när började era barn prata?

Status
Stängd för vidare inlägg.

kandahar

Trådstartare
mina barn är 2år och 1 månad och säger bara några enstaka ord....
deras kompisar i samma ålder pratar mycke mer och då börjar man ju fundera lite....visst kan det vara väldigt olika men ni vet hur det är när man börjar undra !
så...jag vill gärna höra hur det har varit/ är med era barn och deras "prat"
 
Sv: när började era barn prata?

Tom har precis börjat att säga ord. Innan har det mest varit
teckenspråk. Han är nu 2 år och 3 månader och har börjat tala i
tvåordsmeningar!
 
Sv: när började era barn prata?

Min äldste var en riktig pratkvarn, medan nr 2 fortfarande är betydligt senare i talet. Nu handlar det inte så mycket om tystnad, utan prata det kan han. Men man vill ju gärna begripa vad han säger. Emellanåt fungerar det jättebra men är han lite stressad eller blir blyg eller om jag ber honom upprepa för att jag inte hörde (ex. då vi sitter i bilen...) Då talar han dels tystare och dels blir han osäker och då blir det otydligt. Han är nu 4½ och maken och jag har kommit överens att vi ska be bvc skicka en remiss till talpedagog.

Barn nr 3 är en tidig gosse som talar tydligt och ganska långa meningar. Han är nu 2½ år.

Lillflickan som nu är 15 månader säger inte så mycket. Mest mamma, pappa, titta, kisse, välling och nåt där vi förstår att det ska vara -är det där? Sen pladdrar hon talar en hel del på sitt eget språk där man inte riktigt förstår att det är avsett för något särskilt.

Min ena lillasyster sa i princip ingenting före treårsdagen. Sen lossnade det och ungen pratade hejdlöst mycket och stammade istället. Men detta försvann helt innan hon började lekis och skola.


Gira :banana:
 
Sv: när började era barn prata?

De brukar sägas att tvillingar har något långsammare språkutvecklig. Jag vet inte. Mina tvillingar var ganska pratsamma i tidig ålder, men jag minns inte exakt hur gamla de var.
 
Sv: när började era barn prata?

dom pratar ju på kanske mycke med varandra, fast inte i några ord.
så dom håller ju låda hela dagarna och verkar förstå enheldel av "sitt egna lilla språk".
 
Sv: när började era barn prata?

Min ena systers sa enstaka ord när han var 7 mån :eek: . Sjöng och pratade mycket vid 1 årsålder, min andra systers började inte prata, förutom enstaka ord, förrän han var 4 år och det är inget fel på någon av dem, idag är de 18 resp 22 år och bägge är mycket begåvade även om den ene fortfarande är betydligt mer tystlåten än den andre.
 
Sv: när började era barn prata?

Men tjej är 17 mån och är visst just inne i en språkfas. Det kommer nya ord hejvilt. Senaste veckan har det bland annat varit "bebbe"=bebis, bada och "vija"=Elvira(som hon heter).
Mest frekvent använt är titta, mamma och borta.

Allt möjligt är borta, som tex handen i ärmen, bilden i boken om man håller handen för den, eller mamma med kudde på huvudet:D
Det är rätt kul att en så enkel sak kan roa så enormt:p

Hon sa sitt första ord strax före ett år, om jag minns rätt. Det var ett supersött Bäää om lammet i boken.

Tror inte du behöver oroa dig alls, utvecklingen är helt enkelt olika. De kommer ikapp varann så småningom.
 
Sv: när började era barn prata?

Min son är 2år o 8mån Han pratar för fullt. Långa oftast korrekta meningar. Det går att samtala som "vanligt" med honom. Medan jämnåriga på dagis pratar mycket mindre. Så min son är nog snarare undantaget. Men istället har min som varit sen med andra saker i utvecklingen.
 
Sv: när började era barn prata?

Syrrans tvillingar babblade på för fullt på något eget språk så de var sena med vanligt tal, hur sena kommer jag inte ihåg
 
Sv: när började era barn prata?

Mina barn har pratat tidigt men varit sena med andra saker. Så jag tror att det jämnar ut sig.

Min yngsta fyllde nyss tre och hon är aldrig tyst :D.
 
Sv: när började era barn prata?

dom pratar ju på kanske mycke med varandra, fast inte i några ord.
så dom håller ju låda hela dagarna och verkar förstå enheldel av "sitt egna lilla språk".

Vilket är vanligt med tvillingar... De har sitt eget språk och "behöver inte prata på riktigt"... De förstår ju varandra...
 
Sv: när började era barn prata?

Min minsta är två år och tre månader och har precis börjat säga en massa ord. Inga meningar utan bara ett triumferande ord !

Med början i viktigaste delen av ordförrådet helt klart :D

Bajsch, kiss, puss, diss (lördagsgodis) ,gass (glass), mat, pasta, kaka, bulle, tårta, hjärta, mammamamma & pappapappa (barbamama, barbapapa) mössa :idea:

Den äldsta pratade innan han var ett. Hej, nej, gullebulle, ida (både Vidar och söta stalltjejen Frida) ävvla (jag hoppas det inte var jävlar:crazy: ) lampa mamma pappa glass glatt (katt)

Sedan lärde han sig gå (läs springa och klättra och ta vad man vill ha) och glömde pratandet i mer än ett år till :cool: Nästa gång det kom var det med meningar direkt.
 
Sv: när började era barn prata?

Sedan lärde han sig gå (läs springa och klättra och ta vad man vill ha) och glömde pratandet i mer än ett år till :cool: Nästa gång det kom var det med meningar direkt.
Simultankapasitets problemen börjar alltså tidigt, de kan inte lära sig gå och bladdra samtigt... :angel: ;) :D
 
Sv: när började era barn prata?

Hehe, kanske ? Fast jag uppfattade det som att han BEHÖVDE inte prata längre, han kunde ju själv fixa allt :p
 
Sv: när började era barn prata?

adam är 2 år & 2 mån han pratar nästan flytande hehe nej men han förstår allt & pratar 24/7 hela tiden han bilder meningar som;

Mamma öppna dörren jag vill gå ut
Nej Pappa jag vill inte ha ost i 8-9 (han kallar micron 8-9):angel:
Mamma jag har bajsat
 
Sv: när började era barn prata?

Just det adam kan också sjunga Lille Katt :D han är så söt & lägger in allt som tex bil istället för katt..

Lille Bil liiiiille söte biiiillaaaaaaaaaaaaa

Han kanske inte skall satsa på sång kariären har jag börjat tänka på :angel:
 
Sv: när började era barn prata?

Min dotter är 16 månader och säger mest "hubelihubelihub", typ...det enda man kan identifiera som ord är dä (där) och ita (titta). Ma-ma sa hon ett tag till hundarna, lampan och allt annat än mamma, men tydligen är inte det ett skojigt ord längre...:smirk:
 
Sv: när började era barn prata?

Min son var jättetidig med att prata och kom fort igång med meningar och var lätt att förstå. MEN det hämmade förflyttandet istället (kan ju inte både gå OCH prata som sagt tidigare här *fniss*) och han var jättesen med att gå och hade dålig balans och kom aldrig igång med klättrandet.

Nu är han 5½ år och fortsatt väldigt verbal. Och en mycket potentiell bokmal. Tycker inte alls det är nödvändigt att gå ut och grejja på. Har nu på egen hand klurat ut hur man läser och kan läsa ord, även långa och obekanta ord som han inte fattar alls.

Hur som; innan han kom igång med gåendet (han kröp inte ens när han fyllde ett men pratade massor) så var det många erfarna äldre mammor i närheten som sade att det ofta är så att antingen förflyttar man sig eller så pratar man. Massor med barn kommer sent igång med pratandet men blir ändå väldigt verbala som vuxna.
 
Sv: när började era barn prata?

Min dotter började prata vid ca: 8mån, ord som tack, hej, titta, kisse m.m
Kommer inte ihåg när det utvecklades till meningar, men nu är hon 20mån och talar med riktigt långa meningar. När hon kommer hem från dagis är standard meningen: Ela dum buffa Ila, ont Ila inte buffa.
Det är en tjej på dagis som inte är så snäll mot henne.
Ibland säger hon: mamma tyst inte sjunga nala....mamma sjunga ponti.
Hon hon varit rätt tidig med allt, vilket ibland gör att folk glömmer hur liten hon igentligen är. Lätt att de förväntar sig lite mkt ibland.
Hon kröp nån dag innan sex mån, ställde sig upp vid sex mån, stog själv 7 mån och gick själv vid 8 mån. Nu hoppar springer och studsar hon fram, älskar att dansa.
Hon var vårt första barn så hon har fått vår odelade uppmärksamhet och mkt stimulans, sen var både pappan och jag själv tidig.
Började gå på pottan vid 18mån, men det slöt hon med när lillebror kom för sex veckor sedan.
Jag tror inte hennes bror kommer utv. lika fort då han inte har samma förutsättningar.
/jenny
 
Sv: när började era barn prata?

Sara är nu 1 år 5 mån och säger några stycken enstaka ord. Det mesta låter som "pappa" men betyder pappa, trappa, tappa, strumpa, knapp, napp...

Sen säger hon Sara, Nej, Hej, Heja (hej då), Mjau, iiiihhääähäää Vov, Bä, Mu, Brrr (som bilen), Borta, Mamma.

Hon förstår massor av ord, mer än vad jag vet. Idag visste hon var svansen satt på hästen och det har jag aldrig lärt henne. Måste vara från dagis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 683
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 080
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp