Näringsbehov och tips!

turbofling

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en ny häst och förbereder nu för att räkna ut hans foderstat. Analysen kommer snart.
Jag skulle vilja ha hjälp av er att räkna ut vad han har för näringsbehov. Jag skulle även vilja ha lite tips på vad jag ska tänka på när jag räknar ut foderstaten.
Nina83, skulle jag kunna få adressen till din foderstats sida?

Detta är hästen:

Islandshäst, valack född 98. Runt 135 cm hög och medelgrovt byggd, (han är inte tunn men inte heller grov). Han är i väldigt bra hull nu. Han verkar vara färdigväxt, men behöver bygga på sig lite mer muskler. Han rids 3-4 dagar i veckan, blandat ridhus och ute. Markarbetas (tömkörning, löshoppning, promenader) 1-2 ggr/vecka och vilar 2 dagar. Han går i hagen från 8-16. Han är lagom pigg och framåt.

Just nu får han 10 kg hösilage, ½ kg havre, 3 nävar betfor och mineraler.

Tack för hjälpen!

/Maria & Jarl
 

Liknande trådar

Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 356
Senast: YorkWann
·
Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: carre10
·
H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 447
Senast: hannanilsson
·
A
Träning Har skaffat mig en oinriden 03:a Nyligen! helt underbar häst :love: Så här hade ja tänkt lägga upp min planering med honom. Läs och...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Aniie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp