Någon annan som har ett överbrunstigt sto?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kiraesprit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 046
K

Kiraesprit

Hola!! Vet inte om detta ligger under rätt rubrik , men undrar om någon annan har ett så kallat överbrunstigt sto där hemma. Om så , skriv gärna vad ni har för foder, hur ni rider under brunst m.m..:)

Sv: Någon annan som har ett överbrunstigt sto?

Jodå ,hade en "hemsk" madam,gick inte att göra ngt alls med henne under brunst.Hon bara surade,ont i hela kroppen så att det inte ens gick att borsta henne.Efter det att hon sattes på örter mot brunst(stroppy mare)märker man inte längre att hon brunstar.

Ja, min blir en riktig pissmärr att ha och göra med i vissa situationer.
Konstigt nog så sköter hon sig ännu bättre i ridningen under brunst.
Jag ger henne ingenting för att göra brunstperioden lugnare, jag får bara tömma två extra skottskärror med nerkissad halm :smirk:

Min blir väl inte ovanligt jobbigt när hon blir brunstig men lite tjurig kan hon allt bli och väldigt kär i vallackerna. (hon står mittimellan två vallacker så hon håller på o flyttar in till båda under sina perioder)
En gång tryckte hon tillomed upp mig mot boxväggen och pissade:rofl:

Men hon får munkpeppar, det håller iafa hennes hormoner stabila.

Har haft en sådan. Munkpeppar fixade hennes hormonproblem.

Hahaha:rofl:

Det måste ha känts mysigt va?

Oja! Var inte ens bered, stod och gjorde rent hennes vattenkopp och helst plöstligt är man upptryckt mot väggen. Daskade till henne på baken och då kikade hon och flyttade sig, men som tur var träffade hon inte mig.

Jag trodde att jag hade det för 4-5 år sen.

Tog ut Vet o ultraljudade för att ev. lokalisera ngn cysta på äggstockarna- negativt svar.

Kom sen på att det inte var brunstkiss, utan bara urin. Den höll på o tryckte sig mot väggarna o kissade lite men ofta.
Detta höll på i ca. 2 mån. i sträck- när det blev kallare.

Samma sak upprepade sig hösten därpå.
Sydde då en lång fodrad stjärtlapp o problemen försvann.
har inte haft detta problem sen dess.

Märker klar skillnad på brunst o kall stjärt numera- gnäggar o brunstskvätter.

Har provat alla dessa olika grejer ni skrivit, munkpeppar får hon varje dag, men biter inte på henne. Tack för alla era svar förresten:)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 801
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 417
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31