Någon som kan hjälpa mej???

L

LillaMy

Helt värdelös på det här med att räkna foderstater, men det verkar vara många här som är proffsiga på det och kaaaaaaanske vill hjälpa mej! ;)

Jag har en islandshäst som väger ca 350 kg och som jag tränar ganska måttligt. Ingen tävling, men får arbeta, mkt dressyr, ingen skogsluffare (bara ibland)

Analysrapporten på höet;
Torrsubst 84%
SmbPr 45 g/kg
Energi, foder 7,9 Mj/kg
Ca 1,9 g/kg
Fosfor 1,0 g/kg
Mg 0,6 g/kg
Kalium 9,2 g/kg
---------------
Råprotein 91 g/kg torrsubst
Smbpr54 g/kg torrsubst
Energi 9,4 Mj/kg torrsubst

Jag har precis fått hästen till mej och vill göra en del ändringar i fodret.
Förutom hö får den, fibergi bas, havsalger, betfor, vitlök, B-vitaminer och äppelcidervinäger.
Nån som kan ge mej tips om en lämplig foderstat?? :confused:
 
Av sin tidigare ägare fick hon bara en "skvätt" havre varje dag inga övriga tillskott och så hö då förstås.Tyckte att hon behövde lite annat också.
Jag har ganska nyligen introducerat fibergin och ger henne ca ½ kg nu. Fick lite lös mage i början så jag tar det lugnt. Men har väl kanske tänkt att landa på 1kg!??!!
5 kg hö.
Betfor får hon 200g, 2 rågade msk vitlök, ½ dl alger, 60 ml Shy feeder, 30 ml äppelcidervinäger
Hon är ju inte mager, har gott hull, men omusklad pga att ingen ridit henne på ett tag.
Hon behöver väl en del för att bygga upp sej förstås.
 
Med 5 kg hö, 1 kg fibergi bas och 0,2 kg betfor så blir det bara en smrp/mj kvot på 5,8 och den ska ju inte understiga 6 + att hästen behöver en lite högre kvot om hon ska kunna bygga upp musklerna igen så ett annat förslag e:

5 kg hö
1 kg lucernhack
0,5 kg Fibergi bas
100 g betfor
3 mått fosforbalans
1 mått biomag

Ger: 55 mj, 371 smrp, 26,4 ca, 17,9 p och 9,5 mg.
smrp/mj kvot: 6,7
ca/p kvot: 1,5
ca/mg kvot: 2,8
 
Tack för ditt svar!
Jag är så ny på det här med foder åt hästar. Men blir det inte mkt Ca om man ger lucern? Eller menar du att man balanserar upp det med fosforbalans och biomag??
Och är detta vad min häst behöver enl uträkningarna Ger: 55 mj, 371 smrp, 26,4 ca, 17,9 p och 9,5 mg.
smrp/mj kvot: 6,7
ca/p kvot: 1,5
ca/mg kvot: 2,8
Dumma frågor men utan frågor inga svar..... :smirk:
 
Tack för ditt svar!
Jag är så ny på det här med foder åt hästar. Men blir det inte mkt Ca om man ger lucern? Eller menar du att man balanserar upp det med fosforbalans och biomag??
Och är detta vad min häst behöver enl uträkningarna ; 55 mj, 371 smrp, 26,4 ca, 17,9 p och 9,5 mg.
smrp/mj kvot: 6,7
ca/p kvot: 1,5
ca/mg kvot: 2,8
Dumma frågor men utan frågor inga svar..... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 548
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp