när började era barn prata?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: när började era barn prata?

Min lille kille började prata och medvetet säga ord när han var 6 månader (mamma o pappa), sen kom tack och titta ett par månader senare. Hejdå sa han första gången strax efter han blev 9 månader. Sen har det blivit klocka, ja och nej, lamp, stol, docka... Helgen som gick sa han "leka ja" och en annan två-ordsmening som jag inte minns, för jag blev så paff och chockad! Jo, nu minns jag! Han sa "ha den" om nån grej! Han kan också säga denna och där.

Han kan peka ut var näsan, munnen, ögonen och min lugg finns i mitt ansikte (och på pappa med). Han vet vad vovve och nanna är. Han säger nanna själv när han är trött. Han säger inte ibland. Han förstår otroligt mycket, han var bara 7 månader när jag i förbigående uppmanade honom att klappa vovven i bilderboken och han gjorde det. Gissa om jag tappade hakan! För några veckor sedan var det dags för kvällsmat och vi satt i soffan. Jag sa åt honom att gå ut till pappa i köket så skulle vi göra gröt. Och han kröp ut dit direkt!

Tidigare idag behövde jag gå på toa och eftersom han stod och hängde på mig, så tog jag honom i händerna och sa att mamma behöver gå på toa och så gick vi ut i hallen, jag baklänges och han framlänges hållande mig i fingrarna. Jag tänkte gå förbi toadörren, men han stannade och satte sig ner framför dörren och försökte öppna den!

Han gör väldigt tydliga, uppfordrande, speciella ljud när han vill nåt. Tex när han vill veta vad något heter, eller var något är. Han är otroligt tydlig i sitt kroppsspråk och en fena på att kommunicera utan ord.

I övrigt snackar han nästan konstant och det låter även som om han sjunger ibland, fast det är ju på bebisspråk. Han "dansar" spontant till musik, både när han står och sitter. Han har både kunnat blåsa och suga i slangen till Näs-Fridan i minst ett par månader och klarar även av att blåsa ljud i sitt lilla munspel!

Jag är superimponerad, alla säger ju att killar är senare med talet än tjejer. Han fyllde nyligen 11 månader. Han ser ut att ha ärvt min långa tunga och han fick tänder ganska tidigt. Jag har hört att just tänderna är väldigt utvecklande och viktigt för talet. Det kanske ligger något i det?
 
Sv: när började era barn prata?

Min son var väldigt sen och pratade ännu som 4-åring väldigt otydligt. Blev utredd och konstaterat försening i artikulationsutvecklingen. Blev bra med övning, övning, övning....nu går han på trean och man kan fortfarande märka av hans talförsening då han skall stava - finns en hel del ord som han sa fel så länge så han är osäker på hur de egentligen skall låta och stavas. Men annars är allt ok nu och han klarar sig i skolan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 683
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 080
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp