När ska man börja oroa sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Scilla

Trådstartare
För hur sent ett barn lär sig gå?

Minstingen är nu 16 mån och visar inga som helst tendenser på att hon vill gå. Hon reser sig upp om hon får hålla i saker men förflytta benen är inte populärt. Hon rumphasar hellre. Klättra upp på grejer är mycket populärt och hon är rent livsfarlig man får ha ögon i nacken hela tiden, så hon använder ju benen till klättring inget annat..

Men hur sent är ok?
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Jag lärde mig inte gå förrän jag var runt 18 månader, och jag tror inte det var nån som oroade sig för det....
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Ändå upp till 18 månader är väl helt ok, vill jag minnas.

Har en släkting som började gå vid 16 månader....han har sedan tävlat aktivt i friidrott på ganska hög nivå så inte var det nå större fel på motoriken där ;) !
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Vid 1½ år kontrollen så kollar de div saker bland annat om barnet kan gå. Om barnet inte går vid 18 månader men allt annat är normalt så avvaktar man lite om det inte finns tydliga tecken på att det finns muskelsvaghet osv.

Min parvel gick när han var drygt 20 månader. Han har en utvecklingsförsening som gör att vi har slussats vidare. Men hade allt varit normalt så hade han fått krypa vidare ett tag till :)

Jag vet att det är oroande och frustrerande emellanåt att barnet inte går men det är bara att forsätta vänta och försöka "träna" lite med att hålla händer och gå för att sedan släppa ena handen osv.

/Coop
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Min flicka var också en "rumphasare" och hon började inte gå förrän hon var drygt 18mån. Ren lathet från hennes sida tror jag :D
Hon är nu 8 ½ och springer, cyklar, rider, klättrar i träd, gympar osv och har aldrig haft några problem med motorik/balans. Oroa dig inte!
//Kopia
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Mitt kusinbarn var mycket sen att lära sej gå. Hon är provrörsbarn och barnmorskan sa att provrörsbarnen brukar vara lite senare med att gå, men hon hade inga vetenskapliga bevis för att det var sant.

Jag tror inte att man ska oroa sej om barnet är friskt annars, och rör på alla kroppsdelar!
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Våran dotter började att gå "på allvar" för 3 dagar sedan och hon är 19 månader.
Det är lite stöppligt, men hon går ....:love:
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Var glad för det du.
Det är ju trevligt att kunna kommunicera med barnet innan det drar iväg i full fart på 2 ben.
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Vet inte hur sent som är ok, men jag har en brorsdotter som inte gick förrän vid 19-20 månaders ålder. Hon är 2,5 år nu och är fortfarande inte riktigt riktig med motoriken.
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Kommunicera och kommunicera.... det är mest dadada och tiiiitttaaaa da.. gärna kl 05.00 på morgonen *GÄSP*

Hon har ju inga problem att förflytta sig och hon kompensera allt annat med att klättra... livsfarligt barn..
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Ojdå!
Men då så tycker jag i alla fall inte att du skall vara orolig.
De hinner gå mycket i livet i alla fall.
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Huvudsaken är att de får träna mycket och ofta när de väl börjat gå själva. Ut i skogen över stock och sten! Eller var som helst egentligen, bara de får gå mycket, oavsett när de börjar.

Har nyss träffat på en fyraåring som började gå när de flesta andra gör det, men har blivit buren väldigt mycket. Han är inte glad för att gå eller röra på sig och är märkbart efter motoriskt. Han har inte lika bra balans, smidighet eller rörlighet som "alla andra" i hans åldersgrupp. Det är inget annat fel på honom, bara bortskämd med att bli buren.
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Jag träffade en sjövild flicka för ett tag sedan..

Hon hoppade, sprang, klättrade och var som vilken 4-åring som helst.

Flickan har en kombinerad syn/hörselskada och till min förvåning fick jag reda på att tjejen hade lärt sig gå för 4 månader sedan!

Då slog mig tanken..att bara för att man lär sig gå senare i livet så går man inte långsammare sen..:p

Jag tycker inte du ska känna någon större oro ännu. Ditt BVC kommer kontrollera din älskling och om det finns en misstanke om att någonting är "fel" så ta det då!

Njut av den lilla. Tiden går så fort.

tids nog springer hon ifrån dig på alla plan..;)
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Jag var själv rumphasare som barn och gick inte förrän jag var 18 mån.... har hört att rumphasare går senare än andra barn. Numera tror jag det är 18 månader sen börjar man kanske kolla lite..... lycka till!
 
Sv: När ska man börja oroa sig?

Sonen var en 17-18 månader innan han började gå. Han var totalt ointresserad tidigare, var heller aldrig intersserad som liten att stå och hoppa i famnen eller liknande. Både pappan och jag hade som barn också varit tämligen "sena" med att börja gå så sonen hade dåliga odds :) Under småbarnsåren var balansen usel och han trillade mycket och det krävders myyyyycket passning och jag ägnade tiiiiid åt att stå som "livlina" när han klättrade på för att hålla honom så han inte skulle trilla och slå halvt ihjäl sig.

Intressent nog så började han t.ex. cykla utan stödhjul när han var 4½ och det hade jag svårt att förstå, med den balansen han haft :) Han är inte den "aktiva" typen och är inte den som springer och klättrar mest direkt än idag men är istället "tidig" med andra saker. Han har nu på egen hand lärt sig läsa (5½ år) och har ett stort ordförråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 007
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 684
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 139
Senast: Mineur
·
Småbarn Ja det är frågan. Själv har jag alltid ställt mig lite frågande till att det ska behövas men det får jag nu äta upp.:grin: Min son på...
Svar
6
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp