När börja hoppa terräng med unghästar?

the_connemara

Trådstartare
Vad är lagom tycker ni? Hoppat ngra språng på hösten som 3-åringar? Eller vänta tills våren som fyra?

Dvs ingen träning utan ngra stockar och ner i vattnet...

Sv: När börja hoppa terräng med unghästar?

Min bebis hoppade små stockar små ned hopp och sprang genom vattnet i höstas när han var 3.

Ska ta ut honom på terrängbanan igen nästa helg.

Det beror ju sen lite vad man har för mål och hur hästen växer, min var väldigt färdig i kroppen i höstas men har nu på våren växt mycket vilket har gjor att vi inte har kommit ut och hoppat någon terräng än, så jag ångrar inte att jag tog ut honom i höstas.

jag har en fyraåring(blir fem i slutet på maj) som aldrig vart ute på terrängbanan, däremot har han hoppa över granar, stockar o går i vatten och så.. fast han e nog lite sen , har inte kommit så långt haha:p:angel:

*puttar upp den asgamla tråden för nu är den aktuell för en ny ponny så jag vill ha mer svar :D*

Jag tycker man kan ut och hoppa lite småstockar så fort det går att rida ut.
Vi brukar rida ut hästarna nästan direkt de är inridna och då även hoppa lite stockar och gå igenom vatten. Så på våren som treåringar, det är jättebra för att få bra bjudning. Sen får de sommarvila också börjar man lite mer sen på hösten

Men sen beror det ju också på hästen, vissa behöver mer tid och då får man vänta

Senast ändrad av en moderator:

Håller med de andra, det bästa är att göra det så naturligt som möjligt för hästen, dvs att träna "omedvetet", t.ex. över små bäckar och stockar. Jag har gjort så hela tiden jag haft min häst, sedan han var 4. I år fyller han 8 och det har aldrig varit några problem de få gånger vi vart på en terrängbana, trots att han är rätt fjompig av sig :p

Peia fick hoppa vattengrav och stockar som fölunge :p På riks i somras fick hon prova bäcken som ingick i WHP. Den skuttade hon glatt över :D

Mina 3 åringar (blir 3 i maj) började redan som föl att gå i vatten o skutta över diken.
Dom har gått över diken och hoppat över en liiiten stock i skogen uppsuttet oxå.. Inga problem o de var mest att dom klev över de som låg i vägen.

gör de så naturligt som möjligt.
1åringen fick följa med till sjön i somras o han klev glatt i o lade sej på botten så bara huvet stack upp ovanför vattenytan. vägrade resa på sej :rofl: :D

1åringen fick följa med till sjön i somras o han klev glatt i o lade sej på botten så bara huvet stack upp ovanför vattenytan. vägrade resa på sej :rofl: :D

Peia gillade inte vatten som liten. Hon kanske tyckte att sjön var för stor ;)
Hennes mamma däremot, hon är helt hemsk vid sjöar. När hon hade några veckor kvar till fölning stack hon med sin ryttare och slängde sig i sjön och rullade sig glatt :rofl:

*kl*

Låter bra! Som jag har tänkt ungefär ;) Inte hunnit iväg till terrängbanan med honom vid hand ännu dock men det tänkte vi ta i vår :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 202
Senast: lirco11
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 456
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka