När ska man söka hjälp och hur börjar man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Narmin

Hur länge ska man ha försökt bli gravid innan man kollar upp saker? Slutade med prev.medel(kopparspiral) för drygt ett år sedan. Har försökt bli gravid sen dess, inte "hysteriskt" utan ganska avslappnat så. Nu efter ett år utan resultat bör man kolla att allt är ok eller är det helt normalt? Är helt nybörjare på detta och dessutom 34 år (ja det är sent men ibland blir inte livet som man tänkt sig). Kan man kolla upp bara att det inte är något fel, så att man vet? Eller är det dumt? Man har ju en utgånspunkt i så fall att välja hur man vill gå vidare (försöka med hjälp eller acceptera och leva utan barn).
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

jag har en kompis som precis genomgått IVF-utredning och nu står i kö för behandling. till henne och hennes kille sa de att man måste ha försökt i två år utan resultat innan de gör någon utredning. Men det kanske är olika i olika landsting, det vet jag inte.
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

Det är nog precis som Mariell skriver att det kan vara olika i olika landsting. Här (gbg regionen) så kan man få en utredning om man försökt i mer än ett år, sedan är det ytterligare ngt års kö till behandling.. (lite osäker på kötiderna).

Vi försökte i 2 år men efter som jag fick två missfall så gjordes ingen utredning - dom antog väl att allt fungerade som det skulle. Nu är jag iallafall på smällen igen :bump: redan i v 15 så allt borde väl gå vägen denna gång hoppas jag!!
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

Jag har ett par nära vänner som efter 5 långa år äntligen är med barn, de började utredning innan ett helt år gått utan resultat.
Men, de var medvetna om att han hade en tumör som satt på hypofysen så de började omedelbart undersöka om den kunde vara orsaken, kanske därför de fick hjälp så snabbt..?

I maj kommer det iaf en liten provrörsunge :) , det funkade inte naturligt för dem trots att alla medicinska "hinder" undanröjts.

Ett annat par jag känner blev gravid först efter 1år försök på naturlig väg och gjorde heller ej någon utredning, på en del kanske det bara tar tid, men nog är det bra att få veta om det inte tar sej efter ett flertal försök...
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

Jag är 34 år och genomgår en IVF behandling(provrör).Ring och beställ tid nu för undersökning.Oss hittade de inga fel på och med min ålder så var det IVF det gällde.Vi hade försökt 2,5 år innan vi sökte och vi grämer oss nu i eftehand att vi väntade så länge på att söka hjälp.Det har nu gått 3,5 år sen vi började försöka. Så mitt råd är att kolla upp er och ta emot den hjälp ni kan få. I vårt landsting har man 3 gratis försök med IVF.

Lycka till.Du får gärna pma om du har frågor.

Kram Tessa
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

Ring omgående och beställ tid. I väntan på det så tycker jag du kan prova med ägglossningstest, finns billiga att köpa via nätet. Så att ni verkligen kan optimera när det är störst chans att få till en lyckad befruktning. (om ni nu inte redan gjort det, fast fick uppfattningen att så är ej fallet.)


Lycka till

Gira :banana:
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

Man bör söka hjälpt efter 1 år, är man över 35 år rekomenderas man att söka hjälpt redan efter 6 månader. Har du kollat med stickor så du har ägglossning? Annars kan ju det vara ett sätt att börja på.

Jag blir 34 år i sommar, har en låååång ivf-historia bakom mej men har äntligen fått en dotter. Vi sökte hjälpt via mvc efter 1 år, det skrevs då remiss till utredning och det tog närmare ett år innan vi blev kallade. Då utredningen visade att ivf var nödvändigt så remitterades vi till sahlgrenska. Kön var ganska lång så vi fick vänta ytterligare 1,5 -2 år innan vi fick göra ivf.

Med tanke på att du är 34 år så skulle jag rekomendera dig att söka hjälp direkt. För vår del var det en lättnad att få en diagnos och veta varför det inte blev några barn. DÅ kunde vi slappna av och vänta på ivf istället. Slapp hoppas och bli ledsen över mensen varenda månad också...

Lycka till!
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

I skaraborgslän så kan man få hjälp efter ett år som barnlös.

Jag var 20 år när vi slutade med p piller. Sprang otaliga gånger till mvc för att testa mig utan resultat.

När jag var 28 år hade jag gett upp och tänkte att vi aldrig kommer att få några barn och hade förlikat mig med det.(intalade mig att vi inte hade tid med barn)

Då fick jag en blödning som visade sig vara ett missfall hade då gått ner 30 kg i vikt.
Efter missfallet insåg vi att vi trots allt kunde bli med barn och mycket riktigt så blev jag gravid månaden efter mitt förstamissfall.
Det slutade också i ett missfall.

Det tog ca 3 månader utan att vi blev med barn igen och genomgick då en fertilitets utredning i Skövde. Den visade att det var "skräp" kvar efter andra missfallet och jag fick åka in och skrapas igen.

När allt var "rent" skickades vi hem med piller och en remiss för ivf.

Jag han aldrig börja med pillerna innan jag blev med min Albin och när han var fyra månader slutade jag med minipillerna pga blödningar. Då tänkte vi att ska det ta 8 år att få tvåan så var det dags att börja. Månaden efter var jag med Kevin.

Hade precis fått Albin när remissen kom för ivf. Vi behövde ju inte den. Så vi avbokade vår tid...
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

Jag skulle sökt hjälp nu om jag var du. Det är ju inte säkert att något är fel, utan det kanske bara tar lite tid innan det tar sig :idea:

Men åren går ju, och utredningar och IVF tar tid.

Vi sökte hjälp redan efter 9 mån, på makens enträgna begäran för han var säker på att han inte fungerade som han skulle (och han hade rätt). Då var jag bara 28 år. Nu fyller jag snart 32 och ska börja IVF #4 den 9 april.
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

KL
Tack för alla svar. Nu till nästa dumma fråga. Var ringer man?:o
Vad jag egentligen vill är bara att kolla om det är något uppenbart fel. Är inte säker på att jag vill gå igenom IVF och sånt, kanske i så fall accepterar att jag/vi inte kommer få egna barn. Men det förutsätter ju iofs att jag vet att det är något fel och då kan jag ta den smällen och gå vidare.
 
Sv: När ska man söka hjälp och hur börjar man?

Jag ringde till kvinnoklinikens mottagning på vårt sjukhus och frågade om barnlöshetsutredning och fick direktnr. till den sköterska som ingick i den gruppen och vi behövde inte vänta alls länge innan vi kallades till första besök.
Där vi bor saknas det privata kliniker för sådant....

Gira :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 425
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 306
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 735
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 644
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp