när har man en "sladdis"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
finns det någon åldersdefinition? inser att Emma nästan skulle kunna räknas som sladdbarn eftersom det är 5,5 år mellan henne och Robin... men om vi skaffar en till med färre års mellanrum... vad blir det då?... bara att inse - vi trotsar alla definitioner:D
 
Sv: när har man en "sladdis"?

Sladdis har väl mer med föräldrarnas ålder att göra? Tidigare var det ju vanligare att man fick barn i 20-årsåldern och de som fick ett barn till vid 40 fick ju sladdbarn. Det är i alla fall definititionen från mina föräldrars generation.

Nuförtiden får ju "alla" barn så sent. Jag är ju 36 o fick mitt första i våras.

5-6 år emellan är ju inte ovanligt alls. Har för mig att man kallar det pseudo-tvillingar om det är mindre än 18 månader mellan barnen och pseudo-ensambarn om det är mer än 5 (eller 6?) år mellan. Mina föräldrar fick mig '69, brorsan '71. Sen tog det till '79 innan nästa brorsa kom och så en till '81. Snarare två kullar! Sen skilde de sig och pappa gifte om sig och fick två döttrar till '86 och '91.

Nu har även de skilt sig (på fruns önskemål) och pappa träffat en ny tjej i vintras, som är 42.....pappa fyllde 60 för några veckor sen. Kan ju bara hoppas att han inte tänker skaffa fler barn. Han är redan inne på sitt fjärde barnbarn haha!
 
Sv: när har man en "sladdis"?

Jag skulle inte kalla det för sladdis om det var 5 år emellan. Det skiljer 4½ år mellan mina, och den lilla är absolut inte sladdis. Vill ha många fler barn :)
Jag fick en lillasyster när jag var 17, mina bröder var 19 och 23 då.
4 år senare fick jag en till syster.
 
Sv: när har man en "sladdis"?

En gammal barnmorska sa en gång till mig att sladdis får man när man räknas som förstföderska igen :angel: :o
Jag minns att vi frågade hur många år det var och hon svarade då runt 9 år sisådär, dvs om det har gått minst 9 år sedan förra gången man födde barn.

Har inga vetenskapliga belägg för detta men ville gärna dela med mig vad hon en gång sa. :)
 
Sv: när har man en "sladdis"?

När jag och brorsan var inne på vårt femtonde resp sextonde år så fick vi en lillasyster. DET kallar jag sladdis...

När det finns först en kull barn och sedan går det ganska många år emellan och det kommer ett barn till, då blir det ju sladdis.

Mina grannar har två flickor födda typ -80 och -81. -91 fick dom en till flicka, en härlig sladdis att njuta av. Trodde dom ja.. ;) Något år efter kom en grabb som inte var planerad och störde friden i ganska många år.. Så kan det gå, ha ha.. Då blev det ju helt plötsligt två barnkullar. :idea:
 
Sv: när har man en "sladdis"?

emma74 skrev:
inser att Emma nästan skulle kunna räknas som sladdbarn eftersom det är 5,5 år mellan henne och Robin...

Det räknar jag inte alls som sladdbarn! Min syster är sex år yngre än mig och ingen har sett henne som sladdbarn.
 
Sv: när har man en "sladdis"?

lånar en knapp...

anledningen till frågan är att jag var inne på ett föräldraforum och en av snackgrupperna var sladdbarn och en del hävdade att om det var runt 6 år mellan barnen så var det en "sladdis"...

jag tycker ju bara att vi har haft lite otur och fått lite längre mellan dom än vad vi hade räknat med... men jag vet oxå att om jag kommer med bara Emma så förutsätter många att hon är mitt första barn och när jag berättar att storebror - nej han är ju i skolan då ser man hur folk börjar räkna inom sig och jag har t.o.m. fått frågan om det är samma pappa till barnen...
 
Sv: när har man en "sladdis"?

Känner igen det att folk tror att den minsta är ens första barn.
Ofta när jag är nånstans med bara bebisen så kommer en del fram och vill ge mig tips och goda råd om barn.
De ser lite förvånade ut när jag säger att jag vet för jag har en 5-åring också.
 
Sv: när har man en "sladdis"?

Hola,
Jag har nog, som många skulle beteckna det, en sladdis.

En liten grabb som är 11 år yngre än sin storasyster. Fick honom straxt innan jag själv fyllde fyrtio.

Fast han känns inte som en sladdis.... Kanske om det hade varit ytterligare år mellan dem så storasystern hade hunnit bli tonåring innan han kom.

mvh Eva
 
Sv: när har man en "sladdis"?

Mellan mig och min syster är det 18 år, så jag skulle nog kunna räknas som "sladdis".
Det intressanta är att min syster själv gjort nästan samma sak och skaffat två barn med 15 års mellanrum.

Min kompis och hennes lillasyster har 3 år mellan varandra, de har även två bröder som är 10 resp. 19 år yngre än den yngsta systern. Där blir det ju inte två kullar utan snarare två sladdbarn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 863
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 408
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Modest
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
652
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp