så det är upp till dig att avgöra.

Fång behöver ju inte betyda dödsdom alls. Förstår liksom inte varför du tänker i dessa banor redan nu ?

Det beror enligt mig helt på vad det är som felas, men om vi nu tar ditt fall fång så hade jag absolut gjort allt jag kunde. Har haft häst med rotation på alla fyra samt sänkning på ena fram och han kom tillbaka till full tävlingskondition.

Jag tycker att det är självklart att ge hästen en ärlig chans. Känner man sin häst så ser man i dess ögon när den inte vill längre och då är avlivning det enda om man inte kan göra mer än vad som redan gjorts/görs för hästen så att den får sin livsgnista tillbaka. Man måste vara ärlig mot både sig själv och mot sin häst i det fallet och försöka se till hästens bästa även om det gör fruktansvärt ont i en.

I ditt fall hade jag inväntat fölningen och sett hur stoet mår efteråt om det inte är så att hon är så dålig att hon hela tiden ligger. Då hade jag inte klarat av att vänta och låta hästen lida så. Det finns ju ändå en chans att fången släpper när fölet väl är fött och det kan väl inte vara länge kvar nu?
Däremot hade jag nog skaffat amma till fölet så att fölet får de bästa förutsättningarna i början på sitt liv genom att kunna springa i stora gräshagar. Stoet kanske inte kan gå på gräs någonsin igen och det kan vara helt okej för en vuxen häst att gå i en mindre grushage men inte för ett föl.
Jag hade också skaffat en amma för att fölet ska ju inte stå på boxvila och din häst behöver all energi själv istället för att producera mjölk eftersom hon redan är tunn.

Några veckor efter fölningen hade jag tagit ett nytt beslut huruvida det går att rädda hästen eller inte.

Sedan hade jag lyssnat mer på veterinärerna som har sett hästen på riktigt än på folk som skriver på ett forum som inte känner varken dig eller din häst.

TS: det gor ont att se sina palsklingar lida, i synnerhet nar smartlindringen inte verkar ta udden av det ens...

Men Texaz, sa lange det finns livsgnista sa finns det hopp. Forstar precis varfor du tanker som du gor, hur langt kan man som manniska forsvara for sig sjalv att lata dom lida? Men det ar en sjukdom och en problematik som man kan ta sig igenom, bara du kan fatta ditt eget beslut - ni far kampa tillsammans och ta det lite dag for dag.

Mala inte fan pa vaggen och lat inte angestdjavulen viska i ditt ora, Glen och hennes bebis ar varda att slass for. Sa lange du och Glen orkar, sa kor pa. Fang behover inte betyda doden, visst sjutton har hon ont! Men det finns en chans att hon kan bli helt aterstalld, en att hon kommer kunna leva ett finfint liv som hagornament.. det ar inte bara backmorkt.

Krama om henne fran mig, och klappa hennes mage. Du gor ditt absolut basta, och hade du inte tankt i dom har banorna som du gor - for Glens skull - hade du inte varit lika duktig och harlig hastagare som du faktiskt ar!

Tack Bew för de värmande orden!!!:love:

Ja själv vill jag avvakta och se vad som händer när hon väl fölat, och tack och lov är veterinärerna inne på samma spår, SÅ LÄNGE HON INTE BLIR SÄMRE!

Ho har ju nu stått på box i fem månader, ibland bättre, ibland sämre.

Senaste besöket på klinik så bedömdes ju hennes chanser som goda;), men efter det har hon ju varit sämre en period, nu verkar hon dock lite bättre. Blicken är pigg och hon gnäggar när jag kommer, äter med god aptit, men är trots det mager.
Antagligen har medicinen påverkat magen.

Tre veckor, men veterinären trodde att det skulle bli tidigare.

Ett bedömnings fråga mellan dig och din vetrenär Tex.
I det har fall för du och hästen stå utt tills babýsen är avnänja...som har inte kommit en??
Jag tycka att det värsta av fång verkan börda har gått över!
Än en gång du och vet. om vad kan gjöras för att lindra non smärten som finns.
Du komma att känna bättre när babys ligga i ditt knä ;)

Det är fruktansvärt att se dem ha ont och man inte kan göra mer. Tycker ändå att så länge vet. är med och det finns hopp och livsgnistan är kvar så bör de få en chans. I ditt fall gäller det ju två stycken dessutom.
Risken med långvarig användning av smärtstillande är att njurarna tar stryk förutom mage ooch tarmar. När njurarna börjar ge sig dricker de massor och kissar sjöar.
Hoppas att hon blir bättre efter fölningen och att båda får en bra sommar.

Ja jag håller tummarna nu, och hoppas att fölet snart är klart för att titta ut. Då försvinner ju en hel del tyngd, vilket borde vara positivt för henne. Sen huruvida fölet klarar sig får i se, liksom om hon klarar att producera mjölk...
Just nu tar jag bara en dag i taget men förbereder mig för olika scenarion...

Jag har en deal med mig själv att är det så att hästen är kraftigt påverkad av smärtan (så att den måste vara i boxvila tex och inte kan få sina naturliga behov tillgodosedda) i över en månad så är det avlivning som gäller. Hästar förstår inte att ja det är bara si o så många veckor kvar innan lidandet slutar utan de lever i nuet hela tiden.

Men om hästen lever i nuet, då spelar det väl ingen roll hur länge den står, så länge den inte lider av det? Om den verkar må helt okej i sin box, gör det då någon skillnad om den står där en månad eller två månader? Det är väldigt, väldigt lätt att säga, innan man själv varit med om det, hur man skulle agera! Jag förstår att man väljer att ta bort en häst som visar alla tecken på att vantrivas i boxen (t.ex. blir stressad, vägrar äta, blir apatisk etc.), men så länge hästen visar att den fortfarande mår helt okej med sin tillvaro, varför ta bort den då bara för att en viss tid har gått? Tror du inte att du har satt upp den tiden mer för din egen skulle än för hästens?

Tiden är för min egen skull. Hästen lider från dag ett. Jag tror inte ett skvatt på hästar som lever och mår bra på boxvila. Jag har aldrig sett en som varit opåverkad. I TS fall handlar det dessutom om 5 månader med akut fång.

Min fick stå i tio veckor med så mycket smärtlindring vi vågade.

Ingen som helst förbättring efter den tiden så jag avlivade med sex veckor kvar till fölning. Hade jag vetat att det inte skulle bli bättre hade jag avlivat tidigare.

Fick fång ungefär i månad 8.

Nej, det handlar INTE om 5 månader med AKUT fång.

Hon fick ett anfall vid nyår, var mycket bättre vid besök på Strömsholm för ett par månader sen.

Blev sen sämre för ca en månad sen (antagligen nytt anfall). Hon har stått på box enbart på S-holms rekommendation.
Mitt hopp nu är att hon ska tillfriskna efter fölning, vilket visst inte alls är ovanligt när det gäller dräktighetsfång.

Hade det varit någon av mina andra hästar så har det nog varit besvärligt med så lång boxvila, men Glen är väldigt lugn och verkar vara vid gott mod.

Tänker lite som att kan sjuka människor vara sängliggande en lång tid vid sjukdom så varför inte en häst? Förhoppningen är ju att hon ska kunna få leva många goda år till

Men du kan väl ärligt inte jämföra djur med människor? Människor är fria att själva sluta sitt liv när det blir för tufft.
När det gäller djur så är det ägaren som måste ta beslutet, och inte låta djuret utsättas för onödigt lidande.

Men du kan väl ärligt inte jämföra djur med människor? Människor är fria att själva sluta sitt liv när det blir för tufft.
När det gäller djur så är det ägaren som måste ta beslutet, och inte låta djuret utsättas för onödigt lidande.

Är dom verkligen det????

Dock ser jag just nu inte att hon lider, i såna fall skulle hon få avsluta sina dagar. Där är jag och veterinären helt överens, hon ska inte behöva lida, och jag anser således att hon inte lider nu.
Är däremot intresserad av att höra era åsikter, tycker att det är rätt intressant:idea:

Med djur kan vi människor bestämma när deras lidande e slut. Men inte med våra medmänniskor. På sätt och viss har djuren det bättre i den synpunkten.

TS
Svårt att såga hur vida din häst lider eller inte. Det kan bara du som känner hästen avgöra. Genom att se hur hon beter sig. Om hon andas korta snabba drag, osv.

Tycker att du redan har fått bra förslag. Ffa den med att ev skaffa en amma till fölet. För om stot inte blir bättre kanske du måste fatta beslutet om avlivning innan fölet e avvant. Bättre då att kunna fatta sånna beslut utan att samtidigt behöva ta hänsyn till fölet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 620
Senast: astronaut
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 984
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Mitt dräktiga sto har under senaste tiden varit regelbundet gasig. Hon är utredd hos veterinär i samband med gaskolik som i sin tur...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka