När ska de ha eget rum?

nevin

Trådstartare
Barnen alltså!

Vi har pratat om det här hemma och sambon är av den skarpa åsikten att barnet som kommer till oss i höst ska sova i vårat rum tills den är minst 3 år, och jag vill nog gärna att de får eget sovrum vid 1årsåldern eller däromkring.

Rum kommer att finnas, och det ska inredas som barnrum redan från början, med säng, skötbord och allt det som en liten bebis kan tänkas behöva, vi kommer att ha en bäddsoffa där inne med, då det kan vara behändigt om en av oss skulle börja jobba senare. Så kan man sova därinne om det behövs.

Men vad är den allmäna opinionens åsikt, när "ska" man låta barnen sova i egen säng, i eget rum?
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Våran dotter är 1 år och sover fortfarande inne hos oss, av bekvämlighetsskäl :o Jag är lat och vill inte springa upp på natten när hon vaknar av drömmar, det är mkt enklare att bara sätta sig upp och stoppa om henne, och sedan somna om!;) Samma sak närhon vill tutta på morgonen, skönt att slippa gå och hämta henne! Vi får väl se när vi flyttar över henne till sitt rum i framtiden. Hon har dock alltid sovit i egen säng.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Gör som vi - skit i vad alla andra säger :D

Dottern har haft eget rum med egen säng ända sedan födseln, men hon sover fortfarande hos oss och hon fyller 5 om två veckor :love: Det har hänt att hon sovit i sin egen säng, men då har hon ändå velat att någon av oss ska sova hos henne.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Gör som vi - skit i vad alla andra säger :D

Dottern har haft eget rum med egen säng ända sedan födseln, men hon sover fortfarande hos oss och hon fyller 5 om två veckor :love: Det har hänt att hon sovit i sin egen säng, men då har hon ändå velat att någon av oss ska sova hos henne.
*räcker upp hand*
Mina tre ungar har varsitt eget rum, men varje natt snarkar vi allihop i samma binge. Äldsta är 8 nu.

Mellanbarnet som är 6 har sovit några nätter i eget rum, men problemet är att hon vill ha ALLA lampor tända om hon sover själv. Alltså: Taklampa, sänglampa, bordslampa, korridorlampa, toalampa... Nattlampa duger inte (helt out of the question).

Så för det mesta sover vi allihop i dubbelsäng + barnsäng som står intill varandra, med neddragen mörkläggningsgardin och liten nattlampa. Funkar väldigt bra. :)

När pojkvännen är på besök sover han i ena barnrummet. Då kan ju jag smyga dit när barnen har somnat och vi får ha lite vuxentid alldeles för oss själva. :love:
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Våran dotter hade sin säng i vårat sovrum tills hon var 7 månader, sen fick hon ett eget rum, och det har fungerat jättebra! Vi trodde att det skulle bli mycket spring på nätterna första tiden, men hon sov som en stock från första natten.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Jag tycker det beror lite på hur bra de sover...
Om de sover lugnt på nätterna så kan man flytta över dem till eget rum ganska tidigt, men sover de oroligt så är det så himla mycket enklare att slippa knata iväg till ett annat rum för att stoppa om dem.

Våra tre barn delar sovrum. Selma fick flytta till eget rum då hon var 2½ år ungefär, Signe flyttade dit när hon var runt 1-1½, fortfarande kvar i spjälsängen då. Allan flyttade in dit när han var runt 1 år.

När de blir lite äldre kommer de få varsitt rum, men tills dess fungerar det bra så här.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Men vad är den allmäna opinionens åsikt, när "ska" man låta barnen sova i egen säng, i eget rum?

När de är redo för det och vill. :D

Det är ju bra om de HAR ett eget rum, med egen säng redan från början (då menar jag inte spädbarnsåldern förstås).
Mina bonusbarn har det, äldsta sover alltid själv och har gjort det sedan fem-sexårsåldern. Den yngsta kommer in till oss ibland (hon är 8 nu). Båda somnar i egen säng.

När de var yngre bodde min sambo i en tvåa, så de hade ju av förklarliga skäl sina sängar i "hans" rum.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

sambon är av den skarpa åsikten att barnet som kommer till oss i höst ska sova i vårat rum tills den är minst 3 år,

Varför?

Jag blir förvånad av att det är en man med den önskan.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Tar och svarar alla med din knapp!



Tack för alla svar, självklart ska barnet känna sig tryggt i sitt rum innan det ska sova där, och det kan ju ta ett tag har jag förstått. Det är nog det att jag är bortskämd med son nr 1 som sov hela nätter från månad tre och därefter, i eget rum från ett års ålder.



Sambon vill nog ha barnet nära, utifall att det skulle hända något, eller om det helt enkelt är så att det kommer hemifrån. Jag vet faktiskt inte riktigt, han kan inte förklara det mer än att det bara ska vara så......
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Allting är ju induviduellt, man vet ju inte först när bebisen väl är hemma hur nattsömnen fungerar.

Vi kommer ha bebisen i vårt rum de första månaderna. Sen kommer h*n flytta till sitt egna rum.

Både jag, sambon och våra syskon är uppfödda på det sättet och vi har inga men av att fått sova i egna rum tidigt.

Jag skulle aldrig klara av att ha en bebis i min säng, då hade ingen av oss 3 fått sova ordentligt (mamma, pappa,barn)
Inte heller ha barnet i vårt rum i 3 år! Det betyder för mig 3 år utan sex i princip :o Klarar inte ens av att ha katten sovandes på mattan om det ska mysas :o

Men självklart kommer inte barnet "kastas" ner i sin säng när h*n är rädd, kan ha drömt otäcka mardrömmar eller att det t.ex åskar ute.

Minns att när min bror var 2-3 år så kom han in och la sig hos mig på morgonen :love: otroligt mysigt, men då fick han faktiskt lov att ta med sin egen kudde!
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Jag skulle aldrig klara av att ha en bebis i min säng, då hade ingen av oss 3 fått sova ordentligt (mamma, pappa,barn)
Inte heller ha barnet i vårt rum i 3 år! Det betyder för mig 3 år utan sex i princip :o Klarar inte ens av att ha katten sovandes på mattan om det ska mysas :o


Sådär har jag också tänkt!
Fast här på buke har jag fått hurtiga och självklara svar att sex kan man ha ändå när som helst och hur som helst.
Detta trots att statistiken pekar entydigt på att så lite sex som småbarnsföräldrar har finns det inga andra par som har, generellt.

Tror inte att barn i samma säng eller i samma rum underlättar eftersom just den privata stunden i sovrummet finns utan att någon av parterna behöver anstränga sig.
Den stunden kanske man ska vara extra rädd om?
Fast det kanske finns de som VILL ha ungarna i samma rum för att slippa ha sex ;o)!

Sedan är jag precis som dig.
Jag och exet hade hund, hunden fick aldrig vara närvarande i samma rum som oss när det var dags för passion :D
 
Senast ändrad:
Sv: När ska de ha eget rum?

Ett par bekantar till mig flyttade upp sina barn till deras rum då dom var 3-4 veckor. Dom hade en sk. barnvakt så man kunde höra barnet. Jag tyckte att detta var jätte tidigt, men eftersom jag inte har barn själv så frågade jag inget.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Det var väldigt tidigt! Så pass tidigt skulle jag nog inte viljka flytta dem till eget, men det är ju upp till var och en. Syrran har gjort så med båda sina med, och det har fungerat bra med flickan, och lite knaggligt med pojken.....
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Allting är ju induviduellt, man vet ju inte först när bebisen väl är hemma hur nattsömnen fungerar.

Vi kommer ha bebisen i vårt rum de första månaderna. Sen kommer h*n flytta till sitt egna rum.

Både jag, sambon och våra syskon är uppfödda på det sättet och vi har inga men av att fått sova i egna rum tidigt.

Jag skulle aldrig klara av att ha en bebis i min säng, då hade ingen av oss 3 fått sova ordentligt (mamma, pappa,barn)
Inte heller ha barnet i vårt rum i 3 år! Det betyder för mig 3 år utan sex i princip :o Klarar inte ens av att ha katten sovandes på mattan om det ska mysas :o

Men självklart kommer inte barnet "kastas" ner i sin säng när h*n är rädd, kan ha drömt otäcka mardrömmar eller att det t.ex åskar ute.

Minns att när min bror var 2-3 år så kom han in och la sig hos mig på morgonen :love: otroligt mysigt, men då fick han faktiskt lov att ta med sin egen kudde!
Ungefär så har vi också resonerat. Vid ett år eller drygt det så blev det eget rum för William. Han har alltid sovi i egen säng dessutom, aldrig i vår säng. Vi var tillräckligt trötta ändå i början så vi blev nog bätte föräldrar av att få sova bra på natten.

Sen blev det några månader i vårt rum igen när vi bodde i andra hand i en tvåa men det var ju inget att göra åt direkt.

Sen har vi flyttat in hans säng i vårt rum de gånger han varit sjuk också.
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Hola,

Alla barn är olika.

14-åringen har sovit i eget rum från första dagen vi kom hem från BB. Aldrig kommit och sovit hos oss.

3-åringen somnar i eget rum sedan lite drygt ett år tillbaka men kommer knallandes någon gång under natten och sover de sista timmarna mellan mamma och pappa.

Gör som det faller sig. Som det passar bebis och er. Huvudsaken är att ni trivs med situationen.

mvh Eva
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Ja, det får nog bli en kompromiss här, då vi har VÄLDIGT olika åsikter om hur det ska bli framöver.... Jag skulle inte trivas med barnet i sängen hela netten, han kommer vilja ha det på sitt sätt. Men förhoppningsvis kommer han upptäcka att det är skönt med egen plats i sängen :idea:
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Hola igen,

Lätt! Då får han ha bebis på sin sida (och gosa, vyssa och passa) om han nu vill det så gärna.

Så får mamma Nevin sova gott med pappa mellan sig och bebis.

Antingen gillar han läget väldigt mycket eller så kommer han på att mamma Nevin kanske har rätt.

mvh Eva
 
Sv: När ska de ha eget rum?

Det låter som en ide´att prova, han som sover så dåligt om ens jag hostar lite! Det kommer nog att gå fort att komma på nödvändigheten av egen sängplats då :D
 
Sv: När ska de ha eget rum?

När jag blev gravid: Barnet skulle sova i sin egen säng, när den var sex månader skulle den flytta över tills sitt eget rum. För det hade jag läst i en bok var bästa åldern att byta sovrum.

Elin född: Hm ja det blev ju enklare om hon sov med oss för hon ammade ju nästan hela tiden...

Elin fick ersättning: Ah nu fick honom somna i sin säng, och sedan kom hon över till våran säng på natten.

Elin 1 år och 5 mån: Hennes rum äntligen färdigt och vi flyttade in henne, en veckan senare efter att alla hade varit vakna hela nätterna fick hon flytta till baka till vårat sovrum...

Elin 2 år: Jag vill sova i mitt rum!!! Eh okej visst, vi fixar det... Sen har hon sovit i sitt rum, med vissa undantag, så som mardrömar, kan inte sova, sjukdomar osv Men på det stora hela...

Freddan däremot är ju en bröstfixerad snutteprins, så han är 20 mån och somnar i sin egen säng och vaknar kl 23 varje kväll och flyttar då över till våran säng, ammar och sover sedan till 04. Vi har gjort en del försök för att få honom att sova i sin säng, men det har slutat med att vi är mer vakna än sovande...

Ang sex som småbarnsförälder, tyvärr är det inte bara det faktum att barnet/barnen är i sovrummet som är den hindrade faktorn, ialla fall vi har varit så trötta så vi har inte orkat...
Men vi har trots allt ett bra sexliv enligt oss, och vi har sex i sovrummet, före 23... :angel: Eller oxå får man flytta till ett annat rum... När barnen kan sitta och titta på barnprogram stadigt kan man även passa på... :angel:
Och eftersom jag jobbar hemma och karln kommer hem och äter lunch, så finns det vissa möjligheter när ungarn är på dagis... :D
 

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 667
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 904
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp