Näringsidkare eller privat hästsäljare?

Har allvarligt tänkt på det där med att sälja "fel" häst. Kan man lita på att tex importer är vad de är, eller kan de ha bytts papper och röntgenplåtar, veterinäruttalanden mm? Alla hästar är väl inte chippade så man kan se att allt stämmer? Så svårt kan det ju inte vara att köparen tittar på en "fin brun häst" och sen kommer det en "fin brun häst" som har både det ena och andra felet och inte alls är samma pålle?
 
Har allvarligt tänkt på det där med att sälja "fel" häst. Kan man lita på att tex importer är vad de är, eller kan de ha bytts papper och röntgenplåtar, veterinäruttalanden mm? Alla hästar är väl inte chippade så man kan se att allt stämmer? Så svårt kan det ju inte vara att köparen tittar på en "fin brun häst" och sen kommer det en "fin brun häst" som har både det ena och andra felet och inte alls är samma pålle?

Min häst visade sig ha fel pass med sig från Estland. Inte jag som importerade honom utan han hade varit i Finland i 1,5 år när jag köpte. Tidigare ägaren hade inte brytt sig om att registrera. Det tog ett halvår att reda ut, slutade med att ett nytt pass gjordes och han chipmärktes & åldersuppskattades av veterinär. Blev som tur var inte så dyrt att fixa nytt pass, blev lite nervöst ett tag eftersom importintyget med veterinärgranskningen inte riktigt räknades när passet var fel.
 
@mollyphlox
Tror du att det var nåt bedrägeri som gjorde att det var fel pass? Hur märkte ni att det inte stämde?

Ingen aning. Har förstått att han kommit från ett försäljningsstall i Estland, så troligtvis har han ju kommit dit i en transport med fler hästar. Kan ju ha hänt att någon bara tagit en hög med pass och sen inte vetat vilken häst som skulle ha vilket pass.

Det upptäcktes när hans pass och andra papper från identitetskontrollanten skickades in för registrering. Han hade ett litauiskt pass och hästens färg (han är mörkbrun) stämde inte med det som stod i passet, den hästen skulle vara gulbrun eller black tror jag det var. Men när man inte kan litauiska så..
 
:meh: Ja, hur ofta råkar man ha nån hästkunnig person som pratar litauiska med sig när man köper häst? Ska tänka på att det kan vara bra att ha med sig för säkerhetsskull. Ska genast försöka hitta nya, kloka, vänner som är duktiga på hästar och flerspråkiga. Bör behärska åtminstone sju språk. Framför allt litauiska...
Man är ju helt chanslös!
 
:meh: Ja, hur ofta råkar man ha nån hästkunnig person som pratar litauiska med sig när man köper häst? Ska tänka på att det kan vara bra att ha med sig för säkerhetsskull. Ska genast försöka hitta nya, kloka, vänner som är duktiga på hästar och flerspråkiga. Bör behärska åtminstone sju språk. Framför allt litauiska...
Man är ju helt chanslös!

Om du inte litar på din egen kunskap, varför inte köpa svenskproducerad häst och besiktiga på erkänd klinik?

Räkna med att få vad du betalar för. Det gamla ordspråket stämmer ofta: den som köper billigt betalar dyrt.
 
Tar du 10 hästar kommer det 11 i lastbilen. Eller den gången vi fick en dräktig, som hästhandlaren fått på köpet. Handlaren visste inte att den var dräktig. Den fick gå tillbaka.
:rofl:
Åhhh va roligt! Men hur kan det komma sig att du köper fulla lastbilar med hästar?! :confused:
 
Jo, jag tänkte absolut göra en ordentlig kontroll. Som nån skrev i en annan tråd, bäst att göra besiktningen på klinik så här års, då det är hårt och kanske knöligt i backen om man ska göra böjprov. Så tänkte jag på röntgen, känns som om jag vill kosta på det med. Skulle vara rena katastrofen för mig om jag hittar "min" häst, blir jättekär, får hem den och efter några månader så börjar det krypa lösa benbitar ur öronen på den... :nailbiting:
 
Om du inte litar på din egen kunskap, varför inte köpa svenskproducerad häst och besiktiga på erkänd klinik?

Räkna med att få vad du betalar för. Det gamla ordspråket stämmer ofta: den som köper billigt betalar dyrt.
Eller;
Glädjen över det låga priset kan aldrig uppväga förbannelsen över den dåliga kvalitén...
 
Frågan är ju vad du ska röntga? Ska du köra en exportröntgen? Eller annat? Eller på rekommendation? Eller.... Eller....

Det är ju lätt att köpa undersökningar motsvarande inköpspriset.
 
Jag söker en häst som är inriden och ordentligt utbildad, vill ha en "enkel och färdig" lätthanterad häst. Jag får väl provrida och se om den är nog utbildad för att jag ska bli nöjd? Den här hästen tror jag inte är importerad, står inget om det. Men om hästen har ett lågt pris kanske den inte heller är så bra/frisk/problemfri? :nailbiting: Eller ska man hoppas att den är ok ändå? Det var närmast om det var "dålda fel" som veterinären på besiktning inte kunnat hitta ifall det var bättre att köpa häst av företagare. Funderar därför även på att få hästen röntgad om det blir aktuellt med köp...

Säger som flera andra -
du får vad du betalar för - en häst som ligger i den prisklassen skulle jag inte köpa alls om jag inte hade hela dens historia. Att röntga igenom den kan ju vara en idé, men jag hade inte ens velat lägga de pengarna i ditt läge. Alla jag känner som fyndat billiga hästar på det viset har fått problem förr eller senare med konstiga skador som uppkommit efter normal ridning. Alla har gått igenom vanlig klinikbesiktning, men konstigheter har uppdagats senare. Hästarna har varit rara och trevliga, men trasiga på ett eller annat vis. Så mitt råd är. Köp inte.
 
Säger som flera andra -
du får vad du betalar för - en häst som ligger i den prisklassen skulle jag inte köpa alls om jag inte hade hela dens historia. Att röntga igenom den kan ju vara en idé, men jag hade inte ens velat lägga de pengarna i ditt läge. Alla jag känner som fyndat billiga hästar på det viset har fått problem förr eller senare med konstiga skador som uppkommit efter normal ridning. Alla har gått igenom vanlig klinikbesiktning, men konstigheter har uppdagats senare. Hästarna har varit rara och trevliga, men trasiga på ett eller annat vis. Så mitt råd är. Köp inte.
:(
 
Ja, inte vet jag? Bena antar jag? :o :confused:

Kanske du bör fundera på redan nu. Tittar du på priserna blir det ju nämligen så att du bara kan ta några få hästar till den undersökningen innan du spenderat hela kassan på undersökning... Räcker ju med något som inte är UA så får du ingen försäkring (reservation på ev. anmärkningar).
 
Kanske du bör fundera på redan nu. Tittar du på priserna blir det ju nämligen så att du bara kan ta några få hästar till den undersökningen innan du spenderat hela kassan på undersökning... Räcker ju med något som inte är UA så får du ingen försäkring (reservation på ev. anmärkningar).
... :meh: ibland undrar jag om jag ska satsa på Afrikanska dvärggetter i alla fall. Man får ganska många getter för närmare 40.000.

Vad bör man ta för röntgen? Hur mycket kan en distriktare i bästa fall röntga om det är toklångt till närmaste klinik?
 
..
Vad bör man ta för röntgen? Hur mycket kan en distriktare i bästa fall röntga om det är toklångt till närmaste klinik?

Beror på vad du vill undersöka. Vad de kan röntga beror på vilken utrustning de har. Själv skulle jag aldrig röntga på annat än min egen hemmaklinik, jag har sett för många feltolkningar och dåliga plåtar för att lägga pengar på bortkastade undersökningar.
 
@Lovisaleonora
Men den här hästen står en heldags resa härifrån. Jag får googla på bra ställen antar jag. Vad är det vanliga man röntgar? Det brukar ibland stå i annonser att de är röntgade.
 
Det finns nog inget vanliga. Det beror ju helt på vad man vill undersöka. På en islandshäst hade jag velat spattröntga. På ett fullblod är det KS; men det är jag inte intresserad av att röntga. På de flesta varmblodsraser finns risker för benbitar, men att ta alla leder känns ansträngande för plånboken. Jag går på rekommendation från min veterinär från fall till fall.

Jag besiktigar bara hos egen veterinär, och därmed faller alla hästar som står långt ifrån bort. Om jag inte får ett avtal som gör att jag kan besiktiga och returnera om det framkommer något. Har gjort misstaget att besiktiga hos säljaren - hästen var UA och dömdes ut efter en månad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 497
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp