någon med tips?

FrontLine_

Trådstartare
Idag red jag en jättetrevlig vbl kille. Men hästen har något konstigt för sig.
Ägaren tror på ovana, tänkte bara kolla med er om någon har erfarenhet:)
Lite kort info, hästen har travtränats, är ca 10 år, och nyligen påbörjats inridning. Är superduktig, söker sig ner och fram, arbetar stundvis himla bra. Men, han skakar på huvudet. Eller rättare sagt, typ som tics.

Altså, han skakar med huvudet upp och ner, och ibland.. lite då och då, rycker han till med huvudet och typ ena benet? Vet inte riktigt exakt var han rycker till men huvudet är med i det hela iaf. Snabbt går det, typ en halv sekund och sen fortsätter han som vanligt igen. är nästan som att han inte är medveten om det?

Någon som har en idé, eller kan det rent vara en ovana? Har aldrig varit med om det tidigare!

Sv: någon med tips?

Vad jag har förstått kan hästar faktiskt ha som tics för sig....
Antingen det eller ngt problem med öronen lr utrustningen. Tränset,bettet,sadel?
HAr han gjort så framför sulkyn oxå? Kanske har han ont ngnstans?

ja det är nästan så man börjar fundera, för att det är inte något han verkar vara besvärad över. Han kan gå stadigt i formen, sprätter till, och sedan fortsätter han gå stadigt så han verkar som sagt inte bry sig sådär jättemycket.

Tränset varieras och han gör likadant med alla träns tydligen, samma sak med bettet. Tänderna är kollade, öronen ser normala ut (iaf det man kan se) och utrustningen sitter bra.

Man skulle nästna kunna tro att det var mitt vbl du var ute och provred :angel:
Nej men, min har också sådär för sig, dock gör han det mest lös, men då väldigt mycket. Skakar på huvudet, dock ingenting med bakbenen. Under ryttare kan han kasta med huvudet ett par 3 gånger under en ridtur kanske, och försöker stanna för att klia sig i h. näsborre (funderingar går på om han är gräspollen allergiker)

Gör den hästen samma sak om han arbetas löst?

Jag har en som gör så, det kom efter en olycka som unghäst, idag tre år senare och en lång djup svacka verkar det äntligen på väg att ordna till sig. Den här hästen har haft mycket spänningar vid rörelse, viss rörelsestörning (när den var som sämst, kraftiga rörelsestörningar), lätt att bli ofräsch, svår att muskla mm. Har behövt och behöver fortfarande frekventa genomgångar av kiropraktor för att rätta till nacken där mycket av problemen sitter, går kraftigt snedbalanserad för att bygga upp den sida av kroppen som undvikit arbete under långa perioder (antaglien räddningen och det som brutit den onda cirkeln), har behövt och behöver fortfarande frekventa veterinärbesök för att hålla kroppen i ordning (symptom på alla möjliga konstiga ställen, som exempelvis ansiktsnerver). Grundorsaken är troligen en nervskada i nacken.

Idag mår hästen bra, och blir bara bättre för varje månad, senaste året har den börjat musklat på sig, blivit betydligt mer rytmisk, piggare, gladare o.s.v. Nacken behöver inte rättas lika ofta och kroppen håller sig fräschare. Huvudirritationen håller sig numer till enbart första 500 metrarna. Framtiden ser väldigt ljus ut för tillfället, men det har inte varit lätt att få bukt med problemen.

Mitt exempel är troligen ett extremt exempel, men det är det enda jag har.

Nu känner jag inte hästen så jätte bra, men frågade ägaren igår om han även gjorde så lös, och det trodde hon inte då hon inte hade sett det.
För att beskriva precis, hästen sprätter till (och då menar jag sprätter, inte skakar eller rycker till) med huvudet och ena frambenet. Ser precis ut som det brukar göra om det typ flyger in en fluga i ansiktet på dom. Samtidigt följer ena frambenet med, sprätter till rakt ut eller snett ut. Det går snabbt, typ en halv sekund som sagt. Hästen verkar inte besvärad av det heller.

Han är en lite spänd häst i början, iaf vad jag fick uppfattningen av. pullar mycket (visst heter det så när dom svänger med huvudet upp och ner, typ som travhästar brukar göra?) i skritten men blir bättre i traven då han får koncentrera sig lite mer.

Hästen är fint musklad, man kan inte tro att den var travtränad för bara 1,5 år sedan. Ser ut som en kompakt halvlodsmodell. Välmusklad rumpa, rygg och hals. Riktigt fin faktist!

Jag ska se om jag lyckas få fram någon bild när han sprätter till sådär, så får ni se hur jag menar.Visserligen svårt att se på bild, men vi gör ett försök iaf:)

Aah, sådär gör min pålle också ibland, men det har varit färre gånger på senaste tiden, nu är det som sagt mest bara huvudet, och någon gång benet.
Jag upplever att de gånger så bara händer det, har ingen förklaring på varför faktiskt, så jag ska följa tråden och se om någon annan har något bra svar ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 761
Hästvård Jag skulle behöva lite tips och ideer om vad som kan vara orsaken till hästens problem. Problemet: Min häst är lite dum att sko...
Svar
7
· Visningar
875
Senast: Tora
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 195
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka