när börja shoppa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

när började ni införskaffa alla saker till bebisen? Är i vecka 13+6 nu och kan äntligen börja glädjas och inte vara lika orolig för missfall osv. har knappt tittat åt en bebispryl innan. men nu vill jag åka å kolla på sängar, vagnar, skötbord, kläder osv. Kommer få ärva sjukt mycket grejjer då jag har en drös små släktinger och flera kompisar som precis fått barn. men de e ju kul å kolla ändå=) tycker ni att det är för tidigt att piffa upp spjälsängen å vaggan å iförskaffa nån söt liten body osv?
 
Sv: när börja shoppa?

Jag vill också höra vad ni andra tycker..
Själv är jag i V15+4 idag och har redan hittat ett par fina beg vagnar på annons. Men vet inte om "omvärlden" tycker att det är väl tidigt att inhandla.

Å andra sidan vet jag att det finns många som säger att man får börja när man själv vill, och att det är bättre att sprida ut inköpen under en längre period då det kostar en hel del att få barn första gången..

Men om ni kan svara rent generellt?
 
Sv: när börja shoppa?

Jag tycker det är för tidigt att börja köpa saker för er båda. För det första så kan missfall hända fortfarande, inte roligt att höra men det har hänt mina kompisar och händer det kan det bli ännu jobbigare om man nu har köpt många saker. Men vi utgår från att allt går bra då blir det extremt lång väntan efter bebisen om ni börjar köpa redan nu.
Jag själv köpte och satte upp spjälsängen en vecka innan beränknat födelsedatum och även då blev det en lång väntan på att bebisen skulle ligga där och inte i min mage, bebisen kom sedan 8 dagar efter beräknat födelsedatum. Vagnen köpte jag typ 3 - 4 veckor innan men det var för att jag fick en rejäl rabatt på en ny Briovagn.

Självklart får ni börja köpa saker när ni själva vill, lyssna på eran magkänsla.

Lycka till nu, det är underbart när bebisen har kommit.
 
Sv: när börja shoppa?

vi har allt,förutom skötbord och jag är i v 31 nu.
 
Sv: när börja shoppa?

ja, så vill jag åxå ha det. vara väl förberedd=) OM det nu skulle gå åt helvete så kommer det ändå komma en bebis för eller senare. en del vill inte ha sakerna till nästa bebis. men mig skulle det inte göra någonting. om inte annat så kan man sälja, eller ge bort till vänner. Vänta får man ju göra oavsett om man har saker eller inte. och med min ekonomi så har jag inget annat val än att sprida ut inköpen över många månader. de dyraste kommer jag förmodligen ärva, som vagn, säng, vagga, bilbarnstol osv. vägrar köpa begagnat av någon okänd. men när mina små släktingar haft sakerna är de ingen fara=) men det är ju lite rumsinredning man vill köpa åxå. som gardiner och tavlor och så. och de känns ju inte lika personligt lixom=)
 
Sv: när börja shoppa?

Jag tycker att det bara är du själv som kan avgöra om det är för tidigt eller ej.

När jag väntade dottern var jag och maken iväg och köpte vagn när jag var i vecka 14 men det var mest för att vi var ute efter en speciell sorts vagn och vi hade lite dåligt med tid att åka till Danmark (där vagnen fanns) annars. "Vardagsvagnen" fick vi i julklapp av svärföräldrarna, då var jag i vecka 19.

När dottern föddes 4 maj 2002 hade vi allt färdigt med vagnar, skötbord, bilstol osv. Själv tyckte jag det var jätteskönt att hennes rum redan var möblerat och klart och att en stor del av kläderna var färdiginköpta när hon föddes. Jag kunde då ägna all tid åt att bara vara mamma:love:
 
Sv: när börja shoppa?

Första saken till lillkillen köpte vi efter UL i v.18.
Köpte då en sparkdräkt och en body.
Sen dröjde det länge innan nästa köp.
Tror det var babyskyddet. Det köpte vi i v.30 kanske.
Vagn i v.35 och lite smågrejer lite då och då.
 
Sv: när börja shoppa?

Jag shoppade första grejjen i vecka 16.
Både till kotten och mina första mamma brallor.
Nu är jag i v 28 och så gott som färdig.

Jag tycker att du ska köpa om du vill.
Man kan få missfall eller andra hemskheter ända tills den dagen knodden är ute så shoppa på.
Jag vet flera som oxå har kunnat använda det dom hade köpt i sitt sorgearbete efter en förlorad bebis.

Så gör som du känner!
Följ ditt hjärta, alltid det bästa!
 
Sv: när börja shoppa?

Är nu i V 28 och har faktiskt inte shoppat någonting ännu..

Förutom att tackat ja till en släktings begangnade vagn och en spjälsäng
 
Sv: när börja shoppa?

låter som något jag kan ta efter :)

En liten fråga, vad är "vardagsvagnen" ??

Jag hade tänkt köpa en kombivagn liggdel(hård insats) och med sitt-insats också för att slippa byta vagn "så fort". Är det fel att tänka så?

Sen när bebin blir större vill man säkert ha en så liten och smidig vagn som möjligt..
 
Sv: när börja shoppa?

Som sagt, det är nog bara en själv som kan säga när det är dax... tycker inte man ska bry som om vad andra tycker!

Själv började jag handla redan i tredje månaden! Köpte barnvagn o spjälsäng, kläder, bäddset, fårskinnsfällar o jaaa allt som jag kom över!!! Handlade allt nytt då jag inte tycker om att ta över efter nån annan o så älskar jag att shoppa!!

I mitt fall så tyckte jag att om jag skulle få missfall eller på annat sätt förlora bebisen så hade jag annat att må dåligt över än inköpta saker!
 
Sv: när börja shoppa?

skönt att höra!

Jag har ju precis gått in i 4:e månaden.. Och tänkte handla en del under rean i mellandagarna..

Håller med dig ang missfall. Sen är det också så att jag inte går runt och tänker att "det kanske blir missfall" utan mer "snart skall vi få en bebis", annars blir man ju knäpp..
 
Sv: när börja shoppa?

Kl

Jag handlade väl mina första mammakläder och barnkläder i v 13. Nu stirrar de på mej varje gång jag kommer in i garderoben och jag funderar på om jag skall slänga, sälja eller ge bort... Jag fick missfall i v 17. Nästa gång skall jag varesig berätta eller handla förrän jag vet att risken är minimal :crazy: ...

*glädjedödaren*
 
Sv: när börja shoppa?

Jag har shoppat nåt litet neutralt ungefär samtidigt som jag fick plusset på stickan *s*
När jag väntade Louise kom fvp-svaret i v.18 och då frossade jag i shoppandet resten av graviditeten..små rosa saker,klänningar och andra typiska flicksaker :)
 
Sv: när börja shoppa?

Jag handlade oxå mamma kläder mycket tidigt för jag fick mage snabbt som berodde på att jag väntade tvillingar o så tyckte jag det var jätte obehagligt med kläder som satt över magen!!
Jag fick missfall på ena tvillingen, klarade den andra som idag är en underbar tjej på snart 8 år!

Att va gravid är bland det mest underbara jag har varit med om,magen som växte, alla känslor jag var fullständigt harmonisk!
Att handla o förbereda för den lilla var sååå mysigt! O jag önskar att jag får göra om det en dag.:love:
 
Sv: när börja shoppa?

Den vagnen vi köpte i Köpenhamn är ingen speciellt praktisk vagn :angel: Det är en sådan här

silver_cross_balmoral.jpg


Till vardagsbruk hade vi en mer "vanlig" vagn. Varken jag eller maken ville dock ha en emmaljunga eller brio så när svärföräldrarna var i Spanien hittade de en jättefin kombivagn som de köpte med sig hem.
 
Sv: när börja shoppa?

shit vilken cool vagn.

Gick den att plocka in i bilen när ni åkte någonstans? Eller var det bara för "hemmabruk" då?
 
Sv: när börja shoppa?

Jag tycker att man ska börja när man känner för det. Själv var jag ganska sent ute och hade inte ens blöjor hemma när jag kom från BB. Men det gick ju snabbt att fixa.

Spjälsäng hade vi inte fixat heller och alla andra saker var fortfarande i sina kartonger när vi kom hem från BB. Mycket jobb, men roligt var det.

Den här gången har vi ju allt klart i lådor i förrådet. Bara att plocka fram igen!
 
Sv: när börja shoppa?

shit vilken cool vagn.

Gick den att plocka in i bilen när ni åkte någonstans? Eller var det bara för "hemmabruk" då?

Tack, jag och maken var väldigt överens om att vi ville ha en sådan:D

Hemma på gården var den helt hopplös. Smala hjul är inte lätta i singel :o För att kunna transportera vagnen köpte vi en Ford van. Som min man sa "Man får anpassa bilen efter behovet" :angel:
 
Sv: när börja shoppa?

he he he..

låter som mig, när jag vill ha en sak så är jag inte stopp-bar. "vill ha"

hel-häftig var den i vilket fall som helst. Ni har den väl kvar till bebis som är på g?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp