När skaffa alla saker?

C

chrysler

När ungefär har ni köpt allt klart till bebisen?sista sekunden eller tidigt?är i 6e månaden & funderar om det är för tidigt att köpa alla babygrejer nu?
 
Sv: När skaffa alla saker?

Efter ultraljudet i vecka 18 (?) började vi så smått.
Dels för att man var "köpsugen" förstås, men främst för att dela upp kostnaderna under flera månader.
 
Sv: När skaffa alla saker?

Jag har handlat lite smått sen i december (då jag var i vecka 22 typ)
Eller ja jag har alltså köpt allt och lite till men lite då och då, vilket jag tyckte va ett bra val för det känns som smaken ändrar sig lite ju mer man "mognar" in i att få barn...
Det viktigaste tycke rjag är att ta sig tid och kolla på olika bilbarnstolar det är ju ändå en välldigt vikltig del och barnvagnen oxå. Det kan man börja med tidigt tycker jag, innan man blir för tjock och seg i huvudet:D
 
Sv: När skaffa alla saker?

I 6:e månaden var vi färdiga med det vi ville ha. Det var väl mest för att risken att föda tvillingar för tidigt är stor. Jag ville ha det klart.

/Timsetim
 
Sv: När skaffa alla saker?

Jag är idag i v 35+0 och jag har beställt barnvagn i förra veckan, men den kommer inte att levereras förrän någon v efter bf. Babyskyddet är också beställt (förra veckan) och kan avhämtas av sambon när vi ska åka hem ifrån BB. Har fått täcke, filtar, mössor och lite kläder av min syster. Skötbordet kan vi hämta hos svägerskan när vi vill. Vagga finns hemma hos mamma, ska bara en ny madrass i den. Det som jag känner att jag behöver köpa inom snar framtid är lite mer kläder, amnings BH, bindor, amningskupor. Resten kommer jag nog på efterhand när väl bebis är ute.
Jag är med andra ord ute i sista sekunden, som vanligt. Känner inget större shoppingbehov överhuvudtaget. Nu är det ju också olika hur man är i slutet av graviditeten, vissa har ju problem att gå och röra sig och då är det kanske inte så kul att ge sig ut och handla, men jag som känner mig som vanligt förutom att jag är tjockare gör det inget att jag måste åka och handla i sista sekunden. Bara inte bebis bestämmer sig att komma tidigare, då har jag kris.;)
 
Sv: När skaffa alla saker?

jag har 8 veckor kvar och har i stort sett inhandlat allt. Mycket är lånat av en kompis vars son är 6 månader nu. mycket praktiskt=)

Skötbord köpte vi av henne begagnat. spjälsäng, babygym, babysitter, MASSOR av kläder har vi lånat.

Barnvagnen beställde vi för två månader sen för att vara på den säkra sidan=)

Babyskyddet ska vi hyra av if.

Började med inköpen efter ultraljudet i v 17.

Sängkläder+filtar hade mamma sparat en hel del från när jag och mina syskon var små. Plastmamma älskar att köpa sånt och köpte en "neutral" filt innan ul nr 2 i v 25. Då fick vi reda på att de va en flicka. då sprang hon och köpte en rosa=)

Har delat upp inköpen just pga att dela upp kostnaderna + att man inte kan hålla sig=)
 
Sv: När skaffa alla saker?

De stora sakerna köptes efter UL någon gång, de är ju ganska dyra och det var skönt att ha det hemma. De mindre köpte jag ganska sent, kanske en månad innan leverans. Men jag skrev upp allt på en lapp, eftersom jag kom på ganska mycket vi behövde.
 
Sv: När skaffa alla saker?

Jag köpte knappt någonting förrän på slutet. Hämtade hem allt jag lånade i julhelgen (dottern beräknad till slutet av jan) och köpte det sista veckan innan hon föddes. Hade väl köpt nått litet innan. Är vidskeplig och vågade inte köpa ngt innan jag var säker på att de skulle "klara" barnet om det kom ut... Och det gick ju bra det med! ;)
 
Sv: När skaffa alla saker?

Köpte lite då och då. Vagnen fyndade vi redan i v 6. :D Vi var inte det minsta oroliga eller vidskepliga. Resonerade väl mer som att ifall något händer så får vi antingen spara grejorna eller sälja dem igen. Vi satsade på begagnat med de stora sakerna: vagn, spjälsäng, skötbord (kombinerad byrå), babyskydd mm. Lycka till!
 
Sv: När skaffa alla saker?

Jag har BF om några dar och vi hör definitivt till "sista-sekunden"-gruppen. Visserligen började jag spara undan pengar tidigt i graviditeten, men jag ville inte börja shoppa redan då. Kalla mig skrockfull eller nåt :p Nu har vi dock allt vi behöver (tror vi) utom bärsjal som jag ska kolla på i helgen.

Min kompis som är trebarnsmamma sa att egentligen behövde jag bara se till att fixa fyra saker innan bebisen kom:
* sovplats
* transportmedel (vagn eller sjal)
* skötplats (behöver inte vara mer avancerat än en lös skötbädd)
* babyskydd (om man nu har bil)
Resten ordnar sig efter hand, när man ser vad som behövs. Det är lätt att få panik när man ser en del superduperambitiösa inköpslistor.
 
Sv: När skaffa alla saker?

Jag köpte vagn redan i 17:e veckan. Hade fått en del kläder sen innan. Skötbordet och babyskyddet köpte vi ca 2 månader innan bf. Spjälsäng lite tidigare.

Allt annat som man kan behöva hade vi tänkt köpa planerade vi att inhandla under sista månaden. MEN, sonen föddes 1 månad tidigare än beräknat så det blev sambons uppgift att slutföra den sista handlingen. Det kändes som ett stressmoment för mig. Så jag hade gärna velat köpa på mig det mesta innan. Sen vet man kanske inte riktigt VAD man behöver och vad man vill ha.
 
Sv: När skaffa alla saker?

Man ska börja när man vill börja! Vill man börja redan samma dag man gör gravtestet så ska man göra det. Man ska unna sig att förbereda sig till tänderna om man vill det. Vill man hellre vänta till bebisen är född så ska man göra det. Är det något sammanhang när man ska lyssna till sig själv så är det när man är gravid och har barn.

Däremot är jag väldigt skeptisk till att börja shoppa innan man är gravid som en del tycks göra.
 
Sv: När skaffa alla saker?

Joho! :D
Det roligaste jag sett var kvinnan som på fullt allvar tyckte man måste köpa hem alvedonsuppar till bebisen innan den var född. Sådana som de rekommenderar att man inte ger innan bebis är över tre månader gammal... _om_ den nu behöver det.
 
Sv: När skaffa alla saker?

Jag är i femte månaden nu och vi har inte ens börjat fundera på att handla.... Ska på UV 13 april och efter det vill jag börja shoppingen, sambon vill nog vänta tills bebin kommer ut och han har fått se att den verkligen är där :D
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 510
Senast: Tiffany
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 452
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
909
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 068
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp