Näringsidkare eller privat hästsäljare?

Plantan

Trådstartare
Näringsidkare
Hur vet man om en säljare räknas som näringsidkare? Räknas det på summan av hästarnas priser eller antalet förmedlade/sålda hästar? Vilka skillnader är det mellan privat säljare med några hästar, "hobbysäljare" och hästförmedlare/försäljningsstall? Olika skyldigheter och rättigheter? Fördelar med köp av den ena eller andra när det gäller garanti, reklamation eller ersättning om problem uppstår efter köp?
 
Näringsidkare
Hur vet man om en säljare räknas som näringsidkare? Räknas det på summan av hästarnas priser eller antalet förmedlade/sålda hästar? Vilka skillnader är det mellan privat säljare med några hästar, "hobbysäljare" och hästförmedlare/försäljningsstall? Olika skyldigheter och rättigheter? Fördelar med köp av den ena eller andra när det gäller garanti, reklamation eller ersättning om problem uppstår efter köp?

För det första: man hamnar i olika lagstiftning beroende på säljarens "status".

Privat: person som inte har sina hästar på företag.
Näringsidkare: person som har hästarna som företag. Betalar skatt på sina intäkter.

Till viss del kan det bero på antalet sålda hästar per år: om en person säljer fler än fyra hästar per år, räknas det som regel som näringsverksamhet - men för att räknas dit, ska personen ha ett registrerat företag - och alltså skatta för det.
Upp till och med fyra hästar "får" man sälja per år utan att behöva registrera sig som företag.

Hur man vet vilket som gäller?
Antagligen genom att fråga individen.
Om det är moms med i priset är hästen rimligen såld av företag eftersom de är momspliktiga, vilket inte privatpersoner är.

Det innebär också, från säljarens perspektiv, att företagaren måste betala in moms för sin sålda häst. Det innebär att säljaren får mindre pengar kvar av köpeskillingen. Om du köper en häst för 50000kr av en privatperson, så får den behålla alla 50000kronorna. Om du köper en häst för 50000kr av en företagare, betalar denna in 10000kr i moms och får alltså behålla 40 tusen själv.
 
Du får fråga om det är ett företag som säljer hästen. Det kan ju till och med vara så att en näringsidkare har hästar som ägs av företaget och dessutom någon som personen äger privat. Av köpekontraktet ska det framgå tydligt vem som är säljare och om det är köplagen eller konsumentköplagen som köpet faller inom.
 
Och vad är bäst för köparen? Läggs det på en slant på priset för att täcka momsen? Är det säkrare att köpa av företag?
 
Och vad är bäst för köparen? Läggs det på en slant på priset för att täcka momsen? Är det säkrare att köpa av företag?

Det är nog tänkbart att priset kan bli högre för köparen av att köpa från företag - utifrån ovanstående resonemang.

säkrare och säkrare.
Du har som köpare större rättigheter när du köper från näringsidkare. Du har "garanti" det vill säga det kan vara lättare att reklamera om du hittar något fel på hästen.
Säljaren har "upplysningsplikt" och köparens undersökningsplikt är inte lika tungt vägande.
När du köper från privatperson är det som om du går och köper en Billy bokhylla av grannen: du har godkänt skicket och köpt hyllan. Hittar du sedan ett fel som att en hylla är lös men inte besvärade dig med att kolla det hos grannen, så får du stå ditt kast.
Om du i stället köper hyllan från IKEA och det saknas ett par skruvar för att få fast hyllan, så ska IKEA fixa det. Lite dyrare på IKEA än hos grannen, men du har en garanti.
 
Bra förklarat av @kryddelydd Jag skulle nog inte fundera så mycket på detta i förväg, utan leta efter en häst jag gillade hos en säljare jag har förtroende för. Det görs både bra och dåliga affärer med både privatpersoner och näringsidkare.
 
Tack för bra svar av både @kryddelydd o @warg! Jag har hittat en som annonserar ut stora hästar, och säljer dem till priser runt 35-45 000, ponnyer 20-30 000. Om personen ifråga säljer de som ligger ute nu så är kvoten fylld. En av dessa stora hästar som jag blivit intresserad av och då kanske det är en företagare som står bakom. Men det blir lite pengar kvar efter försäljning, om det ska betalas moms, eller hur? Fattar inte hur det kan bära sig? Är det IKEA-hästar där det kan saknas en skruv?
 
Tack för bra svar av både @kryddelydd o @warg! Jag har hittat en som annonserar ut stora hästar, och säljer dem till priser runt 35-45 000, ponnyer 20-30 000. Om personen ifråga säljer de som ligger ute nu så är kvoten fylld. En av dessa stora hästar som jag blivit intresserad av och då kanske det är en företagare som står bakom. Men det blir lite pengar kvar efter försäljning, om det ska betalas moms, eller hur? Fattar inte hur det kan bära sig? Är det IKEA-hästar där det kan saknas en skruv?

Jag har sett ett par annonsörer på hastnet som annonserar ut ett gäng. Misstänker att du syftar på personen i Västra Götaland.
Min gissning är företagare - men flera av hästarna/ponnyerna är relativt gamla och oinridna (eller ja gamla, fyra till sex år) och jag misstänker att personen importerar riktigt billiga hästar och satsar på kvantitet och att ett gäng då hellre säljs fort än dyrt.
Nej, det kan inte bli mycket kvar.
Och jag tror att just de här hästarna kan vara svårreklamerade om det inte handlar om veterinära fel man hittar så småningom.
Om hästen annonseras tydligt som oinriden så kan man knappast reklamera om de visar sig svårinridna.
Men jag bara spekulerar, jag.
 
Det är inte riktigt så enkelt, en person som är ridinstuktör eller beridare skulle mycket väl ur juridisk synpunkt kunna betraktas som näringsidkare vid hästförsäljning även om det inte är så skattemässigt.

Men hundar verkar det vara fruktansvärt enkelt, tar du en valpkull är du näringsidkare!
 
@kryddelydd

Jag söker en häst som är inriden och ordentligt utbildad, vill ha en "enkel och färdig" lätthanterad häst. Jag får väl provrida och se om den är nog utbildad för att jag ska bli nöjd? Den här hästen tror jag inte är importerad, står inget om det. Men om hästen har ett lågt pris kanske den inte heller är så bra/frisk/problemfri? :nailbiting: Eller ska man hoppas att den är ok ändå? Det var närmast om det var "dålda fel" som veterinären på besiktning inte kunnat hitta ifall det var bättre att köpa häst av företagare. Funderar därför även på att få hästen röntgad om det blir aktuellt med köp...
 
@kryddelydd

Jag söker en häst som är inriden och ordentligt utbildad, vill ha en "enkel och färdig" lätthanterad häst. Jag får väl provrida och se om den är nog utbildad för att jag ska bli nöjd? Den här hästen tror jag inte är importerad, står inget om det. Men om hästen har ett lågt pris kanske den inte heller är så bra/frisk/problemfri? :nailbiting: Eller ska man hoppas att den är ok ändå? Det var närmast om det var "dålda fel" som veterinären på besiktning inte kunnat hitta ifall det var bättre att köpa häst av företagare. Funderar därför även på att få hästen röntgad om det blir aktuellt med köp...
Om du vill ha en inriden och ordentligt utbildad, enkel och färdig lätthanterad häst är det nog lättare att hamna rätt om du tittar på lite dyrare hästar. Såna hästar är det många som letar efter, vilket gör att det är svårt att fynda den typen av hästar. Sen passar förstås inte alla dyrare hästar in på den beskrivningen heller :-) Men det tryggaste i ditt fall är nog att hitta någon som inte satsar på att omsätta hästar fort utan lägger lite mer tid och omsorg på dem - vilket gör att priset blir lite högre.
 
Om du vill ha en inriden och ordentligt utbildad, enkel och färdig lätthanterad häst är det nog lättare att hamna rätt om du tittar på lite dyrare hästar. Såna hästar är det många som letar efter, vilket gör att det är svårt att fynda den typen av hästar. Sen passar förstås inte alla dyrare hästar in på den beskrivningen heller :-) Men det tryggaste i ditt fall är nog att hitta någon som inte satsar på att omsätta hästar fort utan lägger lite mer tid och omsorg på dem - vilket gör att priset blir lite högre.
Ja, det är nog sant... men grejen är att jag bara vill ha en trevlig hobbyhäst. Hel och utan större fel som inte stått längre tid. Inte en travare eller jättegammal häst. De dyrare hästarna är ju i regel fina tävlingshästar, och det behöver jag inte alls ha...
Ordentligt utbildad var väl att ta i, det låter ju som en dressyrhäst. Men uppfostrad, och kunna grunderna. Trafiksäker.
 
Ja, det är nog sant... men grejen är att jag bara vill ha en trevlig hobbyhäst. Hel och utan större fel som inte stått längre tid. Inte en travare eller jättegammal häst. De dyrare hästarna är ju i regel fina tävlingshästar, och det behöver jag inte alls ha...
Ordentligt utbildad var väl att ta i, det låter ju som en dressyrhäst. Men uppfostrad, och kunna grunderna. Trafiksäker.
Och jag tror att det är svårt att få just det för under sådär 60 tkr. Om du ska ha en tävlingshäst får du ge bra mycket mer än så.
 
@kryddelydd

Jag söker en häst som är inriden och ordentligt utbildad, vill ha en "enkel och färdig" lätthanterad häst.


Jag tror att du får tänka dig att en billig häst har något slags "svaghet".
Det kan vara hög ålder, låg utbildningsnivå eller annat.

Beroende på vad man menar med "ordentligt utbildad" och vilken ras man söker, får man nog räkna med att en bra häst kan vara dyr.

Jag som inte är så kräsen varken med det ena eller det andra, så länge hästen är ung, kan få tag på i mina ögon väldigt bra hästar till väldigt låga priser.

Men då vill jag ju inte ha de där färdiga, heller.
 
Ja, det är nog sant... men grejen är att jag bara vill ha en trevlig hobbyhäst. Hel och utan större fel som inte stått längre tid. Inte en travare eller jättegammal häst. De dyrare hästarna är ju i regel fina tävlingshästar, och det behöver jag inte alls ha...
Ordentligt utbildad var väl att ta i, det låter ju som en dressyrhäst. Men uppfostrad, och kunna grunderna. Trafiksäker.
En trevlig och bussig häst som är hel utan skador som ställer upp på lite av varje på lägre nivå är inte billig utan ganska dyra för rasen dom tillhör.
 
En trevlig och bussig häst som är hel utan skador som ställer upp på lite av varje på lägre nivå är inte billig utan ganska dyra för rasen dom tillhör.

Precis. En välutbildad fjordhäst är billigare än ett välutbildat halvblod. Och skulle jag leta hobbyhäst hade jag hellre letat bland den första kategorin.
 
Ja, det var väl kanske lite för mycket att hoppas på, man får väl vad man betalar för... Men hästen var så läcker! Det verkade som en bra häst, frisk, snäll och mysig häst som var ordentligt inriden. Den kunde hoppa småbanor, och klarade enkla dressyrprogram.
Vet inte så mycket mer, bara att det var mycket häst för pengarna, om det stämde som i annonsen.

@yennork Jag är så lång så det funkar inte riktigt med tex fjording, tyvärr! De blir lite för små, och jag tror priset går upp per cm ju högre hästen är!
 
Ja, det var väl kanske lite för mycket att hoppas på, man får väl vad man betalar för... Men hästen var så läcker! Det verkade som en bra häst, frisk, snäll och mysig häst som var ordentligt inriden. Den kunde hoppa småbanor, och klarade enkla dressyrprogram.
Vet inte så mycket mer, bara att det var mycket häst för pengarna, om det stämde som i annonsen.

@yennork Jag är så lång så det funkar inte riktigt med tex fjording, tyvärr! De blir lite för små, och jag tror priset går upp per cm ju högre hästen är!

Det kan ju vara ett guldkorn du hittat också.
Ibland är priserna överraskande åt det hållet - men man måste nog vara misstänksam om priset är väldigt lågt satt.
 
Första problemet är att det sällan är den häst som beskrivs som visas. Ägare kan ha en rätt udda uppfattning om djuret de ska visa, om man säger så.

Åk och titta innan du skruvar upp förväntningarna, är mitt råd. Det som är bra med seriösa hästhandlare är att man kan se flera hästar under samma besök. MEN seriösa hästhandlare är inte billiga. Det man kan fynda är oinridna hästar, udda hästar eller de som inte direkt är lättsålda. Ibland kommer det med ett extra djur i lasten på köpet.

Är det en superbilliga häst, finns det en förklaring. Frågan är vilken.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 497
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp