När ska de ha eget rum?

Sv: När ska de ha eget rum?

Man gör som man känner.

Min sons kusin är två år och sover i samma rum som sina föräldrar, de har inga planer på att låta honom sova i sitt egna rum än på ett tag. Han vaknar nattetid och vill sova hos dom, och då är det enklare att hämta honom om han ligger själv.

Vår son (ett år) sov mellan oss i sängen de första två/tre månaderna, sedan fick han sova i sin vagga den mesta av tiden på nätterna, även om han oftast slutade mellan oss några timmar :love:

Numer sover han hela nätterna utan avbrott i sin säng, som står i vårat sovrum. Hans rum renoveras, annars skulle han nog sova där inne nu, eftersom han sover hela nätter och verkar trygg med sin säng.

Snart kommer vår 2:a, och då hoppas jag att vår son kan ha hunnit boa in sig i sitt egna rum, jag vill inte kasta in honom när så fort den nya kommer, utan vill att han ska vänja sig lite innan.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

*Knapplån*

Vad skönt att flera känner som mig och har gjort som jag tänk planera.

Vi bor stort, 6 rok + 2 badrum. På ovanvåningen finns 2 stora sovrum där det ena kommer göras iordning nu under sommaren åt barnet.

Förhoppningsvis får man ett barn som mår bra och sover gott om nätterna, men man vet ju aldrig nu om barnet kanske kommer få kolik eller vill äta varannan timme.

Min sambo har bestämt att jag ska amma i 6 månader :rofl: Så då får bebisen sova inne hos oss, jag är för trött och lat för att gå upp och iväg till barnets rum och amma sen gå tillbaka ;)
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Vi kommer ha bebisen i vårt rum de första månaderna. Sen kommer h*n flytta till sitt egna rum.

Både jag, sambon och våra syskon är uppfödda på det sättet och vi har inga men av att fått sova i egna rum tidigt.

Jag skulle aldrig klara av att ha en bebis i min säng, då hade ingen av oss 3 fått sova ordentligt (mamma, pappa,barn)

:rofl: :rofl: Precis så resonerade jag/vi också... Men efter 1 månad med att sitta uppe flera timmar per natt då den piggaste av alla var lilla snutten som vägrade somna så framstod nattamning liggandes i sängen som ett väldigt bra alternativ... sambon fick sova, jag kunde snabbt somna om och lillkillen somnade sanbbt om med snutt, mat, värme och närhet! Nu har vi bara problemet att vänja oss av vid detta...:o :angel:
 
Sv: När ska de ha eget rum?

:rofl: :rofl: Precis så resonerade jag/vi också... Men efter 1 månad med att sitta uppe flera timmar per natt då den piggaste av alla var lilla snutten som vägrade somna så framstod nattamning liggandes i sängen som ett väldigt bra alternativ... sambon fick sova, jag kunde snabbt somna om och lillkillen somnade sanbbt om med snutt, mat, värme och närhet! Nu har vi bara problemet att vänja oss av vid detta...:o :angel:

Jo precis, man vet ju aldrig hur barnet är nattetid först h*n är född och väl ligger där!

Får hoppas att bebisen blir som oss, vaknar kanske till någon gång runt 3 för lite mat och somnar sen.

Sambon var en riktigt bra bebis, han vägrade dock att ta tutten, svärmor matade strax innan de gick och la sig mellan 21-22, sen vaknade han till vid 3 tiden och ville ha lite till, sen vaknade han när svärfar gick upp på morgonen runt 7 tiden och då gav han honom mat.

Så svärmor hon sov i princip mellan 21-22 till fram åt 9 på morgonen!

FUSK :p
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Min sambo har bestämt att jag ska amma i 6 månader :rofl: Så då får bebisen sova inne hos oss, jag är för trött och lat för att gå upp och iväg till barnets rum och amma sen gå tillbaka ;)

Konstigt att sambos kan veta och bestämam så mycket :D , precis det har min med bestämt :angel:
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Min dotter hade ett eget rum ifrån första början. Men jag ställde henne spjälsäng bredvid mig. Hon sov i min säng fram tills hon var 3 månader. Sen så sov hon i sin egen säng bredvid mig som sagt. Hon har alltid sovit som en stock. När hon var cirka 8 månader så flyttades hon till sitt eget rum.. Hon sov fortfarande som ens tock hela nattem. hennes rum låg precis bredvid mitt rum var inte så långt att gå. Hon har aldrig haft några problem med att sova.
idag är hon 4 år och 4 månader. Hon sover i sin säng och kommer aldrig in till mig. Visst det har hänt att hon har drömt äckliga saker så kommer hon in till mig.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Konstigt att sambos kan veta och bestämam så mycket :D , precis det har min med bestämt :angel:

Jag sa att jag tänkte väl börja jobba 1 dag/veckan efter typ 4 månader

"Men, du ska ju amma i minst 6 månader!" Så kollade han på mig och såg helt förstörd ut :rofl:

Jag kanske inte ens kan amma, eller så får man ett barn som han själv, som vägra ta tutten. Han togs ut med sugklocka och sen fick han en jätte napp + mjölk under den lilla tiden han låg i kuvös, inte vill man ha mammas små bröstvårtor sen, det ska vara stooora grejjer :rofl:
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Det är så jag vill ha det om man får önska, ett barn som är tryggt i sin säng, som vet att h*n får komma in när helst det behövs, men som inte ligger hos en alltid......


Återstår att se hur det blir, som sagt, jag är kanske bortskämd med första sonen, som var en drömbebis!
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Hehe, stackaren, vilken chock att få höra det :rofl: :rofl:



Nej, min är också helt inkörd på helamning i minst sex månader, och hemmamamma längre än så (fast just den delen är vi rörande överens om), och kan inte tänka sig scenariot där man måste flaskmata :D
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Jag var helt övertygad innan bebisen kom att hon skulle sova i vår säng men nä, så blev det inte. Så lite som jag fick sova så ville jag ligga bekvämt och ha gott om plats så hon sov istället bredvid vår säng i vagga.
Sen flyttade hon succesivt upp i vår säng längre och längre stunder på natten och nu när hon är 1,5 så sover hon mestadels i vår säng.
Vi har vant oss och turas dessutom om att ligga vid hennes sida av sängen. Hon har sin spjälsäng bredvid vår säng med långsidan borttagen så att hon själv kan flytta upp i vår säng när hon vill under natten.
Hon läggs i sin säng när hon har somnat och ibland ligger hon kvar där hela natten, men som sagt, oftast kryper hon upp till oss under natten.

Hon ska få eget rum så småningom, måste bara komma på var det ska vara och bygga en vägg:p Men hon får nog sova hos oss så länge hon vill. Jag tror att hon kommer vilja sova i egen säng/rum när hon blir lite större.

Sexlivet är inga större problem att klara av (inte för att vi har nåt tyvärr:angel: ) tex på kvällen innan man lägger sig eller när hon sover middag, eller de mornar när vi vaknar före henne.
Skulle man vilja ha lite "privacy" på natten får vi väl gå upp till soffan.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

*kl*

Hannah, 3 år om 1 månad sov hos mig i sängen tills hon var 7 månader (jag ammade och det var lättast) sen flyttade hon till egen säng jämte mig. Där sover hon tills morgonen och kommer då över en liten stund (somnar sällan om) Anledningen till att hon fortfarande sover inne hos oss är att hennes rum (eller hela vårt hus...) varit renoveringsobjekt och hennes rum inte varit klart förrän lillebror föddes. Han, Max, är nu 9 månader och sover i spjälis jämte mig (Hannah har flyttat över till pappas sida av sängen, vi ville inte flytta in henne till eget rum samtidigt som brorsan föddes!). Han sov hos mig i sängen tills han var 7 månader också, sen 2 månader tillbaka i egen säng. Bägge barnen läggs vakna i sängen och somnar själva, ibland samtidigt, ibland lite olika tider. De är dock jättetrygga med att sova i vårt sovrum och vi störs inte alls av att ha dem där, snarare tvärtom :) Jag skulle ha svårt att sova utan dem tror jag, jag vill ha hela min familj runt mig på nätterna, däremot vill jag gärna numera ha egen space i sängen :) Men när de var småbebisar var det urmysigt att ha dem hos sig, och jag hade separationsångest när de skulle över i egna sängar.... Nu är dock bägges rum färdiga, men varken maken eller jag har bråttom att få över dem till deras egna rum, och så länge som vi sover bra allihop så får de vara kvar. Dessutom är jag alldeles för lat för att kliva ur sängen på natten vid borttappad napp, eller mardrömmar osv, enklast att bara räcka ut en hand och hyssja lite............ :love:
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Barnen alltså!

Men vad är den allmäna opinionens åsikt, när "ska" man låta barnen sova i egen säng, i eget rum?

När det känns bra, när både förälder och barn är trygga med beslutet.
Våra små har hela tiden sovit i vagga/spjälsäng (under vissa perioder tillsammans, andra ensamma) bredvid vår dubbelsäng. Lätt att ta upp och amma och trösta men ändå säkra i sin egen säng. Våra barn var ju så förtvivlat små (prematurer) och dessutom så många (två:angel: ) att det hände att vi tappade bort dem i sängen om jag somnade efter amningen. Fruktansvärt obehagligt. Numera kan de som 19-månaders ta sig upp i dubbelsängen själva om natten om de vill ha extra tröst.
Vi håller på att renovera vårt nya sovrum och kommer snart att börja med barnens rum och det är först efter det som vi kommer att börja tänka på skilda sovrum. Jag känner mig personligt inte redo att släppa än, jag räknar in min lilla flock innan jag ska somna och lyssnar på deras andetag och tänker på hur lyckligt lottad jag är:love:
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Hej! :banana:

Min pojke har sovit i eget rum i flera veckor nu.
Har är 2½ månad by the way.
Han sov först i vårat rum i en baby korg men sedan flyttade jag över han i sitt egna rum till spjälsäng.


Jag var nervös över att vänta förlänge då jag sett så många vars barn vägrar sova i sina egna sängar och sina egna rum bara för att dom är vana vid att sova i hos sina föräldrar!
Så jag ville helt enkelt flytta in pojken till sitt eget rum innan han "märker" skillnaden... (hoppas ni förstår hur jag menar)


Han ägnade inte sin lilla flytt en tanke ens...:bump: :bump:

Men Han har varit en otroligt snäll pojke som ätit 2ggr på natten och nu 1 gång /natt.
Hade han varit uppe fler gånger eller haft tex kolikeller liknande hade han fått ligga kvar hos oss längre.
Men jag skämmer ist bort honom på morgonen. Då morgon myser vi kungligt..:love:
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Det bästa vi gjort (tja nästan) är att flytta dottern till rummet bredvid. Hon sover numera hela nätter och kliver upp en timme senare..... hon fick eget rum som drygt 1 år gammal. Har funkat SUPER!
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Men vad är den allmäna opinionens åsikt, när "ska" man låta barnen sova i egen säng, i eget rum?
Man måste nog helt enkelt bestämma själv. Min målsättning är att barnet ska sova i egen säng så snart som möjligt. Däremot kommer jag (i början) att sova i samma rum som barnet för nattamning osv.
Så ser jag på saken idag, men jag vet ju att saker kan ändra sig när väl barnet är här. Om saker fungerar som vi tänkt oss blir det som planerat; om det inte blir som vi tänkt oss får vi ändra oss helt enkelt.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Sonen började sova på sitt rum när han slutade amma, runt 8 månader, han har dock alltid fått komma in till oss när han vaknat på natten och det gjorde han ända tills för ett år sedan, när han var 3½ och lillasyster tog upp för mycket plats i sängen, då valde han att stanna i sin tills morgonen då han kommer och gosar!

Dottern har av olika anledningar inte fått eget rum förrens för en månad sedan, hon är nu 15 månader.
Men hon har sovit i egen säng på vårat rum sen hon var nyfödd, hon har aldrig velat ligga nära (om hon inte är sjuk för då försöker hon nästan krypa in i en :smirk: ) så hon sover jättebra på sitt rum, själv, ostört.
Vill aldrig komma in till oss på natten så som storebror ville...

Jag har alltid sagt att jag inte vill ha barn i sängen, ja ända tills sonen föddes, men det har varit jättemysigt... men man sover inte så bra.
Så allas sömn har blivit mycket bättre sen vi sover i våra egna rum!!
Det är klart att barnen kan ha egen säng i föräldrarnas sovrum, men ju fler man är i sovrummet, ju lättare är det ju att man väcker varandra, eller åtminstonde stör varandra - anser jag- så jag tycker nog att barnen kan få eget rum runt ettårsålder, beroende på hur barnet är.

MIna barn har dock legat hos mig första tiden, tills de slutat amma på natten, av rent praktiska själ :D!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När ska de ha eget rum?

Hehe, stackaren, vilken chock att få höra det :rofl: :rofl:



Nej, min är också helt inkörd på helamning i minst sex månader, och hemmamamma längre än så (fast just den delen är vi rörande överens om), och kan inte tänka sig scenariot där man måste flaskmata :D

Tänk om då.
Risken finns att inte amningen fungerar, förhoppningsvis gör det självklart det, men om det inte går är det skönt att kunna ta till flaskan utan att man ska få ångest över det eller en sambo som anser att man borde försöka lite till.
Hur länge man ska amma, om man vill amma osv är upp till MAMMAN och bebisen, det ska ingen annan bestämma, så länge det inte är deras såriga bröstvårtor, deras bröst det är mjölkstockning i, de som blir låsta och lida av total sömnbrist för att barnet äter varannan timma, dygnet runt.
Sen kan det givetvis vara värt allt det där. MEN när man befinner sig mitt i det och man känner att "nej, jag orkar inte mer", om omgivningen då "bestämt" att man "ska" amma, dessutom hur länge, finns risken att de inte alls är med på idén när mamman säger att hon går ner för att köpa flaskor och ersättning, just ett tillfälle man kan behöva en massa STÖD från de närmsta eftersom andra mammor gärna ifrågasätter VARFÖR man inte kämpade mer. :smirk:
Bara ett tips.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Här har vi gjort så, att Alde redan från början har fått somna i egen säng (om hon inte somnade när man ammade, vilket hände ofta.) Hennes spjälsäng stod bredvid vår säng, och efter första nattamningen brukade hon bli kvar i vår säng, eftersom vi båda somnade. När hon var några månader var det dock slut med det, för då låg jag och pappan på varsin kant, med en sparkande, nypande (sovande) bebis mellan oss. Då blev det till att flytta över till spjälsängen igen efter amningen.
När hon var ca ett år, fick hon eget rum, med låg säng med kanter på. Där har hon sedan sovit ganska problemfritt. Visst händer det att hon kommer till oss på natten, men det är faktiskt väldigt sällan. Det är ju då ffa om hon har vaknat av mardrömmar, samt att hon får sova i min famn om hon är så förkyld att det blir svårt att andas om man inte är upprätt.
Vi har varit väldigt restrektiva med att låta henne sova i vår säng, av den enkla anlednigen att hon inte är så lätt att sova med. Hon ligger inte stilla många sekunder i taget... Men som sagt, finns det en anledning, får hon gärna sova hos oss.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Jodå, jag är medveten om att det inte alls är säkert att det kommer fungera, och jag har också gjort klart för sambon att jag inte tänker "ta ihjäl" mig på att försöka, det viktigaste är att bebis får i sig det den behöver.


Jag har släkt omkring mig som är väldigt stödjande i allt som rör bebis, både min och hans, och skulle det vara så att amning inte skulle funka VET jag att det inte kommer några förberående blickar och kommentarer om det därifrån iallafall, sedan vad andra mammor säger skiter jag i.



Tror att min sambo kommer växa in i det här med bebis med tiden, han har nog kanske inte riktigt fattat och tagit in det här, han har inga barn tidigare, utan bara sin mammas berättelser om hur de var som små, så han är väldigt novis inom det här området. Och därmed är det nog lätt att ha tankar om hur man vill ha det, vilket jag helt förstår, men som sagt, funkar det inte får han vackert förstå det.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Bra :) !
Lät först inte som att han var medveten om det!!
 

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 667
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 904
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp