När sambon inte vill :(

E

Emoyeni

Jag får väl erkänna att jag aldrig haft någon speciell längtan efter barn. Men så för ett par år sedan träffade jag Den Rätte. Vi hade ett distansförhållande det första året men bor nu ihop sedan ett årsskiftet. Allt fungerar jättebra och jag ser en framtid med honom.
Så till problemet.
Han avskyr barn.
Jag har hela tiden varit medveten om det och har väl mest skojat bort alla kommentarer han fäller i samband med barn, kommentarer han fäller på ett lättsamt sätt och som jag bara hållit med om. För jag ska ju inte ha barn.
Inte nu.

Men i framtiden, om ett par år vill jag ju men där är det tvärstopp. Jag tror allvarligt talat att jag skulle bli utkastad om jag kom och sa att jag ville ha barn. För han är så anti så det liknar inget annat. :(
För ett par dagar sen var vi och hälsade på ett par kompisar som har en liten 6-veckors tös hemma. Hon var ju bedårande söt och låg mest och jollrade och gurglade hela tiden. Min sambo fick givetvis ha henne i knät en stund och då minsann tindrade ögonen på honom och han ville inte lämna henne ifrån sig.

Någonstans vill mitt innersta tro att det handlar om en mognadssak hos honom. Jag vet att vi har varit ett par alldeles för kort tid för att skaffa barn, och jag har ju inte sagt det heller. Men jag har ju hintat att om några år skulle det vara roligt med en liten kotte som kryper omkring hemma i köket.
Men i bilen på väg hem från kompisarna blev det givetvis disskusioner. Över hans döda kropp att det blir småbarn i huset, och att han hur lätt som helst skulle beställa tid för sterilisering.
Jag tar väldigt illa vid mig av sådana uttalanden. :cry: Självklart älskar jag honom över allt annat på jorden, och väldigt få saker skulle kunna få mig att lämna honom. Jag har aldrig träffat någon som varit mer kärleksfull mot mig som han är.

Snälla kom med era erfarenheter. ÄR det en mognadsgrej det här? Jag vill ju hemskt gärna tro det men när han säger att han vill sterilisera sig....:(
Han gullade ju med kompisarnas barn, så hur hemskt kan det vara att ha ett eget knyte?

Behövde bara skriva av mig. Jag kommer fortsätta hoppas att han ändrar sig, men vill inte vara pushig och "tjata" på honom om barn heller. Då är väl risken att han lämnar mig till slut.

Ni med envisa karlar, hur har ni löst det? Gav dom med sig en dag eller hur vändes det från att vara Anti-barn till att vilja ha ett själv?
Eller är jag helt ensam här med denna dystra framtidsutsikt? Fan hela helgen och veckan har jag bara gått omkring och deppat :cry:
 
Sv: När sambon inte vill :(

Snälla kom med era erfarenheter. ÄR det en mognadsgrej det här? Jag vill ju hemskt gärna tro det men när han säger att han vill sterilisera sig....:(
Han gullade ju med kompisarnas barn, så hur hemskt kan det vara att ha ett eget knyte?

Ni med envisa karlar, hur har ni löst det? Gav dom med sig en dag eller hur vändes det från att vara Anti-barn till att vilja ha ett själv?
Eller är jag helt ensam här med denna dystra framtidsutsikt? Fan hela helgen och veckan har jag bara gått omkring och deppat :cry:

Vänta ut honom om du ändå inte vill ha barn nu, och om du inte är i senaste laget åldersmässigt. Min ville absolut inte ha barn för några år sedan, not whatsoever, och inte jag heller, men nu har han plötsligt ändrat sig och tom talat om för sin mamma att han funderar på barn! :crazy: Jag fick panik när jag hörde det...
 
Sv: När sambon inte vill :(

tror de är en mognadsgrej bara=)

Jag va typ likadan för ett par år sen, å jag e ändå tjej=)

Tyckte barn va äckliga saker som bara skrek å spydde. Jag skulle minsan inte ha några ungar, hästar å hundar räckte bra=)

Å vem sitter här nu med inte ens 5 veckor kvar till förlossning?=)
 
Sv: När sambon inte vill :(

Jag är 27 och han är 30 så inga dunungar direkt, även om vi inte heller tillhör kategorin "äldre"

Jag tycker att du ska vänta tills du själv vill och förhandla fram något beslut då. Ingen idé att ta striden i förväg, sas, och skulle ni separera har du ändå 5 - 10 år på dig.
 
Sv: När sambon inte vill :(

Tyckte barn va äckliga saker som bara skrek å spydde.

Lånar Naggurs svar till Dingelass, om hur hans åsikter om barn är.
Jag skulle vilja vänta till ca 30, men sedan känns det som om tiden rinner iväg, jag vill ju inte vara en "gammal mamma" när mina barn växer upp, plus att chansen att få levande barn minskar efter 30 år fyllda. det har man ju läst i all skaffa-barn-propaganda :crazy:

Men 3 år är nog för kort tid för honom att ångra sig på.
Samtidig kan han komma med kommentarer jag inte vet om jag ska ta på allvar eller skoja bort.
Tänk er en "frukostsituation". han frågar hur jag vill ha mitt ägg. Och då kan ha säga "Lösa, kokta eller befruktade?"

Driver han med mig eller försöker han förlika sig med en sådan tanke!!?? :confused: Mitt inre jag vill ju som sagt tro att han med tiden kommer att ångra sig, men efter helgens steriliseringshot vete farao....
 
Sv: När sambon inte vill :(

Att hon har så gott om tid på sig håller jag inte med om. Fertiliteten avtar redan från 30-32-års ålder, och ännu mer från 35 års ålder. Skulle de vara ihop ett par och sedan separera för att ha fem tio år på sig hinner hon bli 35-40 år, och chanserna att bli gravid har minskat avsevärt. Kvinnor är som mest fertila i 25 års åldern.

Det är för att folk väntar allt längre med att föda barn som vi har så många ofrivilligt barnlösa.

TS: Jag undrar också vad han har för anledning till att inte skaffa barn?
 
Sv: När sambon inte vill :(

Att hon har så gott om tid på sig håller jag inte med om. Fertiliteten avtar redan från 30-32-års ålder, och ännu mer från 35 års ålder. Skulle de vara ihop ett par och sedan separera för att ha fem tio år på sig hinner hon bli 35-40 år, och chanserna att bli gravid har minskat avsevärt. Kvinnor är som mest fertila i 25 års åldern.

Det är för att folk väntar allt längre med att föda barn som vi har så många ofrivilligt barnlösa.

TS: Jag undrar också vad han har för anledning till att inte skaffa barn?

Nej, men man behöver ju inte måla fan på väggen för det. Snittåldern för förstföderskor i rika delar av Sthlm är trots allt 32 år och varenda kollega till mig har fått barn - ett och flera - efter 30 års ålder utan minsta problem. Den som jag vet har haft bekymmer med fertiliteten hade det redan vid 23 års ålder. Har man ingen partner så måste man ju vänta, och älskar man sin sambo är det väl värt att hålla ut tills man själv vill ha barn. Allt kan se annorlunda ut då anyway.
 
Sv: När sambon inte vill :(

Jag målar inte fan på väggen. Det är fakta. Trots det finns det naturligtvis de som inte kan få barn fast de är 25, och de som faktiskt är 42 och får sitt första. Undantag finns alltid.

Det stämmer inte att alla som har problem att få barn vid hög ålder skulle ha haft problem redan vid 23.
 
Sv: När sambon inte vill :(

Han vill inte ha barn för att han tycker att dom gapar och skriker, kräver uppmärksamhet (han är van att leva "ensam" och kunna komma och gå och resa som man vill)
Han vill inte lägga sin ekonomi på ett barn. Där måste jag kontra och säga att vi har bättre ekonomi ihop än de flesta andra, så vi skulle mycket väl kunna ha barn utan att gå ner alltför mycket i livsstil.

Sen är han rädd att förbinda sig i minst 25 år.
Han kan inte för sitt liv förstå att JAG vill ha barn, och att det faktiskt blir mer och mer en fertilitetsfråga, ju mer åren lider, precis som du Sissa skrev.

Jag vill inte utmåla honom som ett egoistiskt monster, för det är han inte, men han har väldigt svårt att sätta sig in i hur jag tänker och fungerar, samtidigt som jag har väldigt svårt att argumentera. Då blir det alltid att jag lägger ner stridsyxan så fort det kommer på tal, och på det sättet blir definitivt inga barn gjorda :cool:
 
Sv: När sambon inte vill :(

Jag målar inte fan på väggen. Det är fakta. Trots det finns det naturligtvis de som inte kan få barn fast de är 25, och de som faktiskt är 42 och får sitt första. Undantag finns alltid.

Jag har sett statistiken, men det lönar sig inte att propagera för tidigt barnafödande om man själv a) inte vill, och b) inte har någon att få barn med... ;)
Då får man hoppas på turen, och de flesta lyckas dock ändå!
 
Sv: När sambon inte vill :(

Jag propagerar inte för tidigt barnafödande. Jag argumenterade emot att ts har 5-10 år på sig efter att det eventuellt tagit slut med sambon om några år.
 
Sv: När sambon inte vill :(

Får tillägga till mig själv att det är väldigt svårt att släppa ämnet ifrån huvudet. Även om jag själv inte hade tänkt mig ett knyte förrän om tidigast ett år iallafall (sitter på projektanställning och framtiden är oviss efter att den löpt ut nästa år). Men när det är allt man tänker på på dagarna, speciellt efter att ha fått snusa på kompisarnas unge, så blir det uppförstorat för mig.
Men absolut, jag ska försöka slå det ur huvudet och inte ta upp det med honom förrän den dagen. Så får vi se om vi fortsätter ihop eller om jag blir utkastad :crazy:
 
Sv: När sambon inte vill :(

Jag propagerar inte för tidigt barnafödande. Jag argumenterade emot att ts har 5-10 år på sig efter att det eventuellt tagit slut med sambon om några år.

Menar du att hon inte har fem år från nu? Eller fem år när hon är 30? Jag talar om från nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När sambon inte vill :(

Får tillägga till mig själv att det är väldigt svårt att släppa ämnet ifrån huvudet. Även om jag själv inte hade tänkt mig ett knyte förrän om tidigast ett år iallafall (sitter på projektanställning och framtiden är oviss efter att den löpt ut nästa år). Men när det är allt man tänker på på dagarna, speciellt efter att ha fått snusa på kompisarnas unge, så blir det uppförstorat för mig.
Men absolut, jag ska försöka slå det ur huvudet och inte ta upp det med honom förrän den dagen. Så får vi se om vi fortsätter ihop eller om jag blir utkastad :crazy:

Du blir utkastad? Han blir utkastad! I en relation måste man kompromissa. Det finns få som ångrar att de har skaffat barn, men det finns massor av olyckliga kvinnor som ångrar att de aldrig fick några. Fattar han inte det bör du nog satsa på ett annat kort i alla fall om han inte har ändrat sig om ett par år.
 
Sv: När sambon inte vill :(

Att han gullade med kompisarnas barn är ett gott tecken, eller hur! Han kanske inte har träffat så många barn?

En sak vet jag. Folk kan avsky barn men älska sina egna! :idea: Alla är inte barnkära av sig, men blir som förbytta när de får sitt första egna barn. Så hans avsky för barn står inte skrivet i sten. MIna barn och andras ungar, du vet!

Du får väl börja kampanja lite. Träffa folk med gulliga bebisar. Jag tycker ofta barn i två- två och ett halvt års åldern är oerhört charmiga. När de precis börjar prata och uttrycka sig och fortfarande har kvar en obruten tro på sig själva och att de är världens mitt. De brukar vara supersköna!

Har han träffat mycket barn?
 
Sv: När sambon inte vill :(

Det låter definitivt som en mognadsgrej!
Din sambo verkar vara väldigt omogen. Jag tror att han ser en skräck i att bli vuxen på "riktigt", vilket man ju blir när man får barn.

Om han verkligen inte gillade ungar så skulle han inte sitta och gulla med en liten bebis. Och definitivt inte ha den i famnen. Fråga honom varför han gjorde det om han nu avskyr barn så mycket.
Han låter som en sådan kille som är jätteanti mot allt vad barn heter, men sen när ungen väl är på plats blir han världens bästa pappa.

Vänj honom gradvis vid tanken på barn i huset så att han inte blir chockad när saken är faktum.
 
Sv: När sambon inte vill :(

bra idé!
Det funkade på min man (även om jag inte planterade ut fällor medvetet)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 414
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 968
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 872
Senast: Gunnar
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 172
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp